search

Dømt for æreskrænkelse: Dagbøder til B.T.’s Dyrby og Karker

”Vi synes, vi havde gode kilder, men de var ikke gode nok,” siger B.T.’s chefredaktør, Michael Dyrby, om 1. maj-artikel

Sidste år fik B.T. kritik i Pressenævnet for at skrive, at mureren og folketingskandidaten Louis Möhring Jacobsen blev anholdt, da han forsøgte at kravle op på scenen under Mette Frederiksens 1. maj-tale i Fælledparken i 2019.

Men nu har Louis Möhring Jacobsen også rettens ord for, at B.T. gik for langt.

Københavns Byret har nemlig dømt B.T.’s chefredaktør, Michael Dyrby, og avisens politiske redaktør, Andreas Karker, for æreskrænkelse mod Louis Möhring Jacobsen.

Der er ifølge kendelsen nemlig ingen dokumentation for påstanden om, at Louis Möhring Jacobsen under tumult i Fælledparken havde forsøgt at komme op på scenen og efterfølgende blev anholdt af politiet.

B.T. betalte sidste år Louis Möhring Jacobsen 20.000 kroner i tort. Nu skal Michael Dyrby og Andreas Karker begge betale 10 dagbøder af 1.000 kroner.

Louis Möhring Jacobsen er tilfreds med dommen.

”Det understreger, at det er tydeligt, at det var en løgnehistorie. Der er sat en stor fed streg under, at det var løgn, og at det var strafbart,” siger Louis Möhring Jacobsen.

Var anonym, men kunne genkendes

Af kendelsen fremgår det, at B.T. var klar over, at bestyrelsesmedlem i Murersvendenes Brancheforening og folketingskandidat for Enhedslisten Louis Möhring Jacobsen ville kunne blive identificeret ud fra oplysningerne i artiklen.

B.T. valgte at bringe historien, fordi oplysningerne kom fra en kilde, der ”altid er kommet med sandfærdige oplysninger”, sagde Andreas Karker fra B.T. i retten.

”Vi synes, vi havde gode kilder, men de var ikke gode nok,” siger Michael Dyrby.

Andreas Karker forklarede videre, at han burde have ringet til Louis Möhring Jacobsen for at få bekræftet oplysningen, før artiklen blev bragt.

”Men han tænkte, at Louis Möhring Jacobsen var blevet anholdt og derfor ikke kunne svare på et opkald,” står der i dommen.

Andreas Karker forklarede desuden, at han tidligere har ringet til fagforeninger den 1. maj om aftenen, hvor en telefonsvarer oplyste, at opkald først ville blive besvaret flere dage efter.

”Han tænker, at det var, fordi alle i fagforeningerne var ude at drikke øl,” står der i kendelsen.

Spredt via sociale medier

Louis Möhring Jacobsen siger, at B.T.’s historie hurtigt fik stor udbredelse via sociale medier og uriasposten.dk, hvor han blev nævnt med navn og foto.

Sagen påvirkede hans valgkamp op til folketingsvalget i juni 2019, fordi han til vælgermøder frygtede at blive identificeret med historien.

”Med sociale medier skal journalister tænke sig mere om, hvad de skriver, fordi det hurtigt kommer meget bredt ud,” siger Louis Möhring Jacobsen i dag.

B.T.: Vi begik en fejl

Michael Dyrby kalder byretsdommen ”ren og klokkeklar”.

”Vi lavede en fejl, og da det gik op for os, rettede vi, beklagede og har desuden betalt tort,” siger han.

Michael Dyrby forklarer, at B.T. har gjort, hvad man kunne for at undgå en retssag.

”Men når den nu kom for retten, er det klart, at vi taber, fordi vi har erkendt, at vi begik en fejl,” siger Michael Dyrby.

På spørgsmålet om, hvorvidt pressen skal være mere påpasselig, fordi fejl hurtigt spredes på sociale medier, siger Michael Dyrby:

”Alt, vi skriver, skal være korrekt. Hvis vi hænger nogen ud uretmæssigt, får det stor udbredelse. Vi har lagt os fladt ned på knæ og alle fire og sagt, at det var en fejl.”

B.T. rettede oplysningen på nettet næste morgen. Dagen efter berigtigede B.T. oplysningerne i printavisen.

Michael Dyrby siger, at sociale medier er en del af mediebilledet.

”Også derfor skal det, vi skriver, være korrekt. Ellers får omtalen store konsekvenser,” siger han.

En sjælden dom

Det er yderst sjældent, at medier bliver dømt for æreskrænkelser.

I 2016 blev Bo Lidegaard dømt for, at Politiken havde kaldt Per Michaelsen for stasi-agent, da Bo Lidegaard var ansvarshavende chefredaktør på avisen.

I 2014 blev fire journalister fra DR1-programmet ’Kontant’ dømt for injurier mod selskabet Boligadministratorerne A/S.

I 2011 blev en journalist og en redaktør på DR-Dokumentar idømt dagbøder for at antyde, at patienterne ikke fik den bedste kræftbehandling på Rigshospitalet.

 

Kommentarer
2
Gerda Kanstrup
03.07.20 08:48
Hmm........ BT og pålidelig kilde? Jeg gad godt vide, om det var samme kilde der startede hetzen mod Thornings familie?
Godt det denne gang har givet konsekvenser.
Jeg mener BT stadig skylder at fortælle deres læsere, at undersøgelserne mod Helle Thorning- Schmidt og ægtefælle i "Skattegate , endte med at hun rent faktisk havde betalt 250.000,00 kr. FOR MEGET i skat, mens hun boede i Brüxelles.
Fremhævet af Journalisten
Ove Kirketerp
03.07.20 19:55
Og det har BT, her 12 timer senere, stadig ikke lyst til at kommentere på ...
Det siger meget om etikken på BT. Eller om manglen på samme
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen