DJ skruer op for rekrutteringen – vil afsætte fire millioner

DJ skal gøre en ekstra indsats for at vinde kampen om medlemmer fra kommunikations- og journalistuddannelserne. Sådan lyder det nu i en indstilling fra DJ’s ledelse. »Vi har traditionelt været forkælet med, at medlemmerne kom til os af sig selv. Men det gør de ikke længere,« siger udviklingschefen

DJ vil nu opruste i kampen om de tusindvis af studerende fra kommunikations- og journalistuddannelserne, der i dag kan vælge mellem en vifte af forskellige forbund.

I en indstilling fra DJ’s ledelse lyder det, at man over de næste tre år vil afsætte godt fire millioner til at styrke rekrutteringen af studerende fra alle de uddannelser, der kan føre til et DJ-medlemskab. Penge skal blandt andet gå til en ny konsulent, der skal arbejde særligt med rekruttering af studerende. Et område, som DJ aldrig tidligere har fokuseret så massivt på, fortæller udviklingschef i DJ Per Nielsen:

»Vi har traditionelt været forkælet med, at medlemmerne kom til os af sig selv. Men det gør de ikke længere. Det gjaldt særligt, dengang vi bare var organisation for medieområdet, men i dag er vores mål at være den stærkeste fagforening på både medie- og kommunikationsarbejdsmarkedet. Og ude på kommunikationsuddannelserne er vi ikke det oplagte valg. Derude er vi i konkurrence med andre faglige organisationer, og derfor må vi være til stede og gøre det samme som dem,« siger han.

Det er DJ's forretningsudvalg, der står bag indstillingen, som skal drøftes på hovedbestyrelsens møde i morgen tirsdag.

DMJX’s BA i kommunikation blev en øjenåbner  

Per Nielsen fortæller, at problemerne med at rekruttere nye studentermedlemmer fra kommunikationsuddannelserne især blev synligt for DJ, da den nye bacheloruddannelse i kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) startede i 2011. 

Typisk har næsten 100 procent af de journaliststuderende fra skolen meldt sig ind i DJ. Men fra kommunikationslinjen har DJ indtil videre kun formået at rekruttere cirka halvdelen af de studerende.

»For mig var det faktisk lidt af en øjenåbner at opdage, at de simpelthen ikke kom til os som en selvfølge. Vi ser det samme på kommunikationsuddannelserne på RUC, hvor vi ellers har lavet en studenterorganisation. Men det er ikke nok til at sikre, at vi får fat i dem. Det kræver, at vi er tidligt ude med gode arrangementer, gode forsikringer osv. Vi skal ikke tro, at vi for evigt får alting forærende,« siger Per Nielsen.

Han nævner desuden Medievidenskab og de grafiske uddannelser på DMJX’s afdeling i København som eksempler på uddannelser, hvor DJ vil styrke rekrutteringsindsatsen. Derudover forventer DJ også, at studerende fra IT-Universitetet fremover vil spille en større rolle på medie- og kommunikationsarbejdsmarkedet. 

Eksplosion i potentielle medlemmer

Som Journalisten afdækkede i artiklen 'Alt er kommunikation' er der de seneste år sket en eksplosion i antallet af kommunikationsuddannelser. Alene på bachelorniveau er der på universiteterne 31 uddannelser, hvor ordet ”kommunikation” indgår. De optog i sommeren 2013 2.045 studerende.

Dertil kommer cirka 1.000 studerende på humanistisk informatik, film- og medievidenskab og dertil studerende på professionsbachelor-uddannelserne på blandt andet DMJX.

Men også på DJ’s kernesegment journalisterne, vurderer DJ, at der er øget konkurrence på vej.

»Det er ikke så udtalt på nuværende tidspunkt, men vi kan se, at nogle af de andre organisationer også begynder at interessere sig for de journaliststuderende. Det gælder først og fremmest Magistrene, men også DJØF. Journalistuddannelserne har jo også et akademisk tilsnit på både RUC og SDU, så det er naturligt for dem at interessere sig for de studerende der,« siger Per Nielsen.

Skal lokkes med lavere kontingent

Ud over en mere massiv rekrutteringsindsats på uddannelserne vil DJ satse på to ting i kampen om de attraktive studentermedlemmer: Flere og bedre arrangementer og kurser samt lavere kontingent.

I første omgang har forretningsudvalget foreslået, at kontingentet for studerende sænkes med 20 kroner, fortæller Per Nielsen. 

»Det skal ned på noget, der ligner en 50’er om måneden for at kunne matche de andre organisationers kontingent. Men det er ikke vores ambition at blive den billigste – vi vil gerne bibeholde, at kvalitet koster penge. Det er ingen skade til, at vi er en smule dyrere end de andre,« siger han.

I dag betaler de studerende i DJ et kontingent på 77 kroner. Dertil kommer prisen for medlemskab af den forening, den studerende via sin uddannelse hører under – typisk 20-30 kroner, når man er på skolen, og cirka 50 kroner i praktiktiden.

Konkurrencen med Kommunikation og Sprog

DJ planlægger en fusion med forbundet Kommunikation og Sprog (KS), som efter planerne skal til afstemning på delegeretmødet 2015. Hvis planerne vedtages, bliver DJ allieret med et forbund, som allerede optager en del af de kommunikationsstuderende, som DJ vil gå efter med den nye indsats.

Betyder det, at DJ inden en eventuel fusion vil gå efter de områder, hvor KS i dag rekrutterer studerende fra?

»Ja. Vi vil som hidtil rekruttere dem, som har tænkt sig, at deres arbejdsmæssige fremtid er på medie- og kommunikationsområdet. Og kommunikationsuddannelserne er selvfølgelig også interessante for KS. Men den politiske forståelse mellem de to organisationer er, at folk hellere må gå til KS eller DJ end til andre organisationer,« siger Per Nielsen.

Er det ikke en ret offensiv adfærd over for en potentiel samarbejdspartner?

»Nej, det synes jeg ikke. I DJ har vi egentlig bare besluttet, at vi gerne vil gøre den samme indsats, som alle mulige andre akademiske organisationer gør. Så det skal ikke læses som en oprustning i forhold til KS. Det er mere et spørgsmål om, at vi normaliserer vores rekrutteringsindsats i forhold til de andres.«

DJ skruer op for rekrutteringen – vil afsætte fire millioner

DJ skal gøre en ekstra indsats for at vinde kampen om medlemmer fra kommunikations- og journalistuddannelserne. Sådan lyder det nu i en indstilling fra DJ’s ledelse. »Vi har traditionelt været forkælet med, at medlemmerne kom til os af sig selv. Men det gør de ikke længere,« siger udviklingschefen

DJ vil nu opruste i kampen om de tusindvis af studerende fra kommunikations- og journalistuddannelserne, der i dag kan vælge mellem en vifte af forskellige forbund.

I en indstilling fra DJ’s ledelse lyder det, at man over de næste tre år vil afsætte godt fire millioner til at styrke rekrutteringen af studerende fra alle de uddannelser, der kan føre til et DJ-medlemskab. Penge skal blandt andet gå til en ny konsulent, der skal arbejde særlig med rekruttering af studerende. Et område, som DJ aldrig tidligere har fokuseret så massivt på, fortæller udviklingschef i DJ Per Nielsen:

»Vi har traditionelt været forkælet med, at medlemmerne kom til os af sig selv. Men det gør de ikke længere. Det gjaldt særligt dengang, vi bare var organisation for medieområdet, men i dag er vores mål, at være den stærkeste fagforening på både medie- og kommunikationsarbejdsmarkedet. Og ude på kommunikationsuddannelserne er vi ikke det oplagte valg. Derude er vi i konkurrence med andre faglige organisationer, og derfor må vi være til stede og gøre det samme som dem,« siger han.

Det er DJs forretningsudvalg, der står bag indstillingen, som skal drøftes på hovedbestyrelsens møde i morgen tirsdag.

DMJX’s BA i kommunikation blev en øjenåbner  

Per Nielsen fortæller, at problemerne med at rekruttere nye studentermedlemmer fra kommunikationsuddannelserne, især blev synligt for DJ, da den nye bacheloruddannelse i kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) startede i 2011. 

Typisk har næsten 100 procent af de journaliststuderende fra skolen meldt sig ind i DJ. Men fra kommunikationslinjen har DJ indtil videre kun formået at rekruttere cirka halvdelen af de studerende.

