DMJX luger ud i X’erne

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole siger farvel til de fleste af de omdiskuterede X'er i skolens visuelle design. Rektor kalder X'erne "velovervejet kommunikation, der gav en masse opmærksomhed".

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole siger farvel til de fleste af de omdiskuterede X'er i skolens visuelle design. Rektor kalder X'erne "velovervejet kommunikation, der gav en masse opmærksomhed".

Ledelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole med rektor Jens Otto Kjær Hansen i spidsen har besluttet at afskaffe de fleste af de X'er, der findes på skolens hjemmeside, visitkort, mailsignaturer og skilte. Der er i dag for eksempel mere end 300 X'er på forsiden af hjemmesiden DMJX.dk.

X'erne blev indført under store protester fra medarbejderne i 2008. Nu fjernes de fleste af X'erne, fordi de gør mere skade end gavn, forklarer rektor Jens Otto Kjær Hansen.
»Udlændinge kan for eksempel være i tvivl om, hvad bogstaverne betyder, og hvordan de skal forstås,« siger han til Journalisten.dk.

Ifølge Jens Otto Kjær Hansen blev X'erne indført for at få opmærksomhed og skabe et samlingspunkt i fusionen af de to uddannelsessteder i Aarhus og København.
»Nu hvor vi er tre-fire år inde i fusionen, vil vi gerne lave en forenkling.«
Derfor har DMJX' egne designere fået frie hænder til at lave en nyfortolkning.
»Vi vil gerne beholde X'et, fordi det har en kraft som visuelt symbol. Men vi luger ud i X'erne.«

Var det i virkeligheden ikke en fejl at indføre X'erne?

»Når man laver en grafisk løsning, vil der altid være forskellige meninger. Dengang satte vi et velestimeret bureau til at lave noget, vi skulle bruge her og nu. Det var et velovervejet taktisk træk. Når jeg siger, at X'erne har gjort deres pligt, mener jeg det seriøst. Det var en velovervejet kommunikation, der gav en masse opmærksomhed. Så selv om det var ret dyrt at få lavet, har det været alle pengene værd i opmærksomhed,« forklarer Jens Otto Kjær Hansen.

Blandt medarbejderne har en af de mange modstandere af X'erne været underviseren Jan Dyberg på journalisthøjskolen i Aarhus. Han synes, det er fint, at X'et bibeholdes som en del af logoet – men at X-skyen forsvinder.
»Når jeg sendte mails med min autosignatur, skulle jeg ofte bruge tre-fire mails på efterfølgende at forklare, at det var seriøst ment, at der var en masse X'er foran mit navn og telefonnummer. Det blev jeg lidt træt af,« siger Jan Dyberg.

Han forklarer, at mange medarbejdere på egen hånd lavede deres egen mailsignatur eller lod være med at bruge deres officielle visitkort, fordi det skabte for meget forvirring.
For at markere X-æraens afslutning overvejer Jan Dyberg at trykke T-shirts med teksten "X exit"
»Jeg tror, jeg kan afsætte i hvert fald 1.000 af dem,« siger han.
Han tilføjer, at han ikke er sikker på, at alle har opdaget, at X-skyen forsvinder.

Da journalisten.dk først på dagen ringede til kommunikationschef for DMJX Frank Christensen – der var med til at indføre det nye X-design – lød forklaringen, at der ikke bliver lavet noget om.

Har hørt, at I fjerner nogle af X'erne. Hvad handler det om?

»Nej, X'et vil stadig være vores femte element. Det bliver der ikke lavet om på.«

I laver slet ikke noget om?

»Nej. Hvor har du hørt det?«

Frank Christensen har i en mail efterfølgende forklaret, at han opfattede spørgsmålet, som om der skulle fjernes X'er i den visuelle identitet.
»Og dertil er svaret nej, det gør vi ikke. X'et stadig vil være vores femte element.«

Frank Christensen kalder det en naturlig udvikling af identiteten for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

»Jens Otto kalder det at "luge ud" – vigtigst er det dog, at Jens Otto og jeg er fuldstændig enige om, hvad vi gør.«