Don Ø boykotter Berlingske-koncernen

Bestyrelsesformand Flemming Østergaard har lagt Berlingske Media på is efter en stribe kritiske artikler om Parkens økonomi.

Bestyrelsesformand Flemming Østergaard har lagt Berlingske Media på is efter en stribe kritiske artikler om Parkens økonomi.

Parkens bestyrelsesformand, Flemming Østergaard med tilnavnet Don Ø, er vred på Berlingske Business og B.T. Så vred, at han har givet sig selv og resten af nationalstadionets økonomiske ledelse mundkurv på. Boykotten gælder dog ikke de sportslige udfoldelser, så der er hul igennem til Parkens sportslige ledelse. Det skriver fagbladet Journalisten, som udkommer i dag.
Ansvarshavende chefredaktør på B.T. Peter Brüchmann ryster på hovedet af Parkens flere måneder lange boykot.
»Jeg har tidligere oplevet, at en organisation i en periode er vred, men aldrig, at det resulterer i boykot. Derfor er det mit indtryk, at sagen nu mest handler om stolthed fra Parkens side,« siger Peter Brüchmann.

Flemming Østergaards harme skyldes en række artikler i Berlingske Business, hvor journalisterne Morten Johnsen og Kasper Kronenberg satte spørgsmålstegn ved, om Parkens økonomi er så sund, som bestyrelsesformanden selv fremlægger den. Det gjorde de ved at få to uafhængige revisorer til at gennemgå selskabets regnskaber. Artiklerne kom i kølvandet på en kritisk dækning i B.T.
Revisorundersøgelsen blev ikke godt modtaget i bestyrelsen. Efter flere forsøg på at forklare Parkens eget syn på økonomien, som ifølge Flemming Østergaard blev fuldstændig fordrejet af Berlingske Business, fik Østergaard nok.
»Journalisterne ville ikke høre på os, og som konsekvens af det og deres usaglige og underlødige artikler valgte vi at ignorere deres henvendelser,« siger Flemming Østergaard.
Peter Brüchmann finder det pudsigt, at bestyrelsesformanden retter sin kritik mod Berlingske Business. Han mener, at redaktionen bare har forsøgt at se på, hvordan kollapset på ejendomsmarkedet har berørt Parken: »Han kan så være uenig i den revisionsrapport, Berlingske fik fremstillet.«
Men Flemming Østergaard står fast:
»Vi har ikke nogen grund til at kommunikere med Berlingske Media, og derfor taler ledelsen ikke med deres journalister. Jeg synes, at Berlingskes ledelse burde indkalde til et møde og give os en undskyldning,« siger Flemming Østergaard.
Han afviser selv at tage initiativ til et møde. Det bør han måske alligevel overveje, for Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, siger, at hun kun har hørt om boykotten gennem Journalisten. Og indtil Flemming Østergaard henvender sig med sin kritik, kan hun ikke gøre så meget ved problemet, gør hun klart:
»Hvis vi har givet ham en usober behandling, må han starte med at gøre opmærksom på, hvad han er utilfreds med. Man får ikke rettet noget i indholdet ved at være tavs.«

Du kan læse magasinartiklen her.

3 Kommentarer

Søren Frederiksen
3. JUNI 2009
Re: Don Ø boykotter Berlingske-koncernen

Det er vel interessant for journalisterne i Danmark, da det meget tydeligt viser at kritisk journalistik ikke må foregå på bekostning af nuanceret og kritisk udvægelse af kilder. At have to kilder der bakker ens fordomsfulde opfattelse af en sag op, fordrer ganske enkelt hverken god journalistik eller god skik over for andre potentielle kilder. Det er et stort problem at afskære sig fra den åbenlyse kilde til at nuancere historien, ved ikke at lytte til ham (Flemming Østergaard).

 Så jo. Det her er en relevant sag for alle nuværende og kommende journalister. Det står som et perfekt eksempel på hvordan kritisk journalistik ikke skal drives.

 Mvh. Søren

Mathias Buch Jensen
3. JUNI 2009
Re: Don Ø boykotter Berlingske-koncernen

Ro på Daniel.

"men som tophistorie med jesu genkomst-typer og wooow senstation, huh?"

"sensationens kæmpe-rubriikker på Journalisten?"

 Altså, det er jo ikke med "EB-Breaking-News-knaldgul-ramme" og hele svineriet. Men bare en almindelig tophistorie. 

Jeg synes faktisk, den var interessant - netop fordi det var Flemming Østergaard. Og nej, jeg taler ikke på hele journaliststandens vegne, men kun egne - så én læser har den da ramt.

 

Daniel Jansen
3. JUNI 2009
Re: Don Ø boykotter Berlingske-koncernen

Æh, og hvad så? Er det vigtigt for hele journaliststanden at vide, at en krukket direktør for et københavnsk firma er sur på nogle journalister?

 Fair nok at skrive om det, men som tophistorie med jesu genkomst-typer og wooow senstation, huh?  Det er sguda nok lige over toppen. Det er da ikke spor usædvanligt i erhvervs-journalistikken, at sure direktører og selskaber truer med bål og brand og boykot, når der bedrives kritiisk journalistik. Det sker faktisk hver eneste uge.

 Er det bare fordi det er den kendte Flemming Østergaard, der også færdes på de bonede gulve, at det kan kalde på sensationens kæmpe-rubriikker på Journalisten?