Juryens særpris og prisen for bedste netunderholdning gik til Dr.dk ved dagens uddeling af Mediernes Internet Pris 2008. Men Politiken.dk løb af med prisen for bedste netjournalistik og Jv.dk for bedste brugerinddragelse. Se vinderne.
Efter at have gennemgået mere end 100 webproduktioner, nomineret et mindre antal og siden voteret, kunne Foreningen af Danske Interaktive Mediers (FDIM) jury for første gang i år uddele Mediernes Internet Pris.
Topscorer blev Dr.dk, der fik to af de i alt ni priser for henholdsvis bedste netunderholdning i form af web-serien Yallahrup Færgeby samt juryens særpris for Bonanza.
Prisen for bedste netjournalistik gik dog til Politiken.dk, som fik stor ros for brugen af nettet til breaking news i dækningen af kampen om Ungdomshuset (se begrundelserne herunder).
Derudover løb Syddanske Medier / Jyske Vestkysten af med prisen for den bedste brugerinddragelse. Som beskrevet på Journalisten.dk i begyndelsen af i år, så blev Jv.dk relanceret for at satse på superlokalt brugergenereret indhold. Brugerne har således fået mulighed for at indtaste deres adresse, hvorefter hjemmesiden fremstår med de helt lokale nyheder alt efter brugerens matrikel.
Mediernes Internet Pris er i øvrigt del af et større arrangement i dag med FDIM som afsender.
Her juryens begrundelser for de ni priser
1. Bedste web-tv
Højt tempo med et glimt i øjet og på den måde i direkte øjenhøjde med målgruppen. Selv svært tilgængeligt indhold bliver serveret på en pædagogisk måde, der understøtter brugen af levende billeder. Et nyt og innovativt tiltag produceret af ildsjæle foran og bag kameraet, og et eksempel på, at man kan lave relevant og underholdende web-tv uden at have de store tv-ressourcer i ryggen. Vinderen af Bedste Web-tv er Gear-tv produceret af Mediaprovider.
2. Bedste sociale tjeneste
Vinderen er kendt af de fleste. Gennem en relativt kort årrække er det lykkedes vinderen at blive det absolut foretrukne netmødested i kernemålgruppen. Det er en bedrift og kræver konstant fornyelse at opbygge en loyal brugerskare blandt specielt den målgruppe, som den pågældende har. En halv million brugere kender dem og besøger dem flere gange dagligt, hvilket samtidig skaber stor synlighed i mediebilledet. Vinderen er Arto.dk.
3. Bedste netunderholdning
Vinderen er underholdning med en kant af læring på sin helt egen måde. Det er skarpt, men rammer bredt og fik en stor del af den danske befolkning til at spille spil, se tv på nettet og ikke mindst tilegne sig mange nye sproglige udtryk. Samtidig tager vinderen fat på et altid aktuelt emne og sætter det i humoristisk perspektiv. Prisen går til Yallahrup Færgeby produceret af Dr.dk
4. Bedste brugerinddragelse
Vinderen går helhjertet og modigt ind i borgerjournalistikken. Et fint eksempel på, hvordan man kan involvere borgere og få dem til at bidrage. Endnu er det for tidligt at sige, hvad det udvikler sig til, men det er prisværdigt, at et etableret medie har kastet sig ud i et så omfattende projekt vendt mod borgerne. Vinderen er Mikael Kamber, Syddanske Medier/Jyske Vestkysten for Jv.dk's borgerjournalistik.
5. Bedste netjournalistik
Vinderen af kategorien er et flot eksempel på, hvor nettet virkelig gør en journalistisk forskel, som et hurtigt og aktivt omdrejningspunkt. Der skal noget til for at etablere en så omfattende dækning med øje for alle parter, mens det i bogstaveligste forstand brænder. Dækning her og nu af en helt særlig sag og med opfølgning også efter at mange andre havde sluppet sagen. Det er breaking news i ordets egentlig betydning. Vinderen er Politikens netredaktion for Politiken.dk's dækning af Kampen om Ungdomshuset.
6. Bedste Mash up
Vinderen laver mash up med nyttig og væsentlig information for brugerne i et marked, der kan være meget uoverskueligt. Ved at kombinere informationer inden for et specifikt felt – blandt andet relevante indekstal og Google maps – skaber vinderen et fremragende overblik, som hurtigt og effektivt er med til at give brugeren alle relevante informationer, inden den store beslutning skal træffes. Vinderen er Boliga for Boliga.dk.
7. Bedste distribution
Vinderen har skabt et godt og velfungerende bindeled mellem brugere og medier. En måde, hvorpå man let og elegant kan få distribueret sit eget indhold ud til andre medier – og samtidig en mulighed for hele tiden at få mere ud af den enkelte artikel. Vinderen har i bogstaveligste forstand givet bloggere mulighed for at få spredt deres budskaber ud over deres egen blog og bygget bro mellem blogverdenen og de etablerede medier. Vinderen er Overskrift.dk – Jens Ulrik Lange og Stefan Bøgh Andersen for Blogsynergi.
8. Bedste mediesamspil
Vinderen har gennem flere år på dygtig vis benyttet sine forskellige platforme til at udbrede en bestemt tilbagevendende begivenhed. Med godt samarbejde på tværs af medierne har de fået skabt indhold til alle platforme og har formået igen og igen at tiltrække mange brugere, der har nydt godt af det gennemtænkte koncept. Vinderen er TV2 Net og TV2 Sporten for Tour de France.
9. Juryens særpris
Juryens særpris går til en netproduktion, der har formået at engagere en lang række brugere, som samtidig selv har bidraget aktivt til resultatet. Det er kendt stof, som har fået nyt netliv til glæde for alle danskere. Vinderen viser, hvordan man med succes kan lægge arkivmateriale på nettet og skabe en hidtil uset grad af adgang til uanede mængder af indhold. Vi vil meget gerne se flere lignende initiativer fra en af Danmarks største kulturinstitutioner. Vinderen er Dr.dk for Bonanza.
Bedste brugerinterface
Prisen udgår, da juryen ikke mener at have materiale nok at vurdere ud fra. Der blev kun indstillet tre produktioner i den pågældende kategori.
Her finder du et særligt site om Mediernes Internet Pris.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
jv.dk får hæder for brugerinddragelse, mens næstformand Fred Jacobsen giver bundkarakter.