DMJX trækker reklamefilm – men mener stadig, den holder

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole fjerner nu den stærkt kritiserede reklamefilm for skolen fra deres hjemmeside. Kommunikationschefen fastholder dog, at filmen fungerer. ”Men hvis man fortæller en vittighed og bagefter er nødt til at forklare pointen, så har man misset noget"
  • Anders Hviid / DMJX
    "Når så mange interessenter er kritiske og mener, at filmen tegner et billede, de ikke kan forholde sig til, så er vi nødt til at gøre noget ved det," siger Martin Rask Pedersen, kommunikationschef på DMJX.
01.03.2017 · 16:00

Den reklamefilm for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), som det seneste døgn har mødt massiv kritik, er nu blevet fjernet fra skolens hjemmeside. Det skriver DMJX i et opslag på Facebook.

”Desværre har filmen sat sindene i kog hos en række interessenter, som ikke er i målgruppen for kampagnen. Det har ikke været hensigten, og det beklager vi,” lyder det blandt andet i opslaget.

Som Journalisten skrev tirsdag, er filmen af blandt andet Dansk Folkepartis Marie Krarup blevet beskyldt for at være vestreekstremistisk propaganda og for at opfordre studerende til at bryde loven.

Alligevel fastholdt DMJX’s kommunikationschef, Martin Rask Pedersen, at den fungerer.

”Man skal se filmen i sin helhed og sammenhæng, og når man gør det, synes jeg stadig, at den holder," sagde han til Journalisten.

”Vi har tydeligvis sendt den forkert afsted”

Men nu har DMJX så besluttet at fjerne videoen fra skolens hjemmeside og sætte promoveringen af den i bero. DMJX lader dog filmen ligge på YouTube, men forsyner den med en forklarende tekst.

Hvad er der sket, siden i går, hvor du mente, at filmen i sin helhed holdt?

”Det er sådan set stadig vores vurdering, at filmen holder i sin helhed og i forhold til den målgruppe, vi har ønsket at ramme. Men hvis man fortæller en vittighed og bagefter er nødt til at forklare pointen, så har man misset noget fuldstændigt. Det samme gælder jo her,” siger Martin Rask Pedersen og uddyber:

”Når så mange interessenter er kritiske og mener, at filmen tegner et billede, de ikke kan forholde sig til, så er vi nødt til at gøre noget ved det,” siger han og forklarer, at særligt de kritiske kommentarer fra nuværende og tidligere studerende har gjort indtryk på ham. 

Men I skriver, at filmen har sat sindene i kog hos en række interessenter, som IKKE er i målgruppen for filmen. Burde I ikke være ligeglad med dem og i stedet koncentrere jer om, hvad jeres målgruppe mener?

”Vi synes, at man som kommunikatør har et ansvar for at tænke over alle interessenter, når man kommunikerer. Når vi har oplevet, at filmen ikke er blevet forstået på den måde, som vi havde ønsket, så synes vi simpelthen, det er nødvendigt lige at sætte den i bero og gentænke og sikre, at vi rammer på den rigtige måde. For vi jo tydeligvis har sendt den forkert afsted,” siger Martin Rask Pedersen.

Budskabet står ved magt 

Under skolens opslag på Facebook har journalist og Radio24syv-vært David Trads kaldt tilbagetrækningen for en dårlig idé og opfordret skolen til ikke at ”give efter for lidt gruppepres”. Han skiver:

”Jeg troede, at I kæmpede for at gå til kanten, men det var åbenbart bare for sjov.”

Til det siger skolens kommunikationschef Martin Rask Pedersen:

”Filmens budskabet står ved magt - vi er stadig en skole for folk med kant. Men vi er samtidig også en skole, der er nødt til at lytte til interessenter.”

Han forklarer, at skolen nu vil lave en grundig analyse af, hvordan målgruppen for filmen opfatter den.

”Så kigger vi på filmen i det lys og ser på for eksempel, om den skal justeres eller om der måske er dele af filmen, som kan bruges på en anden måde,” siger han. 

Kommentar

02/03/2017 - 15:46

Søren Andersen

Hvilket topmål af arrogance! Jeg kan garantere for, at de unge, der netop er i målgruppen, også ryster på hovedet af den vanvittige video. Research er åbenbart heller ikke kommunikationschefens spidskompetence.

03/03/2017 - 21:03

Lise Rasmussen

Hvem er "målgruppen"?

Det taler kommunikationschefen meget om i interviewet, men det står ikke klart hvad han tænker på.
Det er jo netop en del af kritikken, at en offentlig institution i en så uhørt grad tydeligvis har valgt en politisk defineret målgruppe, som den så kan tilbyde sine ydelser til - ydelser der er betalt af alle vi andre.

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe- og webredaktør

DGI
Ansøgningsfrist: 21.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10