DMI: 234 kroner for et radiointerview

Det belaster meteorologer at give interviews til radio, men ikke til skrevne medier. Det siger DMI efter Journalisten.dk kunne afsløre, at det koster penge at få et interview til radio. Læs fem skarpe til pressechefen her.

Det belaster meteorologer at give interviews til radio, men ikke til skrevne medier. Det siger DMI efter Journalisten.dk kunne afsløre, at det koster penge at få et interview til radio. Læs fem skarpe til pressechefen her.

Hvis du vil interviewe en meteorolog fra Danmarks Meteorologiske Institut, og du er skrivende journalist, så er det gratis. Men hvis du lave et radiointerview, så skal du betale for det.

Det erfarede journalist ved nyhedsbureauet Newspaq Søren Møller Jensen, da han ringede ind for at få et interview om vinterens kolde vejr. Da interviewet var slut, spurgte han, om han måtte bruge bidder af interviewet i et radioindslag.

Det måtte han ikke uden at betale for det, fortalte han til Journalisten.dk tidligere i dag.

Men hvorfor ikke? DMI's pressechef Niels Hansen forsvarer reglerne:

Hvorfor skal det koste penge at blive interviewet til radio, når det er gratis at blive interviewet til avisen?

»Der er nogle produkter, der betragtes som så stor en belastning på medarbejderne, at vi ikke føler, vi kan give det uden at tage betaling for det. Hvis journalisten havde sagt i starten, at han båndede interviewet, så havde han også fået at vide, at det altså koster nogle penge.«

Hvad koster et interview, hvis det er til radio?

»234 kroner per interview. Det er alt sammen interviews, der tager cirka 10 minutters arbejdsindsats, inklusiv forberedelse og interview. Vi har gjort det her for at prøve at kontrollere efterspørgslen.. Vores døgnbemandings fornemste opgave er at sikre liv og ejendom for danskerne, og derfor skal de selvfølgelig have noget arbejdsro.«

Er der forskel på, om et interview bliver båndet, eller det er direkte i radioen?

»Nej. Vores meteorologer oplever, at det at få sin stemme optaget er en meget større belastning end at sige noget til tekst – så de for eksempel kan rette "lidt sol" til "nogen sol" og stadig lyde som fornuftige mennesker. Når det er til bånd, så har vi ingen indflydelse på, hvordan det kommer til at lyde.«

Som udgangspunkt vil man jo som journalist prøve at sørge for, at en meteorolog lyder fornuftig. Har I haft dårlige oplevelser, som I bygger de her regler på?

»Nej, det er ikke en kritik af produktet, men udelukkende et spørgsmål om, at meteorologerne føler, de skal forberede sig så grundigt på nogle konkrete spørgsmål, at det suger kraft ud af vores sparsomme mandskabsressourcer.«

I det konkrete eksempel med Søren Møller Jensen fra Newspaq er interviewet jo lavet først, og bagefter får meteorologen at vide, at journalisten også gerne vil bruge dele af interviewet til radio. Så kræver det vel ikke mere energi af jeres medarbejder, end hvis citaterne kun var til tryk?

»Nu er det sådan, at det at lave et interview til radio koster penge. Uden sammenligning i øvrigt, så bliver det jo ikke tilladt at stjæle, bare fordi den, du stjæler fra, ikke har opdaget det. At sige, at fordi jeg ikke opdagede, at du optog mig, så skal det være gratis, det ændrer slet ikke ved vores kutyme – hvis du laver radio, så koster det noget.«

Også SF kritiserer jeres regler. Har denne sag fået jer til at genoverveje dem?

»Vi overvejer ikke at lave om på, at det skal koste penge at lave et radiointerview om dagens vejr. Det er en beslutning, der er truffet med åbne øjne og på baggrund af minimum et tocifret antal journalistkontakter hver dag for vores meteorologer.«

Læs også interviewet med Newspaq-journalist Søren Møller Jensen og SF's medieordfører Holger K. Nielsen: »DMI kræver penge af radiojournalister«