search

DONG’s kommunikationschef: »Det er ikke så simpelt«

DONG's kommunikation under fyringssagen ser måske uovervejet ud, men man kan ikke bedømme den, hvis man ikke kender alle forholdene, siger DONG's kommunikationschef. Der er dog ting, han ville lave om, hvis han kunne.

DONG's kommunikation under fyringssagen ser måske uovervejet ud, men man kan ikke bedømme den, hvis man ikke kender alle forholdene, siger DONG's kommunikationschef. Der er dog ting, han ville lave om, hvis han kunne.

Sidste uges største historie var DONG's fyring af den administrerende direktør Anders Eldrup. DONG's kommunikation i sagen er blevet stærkt kritiseret. I fredags bragte Journalisten.dk en artikel, hvor to kommunikationsrådgivere kritiserede de modsigende udmeldinger fra toppen af energikoncernen.

DONGs kommunikationschef Karsten Anker Petersen erkender, at forløbet ikke har set kønt ud:

»Det er klart, at når man kommunikerer, er der en masse andre forhold, der gør sig gældende, end hvad der er god kommunikation. Det er de vilkår vi arbejder under. Sådan er det,« siger han til Journalisten.dk

Det største kritikpunkt i forhold til jeres kommunikation er, at I til at starte med gik ud og sagde, at der ikke var noget drama i forbindelse med fyringen. Hvorfor gjorde I det?

»Man skal være varsom med at adskille kommunikation fra juridiske-, personale- og forretningsmæssige vilkår. Jeg siger bestemt ikke, at det ikke kunne være gjort bedre, jeg siger bare, at det hurtigt kan komme til at virke som om, at det kunne være gjort simplere. Men det er ikke så simpelt. Der skal man nok vide, hvilke forhold der har ligget bag i. Hvis man ikke har haft kendskab til dem, kan det – med rette – nemt komme til at virke lidt uovervejet. Det er ikke forhold, jeg kan komme ind på nu, og hvis jeg kunne, ville det også bare blive udlagt som en dårlig undskyldning.«

Sidste mandag sendte energikoncernen en meget kortfattet pressemeddelelse ud, hvor der stod at administrerende direktør Anders Eldrup havde fratrådt "efter gensidig aftale". Bestyrelsesformanden Fritz Schur forsikrede, at der ikke var noget »drama« i det. Det viste sig ikke at være hele sandheden, da Fritz Schur tirsdag og onsdag berettede om, at fyringen var sket på baggrund af meget høje lønninger til nogle få ansatte.

Den manglende information til at starte med, var med til at få historien til at eskalere mener Michael Baden, der er administrerende direktør i kommunikationsbureauet Jøp, Ove & Myrthu.

»Når bestyrelsen går ind og eksekverer sådan en afskedigelse så hurtigt, så er det uprofessionelt, at man på bestyrelsesmødet ikke tager stilling til, hvordan man så kommunikerer det ud. Det SKAL være et punkt på dagsordenen. Og det var en misforstået loyalitet, at de ikke rigtigt skulle sige noget. Det er der, den helt store fejl ligger. De skulle være blevet enige om, HVAD vi kan sige,« sagde Michael Baden til Journalisten.dk i fredags

»Det er erhvervslivets klassiske løgnsprog, når man taler om gensidig aftale. Det er noget fundamentalt vrøvl. Der var ingen forklaring. Og så forsøgte man at få det til at se ud, som om det var gensidigt. Det er ønsketænkning,« sagde Michael Baden.

Karsten Anker Petersen fra DONG vil ikke fælde dom over kommunikationsindsatsen, før hele processen er overstået:

»Hele historien er ikke foldet ud endnu, og vi afventer stadig advokatundersøgelsen, så kan jeg nemt komme til at virke som en kloge-åge, hvis jeg stiller mig frem og siger, at det ville jeg have gjort anderledes. Når det hele er overstået, og jeg får tid til at kigge tilbage, så er der helt sikkert noget, jeg ville have gjort anderledes, men så langt er jeg ikke endnu,« siger Karsten Anker Petersen til Journalisten.dk

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen