search

DR beklager Berlingske-indslag

I sidste uge klagede Berlingske til pressenævnet over, at DR havde bragt kritiske indslag om avisen, uden at forelægge kritikken. Nu har Radioavisen bragt en beklagelse, men DR mener stadig ikke, at de skal beklage indslaget i P1 Morgen og artiklen på nettet. (Opdateret: Der er tale om en beklagelse - ikke en berigtigelse)

I sidste uge klagede Berlingske til pressenævnet over, at DR havde bragt kritiske indslag om avisen, uden at forelægge kritikken. Nu har Radioavisen bragt en beklagelse, men DR mener stadig ikke, at de skal beklage indslaget i P1 Morgen og artiklen på nettet. (Opdateret: Der er tale om en beklagelse – ikke en berigtigelse)

I går morges beklagede Radioavisen, at man ikke havde forelagt Berlingske et kritisk indslag om en af avisens artikler. Det sker halvanden uge efter at Berlingske sendte en klage over DR til pressenævnet. Klagen handlede netop om, at DR ikke havde forelagt kritikken, før den blev offentliggjort. Beklagelsen betyder dog ikke, at de to medier er blevet enige i sagen.

"Det glæder mig, men undrer mig også, da DR jo ikke ville bringe en berigtigelse og henviste til, at vi kunne klage over DR's afgørelse til Pressenævnet. Det har vi naturligvis gjort," skriver chefredaktør Jens Grund i en mail til journalisten.dk

Tvisten mellem de to medier startede for lidt over to uger siden, da DR's program Detektor på deres hjemmeside skrev og i P1 Morgen sagde, at Berlingskes historie om at 45.000 danskere var blevet syge af frugt og grønt, ikke holdt vand. Det rigtige tal var nærmere 10.000. Derudover bragte radioavisen den morgen også en version af historien. Berlingske blev ikke forelagt nogen af informationerne, før de blev publicerede. Det klagede chefredaktør Jens Grund over til DR og krævede en berigtigelse.

DR ville ikke bringe en berigtigelse, fordi de ikke mente at historierne var en kritik af Berlingske, men af Fødevarestyrelsen, som havde udarbejdet tallene. Derfor sendte Berlingske klagen videre til pressenævnet. I går bragte DR så alligevel en beklagelse:

»Det var en beklagelse i forhold til det, der blev bragt i Radioavisen. Det var vi ikke opmærksomme på i første omgang. Berlingskes klage til os forstod vi sådan, at den handlede om det der var bragt på Detektors og i P1 Morgen. Da vi læser klagen til pressenævnet, kan vi se, at de også nævner Radioavisen. Det undersøgte vi og her er det korrekt, at der er en kritik af Berlingske. Det er vigtigt for at rette fejl, når vi begår dem,« siger Sandy French, der er redaktionschef på DR Indland.

Hun mener stadig ikke, at der er grund til at beklage indslaget i P1 Morgen og artiklen på Detektors hjemmeside. Jens Grund undrer sig over, at DR ikke rettede fejlen med det samme, da han klagede første gang. Han skriver til journalisten.dk, at det i hans klage fremgik tydeligt, at det handlede om alle DR's platforme. I klagen stod der følgende:

"DR (med DR-programmet Detektor som kilde) har dags dato på forskellige medieplatforme offentliggjort en historie om, at Berlingskes tal for sygdomsudbrud på grund af frugt og grønt er "stærkt overdrevet."

Han har ikke tænkt sig at trække klagen til pressenævnet tilbage:

"Nu må sagen gå sin gang. Hvad der er sket internt i DR i mellemtiden, ved jeg ikke," skriver Jens Grund.

Opdateret 15.33: Berigtigelse er ændret til beklagelse, efter DR har gjort journalisten.dk opmærksom på, at man ikke oplyste noget forkert i indslaget. Men at man beklager, at man ikke forelagde kritikken for Berlingske først.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen