search

DJ skrinlægger Facebook-ambitioner

MitDJ skulle have været det store fag-sociale netværk for medlemmer, men blev overhalet af Facebook. Resultatet er et system, der mest henvender sig til de fagligt aktive.

MitDJ skulle have været det store fag-sociale netværk for medlemmer, men blev overhalet af Facebook. Resultatet er et system, der mest henvender sig til de fagligt aktive.

Spild. Det har kostet mere end en million kroner for DJ og AJKS. Men i dag står man med et produkt, der kun delvist lever op til de oprindelige ambitioner.

Visionen var et virtuelt netværkssted for medlemmer – en ting de fleste danskere i dag er daglige brugere af på tjenester som Facebook, LinkedIn og Twitter. Men fordi projektet har været så længe – tre år – undervejs, har netop disse sociale medier i mellemtiden overhalet MitDJ som smartere og lettere tilgængelige netværkssteder.

Det var tanken, at for eksempel sportsjournalister kunne snakke sport, og krigskorrespondenter kunne snakke krig. Og så skulle faglige netværk, for eksempel bestyrelsen i en medarbejderforening, kunne diskutere og dele dokumenter, uden det foregik på arbejdsgiverens intranet, forklarer HB-medlem Signe Terkelsen, der sidder i følgegruppen for MitDJ.

»I dag er det kun det sidste, vi har opnået,« siger hun.

Da projektet blev sat i gang for tre år siden, var ideen om et stort virtuelt netværk ganske visionær. Systemet skulle specialsys, så det for eksempel kunne håndtere Freelancenøglen, og det havde leverandøren svært ved.
»Det kom til at tage alt, alt for lang tid, og så er vi simpelthen blevet overhalet af de sociale medier, vi kender – Facebook, Twitter og så videre,« siger Linda Garlov, der som direktør i DJ har været ansvarlig for projektet.

René Simmel har siddet i projektets følgegruppe og taget sig til hovedet over de forsinkelser fra leverandøren, som han sammenligner med leverancerne af DSB's IC4-toge.

»Man sad i en situation, hvor man enten kunne vælge at skrotte hele projektet og spilde pengene eller også gennemføre det, og så valgte vi altså det sidste,« fortæller han.
Forsinkelsen har dog ikke gjort systemet dyrere.

MitDJ afløser det, der før hed Medlemsnettet, hvor medlemmer kan rette adresser og data i deres personlige medlemsprofil, Freelancenøglen og Danske Journalister Online. Medlemmer af A-kassen kan også bruge det til at udfylde dagpengekort elektronisk. Og så er MitDJ stedet, hvor store og små grupper inden for DJ kan kommunikere, dele kalender og dokumenter.

»Jeg bruger det til at udsende kredsens medlemsbrev. Før skulle det ske gennem en fællesmail fra DJ, så det er udmærket. Mere bruger vi det ikke til,« lyder det fra Peter Olesen, bestyrelsesmedlem i Kreds 3, nogenlunde det samme siger Karen Hedegaard, formand for Visuelt Forum, der heller ikke er imponeret af systemets visuelle design.

MitDJ er baseret på standard-løsningen Groupcare, og der er ikke meget fest og farver over brugerfladen, der fremstår som en mellemting mellem et mailprogram og et dokument-arkiv. Det bemærkes også af Kim Elmose, webredaktør i IDA og blogger på Journalisten.dk, der dog roser funktionaliteten.

»Det er fint, at man kan gå ind og administrere sine egne oplysninger. Man kan se arrangementer og få tilgang til etiketter. Det er pænt og nydeligt. Men hvis der skal være netværk og debat, mangler der en forside, der gør opmærksom på det. Der er ikke noget, der gør, at jeg bare må ind og se, hvad der sker på MitDJ,« siger han.

Linda Galov tror da heller ikke, MitDJ vil komme til af fylde meget for flertallet af DJ's medlemmer.
»Jeg tror egentlig ikke, det her vil nå så meget længere ud end til de aktive i bestyrelser, arbejdsgrupper og medarbejderforeninger. Og det er jo alt i alt ikke så mange. Derfor har vi også undladt at sætte den helt store markedsføring i gang,« siger hun.

Foreløbig har omkring 2300 medlemmer været inde på MitDJ.

Kommentarer
1
Iben Hauschultz
05.02.10 07:59
Re: DJ skrinlægger Facebook-ambitioner

Ja, det er jo en fadæse, der nærmig sig skandale-kategori - i betragtning af, at dette forbund organiserer specialister i

- research, der forlods kunne have undersøgt medlemmernes modtagelighed for ideen

- kommunikation, der kunne have skabt interesse og styrket behovet for mit DJ.

Men alle har jo ret til at blive klogere : )

 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen