DJ har både fået flere nye medlemmer og tjent flere kontingentkroner end ventet, viser det nye halvårsregnskab. »Vi opfylder så rigeligt budgetmålene,« siger direktør Linda Garlov til journalisten.dk. Men der mangler en halv million i annonceindtægter fra Journalisten.Det går bedre end forventet med Dansk Journalistforbunds økonomi i år. Det viser halvårsregnskabet, som dækker månederne januar til og med juni.
I det første halvår har DJ tjent 32 millioner kroner i kontingentkroner. Det er lidt over halvdelen af de 63 millioner kroner, forbundet ifølge budgettet skal tjene i år. Dermed er DJ foran det budget, som hovedbestyrelsen vedtog sidste år.
DJ har i budgettet forventet en medlemsfremgang på tre procent i år. Det betyder, at medlemstallet skal runde 16.100. Per 29. august var der 15.730 medlemmer i DJ, oplyste medlemsafdelingen til Journalisten.
Flere fuldt betalende medlemmer
»Vi har lige lavet halvårsregnskab, og det ser rigtig godt ud. Vi opfylder så rigeligt budgetmålene for medlemskontingenter, og det ser ud til at gå bedre end forventet både med kontingenter og medlemstal,« siger direktør Linda Garlov til journalisten.dk.
Hvorfor?
»Vi får flere medlemmer hele tiden, men det er også en afspejling af, at vi får flere fuldt betalende medlemmer. Det er ikke altid, flere medlemmer betyder flere penge. Det afhænger af, om de for eksempel er arbejdsløse. Men vi har fået flere fuldt betalende medlemmer, og det betyder, at det går bedre end forventet.«
Har det noget at gøre med den medlemskampagne, I har kørt i år?
»Selvfølgelig. Det skulle jo meget gerne være sådan, at jo mere vi laver rekrutteringskampagne, desto flere medlemmer får vi. Men den helt store kampagne løber faktisk her i andet halvår, så vi har endnu ikke set frugterne af det arbejde endnu.«
Flere penge tjent på renter
DJ's økonomi er også afhængig af renteafkast fra den såkaldte Sikringsfond – en hemmelig pengekasse, der fortrinsvis skal bruges til at betale, hvis der kommer strejke.
Som Journalisten tidligere har afdækket, forventer DJ i virkeligheden et underskud i 2012 på lidt over en million på driften. Men renterne fra "strejkekassen" forventes at indbringe hele 2,5 millioner kroner til budgettet – så DJ går ud af 2012 med et overskud.
Også indtægterne på renter fra Sikringsfonden ser ud til at blive højere end forventet, fortæller Linda Garlov.
Hvorfor ser I ud til at tjene mere end ventet på renteindtægterne?
»Det er en af de poster, som er ualmindeligt svære at budgettere med. Hvis vi kunne forudsige renten, så var vi meget rige. Vi har investeret via nogle investeringsselskaber og lagt budget efter deres prognoser. Nu ser det ud til, at medmindre der sker noget meget drastisk i den finansielle verden, så går vi ud af året med højere indtægter på renterne end forventet,« siger Linda Garlov.
Mangler halv million fra annoncer
Men der er også røde tal i halvårsregnskabet. Annonceindtægterne på Journalisten har været lavere i første halvår af 2012 end forventet i budgettet.
Det er især Pressekontakten – oversigten over pressekontakter og kommunikationsfolk bagerst i bladet samt på journalisten.dk – der er vigende.
»Det går ikke så godt som ventet med annonceindtægterne. For at kunne leve op til budgettet er der på nuværende tidspunkt en negativ afvigelse på omkring en halv million kroner på annoncer, og det er især Pressekontakten, der er ramt. Men vi har håb om, at noget af det bliver hentet ind i andet halvår. Der er en ny annoncestrategi, som først rigtigt virker her efter sommerferien,« siger Linda Garlov.
Men hvad betyder det for budgettet, at de penge ikke kommer ind?
»Det betyder, at vi skal kigge nøje på vores annoncestrategi. Enten skal vi justere budgettet for næste år med et lavere håb om indtægter, eller også skal vi lave en ny strategi og stadig tro på, at vi kan nå det mål, vi har nu. Men færre indtægter på Journalisten hænger ikke umiddelbart sammen med færre udgifter til Journalisten.«
Linda Garlov understreger, at trods et eventuelt tab på annonceindtægter ser det ud til, at DJ går ud af 2012 med sorte tal på bundlinjen.
»Der er ingen tegn på, at vi samlet set kommer ud af 2012 med et underskud,« siger hun.
3 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kære Øjvind.
Tak for reaktion. Og du har nok ret vedr. livstilsannoncer. Efterfølgende har jeg bladret gennem det seneste nummer af det ret spændende nye norske magasin Plot (med undertitlen Hele historien). Det indeholder en del annoncer fra teater, symfoniorkester, kulturfestival og kunstgalleri. Men også fra Halliburton og norske olieselskaber, der blot brander sig.
Måske er det så mere i den retning, Journalisten skal finde annoncekroner.
Mvh
Jan
Kære Jan
Tak for gode tanker.
Angående livsstilannoncer, så tror jeg primært det fungerer for magasiner, der netop skriver om livsstil. Med andre ord - en annonce for en sofa fra Ilva, fungerer bedst i et magasin, der viser mennesker, der kunne sidde i en sofa fra Ilva.
Sådan redigeres Journalisten jo ikke ;-) Og det vil heller ikke være i overensstemmelse med udgivelsesgrundlaget eller læsernes forventninger.
Men du har ret - vi bliver læst og set. Og det må være interessant for nogen.
Mvh Øjvind
Jeg tror Pressekontakten levede af, at man hellere måtte være med, når nu de andre var. Nu, hvor de ikke er det, tror jeg, det kan gå meget hurtigt ned ad bakke med mindre, det kan dokumenteres, at en annonce i Pressekontakten er en god investering. Dette kan vel kun ske ved, at Journalisten gennem en undersøgelse af relevante medlemmers brug af Pressekontakten sandsynliggør behovet. Og også, at de medlemmer, der annoncerer, får noget udbytte af det.
Uden at vide det, tror jeg, Journalisten er så god, at en meget stor del af medlemmerne faktisk læser det - modsat mange andre fagblade. Journalistens læsere må være en interessant målgruppe for en del produkter. Kunne der ikke være en annonce for Ilva, Citroen eller Albatros?