DJ vil bruge en kvart mio. på at charme kommunikatører

DJ har vedtaget at bruge 250.000 kroner på en ”charmeoffensiv” over for nuværende og potentielle medlemmer i kommunikationsbranchen. Det sker, efter at Djøf har sendt breve til DJ-medlemmer med tilbud om gratis kontingent året ud. »Vi risikerer at miste medlemmer,« siger DJ’s formand

Dansk Journalistforbund blev sidste uge taget på sengen, da det kom frem, at Dansk Kommunikationsforening (DKF) havde erklæret sig konkurs, og at Djøf på den baggrund havde købt foreningens medlemsdatabase med henblik på en hvervekampagne.

Men nu melder DJ sig på banen i kampen for at holde på egne medlemmer, der lokkes af Djøf’s tilbud om gratis medlemskab året ud, og måske også tiltrække andre kommunikatører fra DKF.

»Vi måtte jo sande, at konkurrencesituationen er blevet skærpet med Djøf's opkøb af dele af DKF. Vi fandt ud af, at en række af vores medlemmer fik direkte breve fra Djøf med tilbud om gratis kontingent. Det mener Forretningsudvalget, vi må reagere på, og derfor har vi bevilget 250.000 kroner fra Sikringsfonden, og så skruer vi op for charmen,« fortæller DJ-formand Lars Werge.

Vil give 100 billetter til Fagfestival væk 

Ifølge Werges indstilling, der blev vedtaget af FU, skal pengene blandt andet bruges på at opgradere DJ Akademi – efteruddannelse målrettet kommunikatører.

Derudover skal der fordeles 100 billetter til DJ's Fagfestival til kommunikationsmedlemmerne, der kan komme gratis afsted. 

»Vi vil ikke give gratis medlemskab. Det har vi aldrig gjort. Men når prisen bliver et konkurrenceparameter, så må vi se på, hvad vi i stedet kan tilbyde, der har en værdi. Det kunne være fagfestivals-deltagelse, det kan være DJ Akademiet,« siger Werge.

Indstillingen foreslår også, at DJ skal skabe øget synlighed omkring forbundets aktiviteter – kurser, netværk, fagsessions osv. – og at hjemmesiden Kommunikationen.dk revitaliseres efter at have været nedprioriteret.

Mange fagforbund på K-banen

Frygter I, at DJ kommer til at miste medlemmer som følge af Djøfs hvervekampagne?

»Ja. Dels risikerer vi at miste medlemmer, dels risikerer vi, at vi ikke optager så mange, som vi bør have. Nu melder Djøf sig på banen. I forvejen har vi Dansk Magisterforening, Kommunikation & Sprog, og til dels også Lederne og HK Privat.«

Har DJ sovet i timen i forhold til DKF’s konkurs?

»Jeg forstår godt, at nogle synes, det ser sådan ud. Faktum er, at vi løbende har været i tæt kontakt med DKF. Så det ligner et bevidst valg, man har truffet i DKF. De valgte jo selv at erklære sig konkurs, det var ikke nogen kreditorer, der gjorde det. For mig at se er det tydeligt, at de har fået et tilbud og en aftale, de ikke ville sige nej til.«

Mistænker I, at der har været urent trav i processen omkring Djøfs overtagelse?

»Nej, det har jeg ikke mistanke om. Men vi må konstatere, at tingene også foregår på denne måde nogle gange.«

Journalisten har tidligere talt med DKF’s formand, Astrid Haug, der ikke ville kommentere processen omkring Djøfs overtagelse af foreningen.

DJ og KS i samme hus

Den skærpede konkurrence om medlemmer på kommunikationsområdet aktualiserer diskussionen om samarbejde og eventuel fusion mellem DJ og Kommunikation & Sprog. De tidligere fusionsplaner blev i slutningen af 2014 skrinlagt, men samtidig besluttede man at arbejde videre på at styrke samarbejdet mellem de to forbund.

Den seneste uges begivenheder har dog ikke ført til, at DJ vil tage nye initiativer i forhold til KS-samarbejdet.

»Vi har selvfølgelig en løbende dialog, og vi har også talt med KS, efter at det kom frem i onsdags. Men lige nu ser jeg ikke grund til yderligere at gøre noget. Vi er allerede i gang med en række initiativer omkring øget samarbejde omkring beskæftigelsesindsatsen og a-kassen,« siger Werge.

Han nævner også, at KS meget vel kan blive del af et eventuelt nyt DJ-forbundshus.

»Vi er i gang med at finde et nyt sted at bo, hvor vi kan samle alle forbundets ansatte og a-kassen. Og her kunne man nemt forestille sig, at KS kunne få en etage eller en fløj. Den proces foregår i god, fælles forståelse med KS, og de er vist også med ude og kigge på bygninger nogle gange.«

1 Kommentar

Jens Utoft
30. AUGUST 2016
Dejligt at se, at DJ ikke har
Dejligt at se, at DJ ikke har opgivet kommunikationsområdet, men tværtimod ofrer ressourcer på at styrke rekrutteringen på et organisationsområde, der i modsætning til traditinelle medier fortsat er i vækst.
Da samarbejdet med KS samtidigt er DJ's adgangen til AC-overenskomster, er det også vigtigt at fastholde og udbygge dette samarbejde.