»For mig var det faktisk lidt af en øjenåbner at opdage, at de simpelthen ikke kom til os som en selvfølge. Vi ser det samme på kommunikationsuddannelserne på RUC, hvor vi ellers har lavet en studenterorganisation. Men det er ikke nok til at sikre, at vi får fat i dem. Det kræver, at vi er tidligt ude med god arrangementer, gode forsikringer osv. Vi skal ikke tro, at vi for evigt får alting forærende,« siger Per Nielsen.

Han nævner desuden Medievidenskab og de grafiske uddannelser på DMJX’s afdeling i København som eksempler på uddannelser, hvor DJ vil styrke rekrutteringsindsatsen. Derudover forventer DJ også, at studerende fra IT-Universitetet fremover vil spille en større rolle på medie- og kommunikationsarbejdsmarkedet. 

Eksplosion i potentielle medlemmer

Som journalisten afdækkede i artiklen ”Alt er kommunikation” er der de seneste år sket en eksplosion i antallet af kommunikationsuddannelser. Alene på bachelorniveau er der på universiteterne 31 uddannelser hvor ordet ”kommunikation” indgår. De optog i sommeren 2013 2.045 studerende.

Dertil kommer cirka 1.000 studerende på humanistisk informatik, film- og medievidenskab og dertil studerende på professionsbachelor-uddannelserne på blandt andet DMJX.

Men også på DJ’s kernesegment journalisterne, vurderer DJ, at der er øget konkurrence på vej.

»Det er ikke så udtalt på nuværende tidspunkt, men vi kan se, at nogle af de andre organisationer også begynder at interessere sig for de journaliststuderende. Det gælder først og fremmest Magistrene, men også DJØF. Journalistuddannelserne har jo også et akademisk tilsnit på både RUC og SDU, så det er naturligt for dem at interesserer sig for de studerende der,« siger Per Nielsen.

Skal lokkes med lavere kontingent

Ud over en mere massiv rekrutteringsindsats på uddannelserne, vil DJ satse på to ting i kampen om de attraktive studentermedlemmer: Flere og bedre arrangementer og kurser samt lavere kontingent.

I første omgang har Forretningsudvalget foreslået, at kontingentet for studerende sænkes med 20 kroner, fortæller Per Nielsen. 

»Det skal ned på noget, der ligner en 50’er om måneden for at kunne matche de andre organisationers kontingent. Men det er ikke vores ambition at blive den billigste – vi vil gerne bibeholde, at kvalitet koster penge. Det er ingen skade til, at vi er en smule dyrere end de andre,« siger han.

I dag betaler de studerende i DJ et kontingent på 77 kroner. Dertil kommer prisen for medlemskab af den forening, den studerende via sin uddannelse hører under – typisk 20-30 kroner, når man er på skolen, og cirka 50 kroner i praktiktiden.

I konkurrence med Kommunikation & Sprog

DJ planlægger en fusion med forbundet Kommunikation & Sprog (KS), som efter planerne skal til afstemning på delegeretmødet 2015. Hvis planerne vedtages, bliver DJ allieret med et forbund, som allerede optager en del af de kommunikationsstuderende, som DJ vil gå efter med den nye indsats.

Betyder det, at DJ inden en eventuel fusion vil gå efter de områder, hvor KS i dag rekrutterer studerende fra?

»Ja. Vi vil som hidtil rekruttere dem, som har tænkt sig, at deres arbejdsmæssige fremtid er på medie- og kommunikationsområdet. Og kommunikationsuddannelserne er selvfølgelig også interessante for KS. Men den politiske hforståelse mellem de to organisationer er, at folk hellere må gå til KS eller DJ end til andre organisationer,« siger Per Nielsen.

Er det ikke en ret offensiv adfærd over for en potentiel samarbejdspartner?

»Nej, det synes jeg ikke. I DJ har vi egentlig bare besluttet, at vi gerne vil gøre den samme indsats, som alle mulige andre akademiske organisationer gør. Så det skal ikke læses som en oprustning i forhold til KS. Det er mere et spørgsmål om, at vi normaliserer vores rekrutteringsindsats i forhold til de andres.«

 

0 Kommentarer