search

DJ ser ikke nyt netværk som konkurrent

Det nye netværk for kommunikationsfolk K1 er ikke en konkurrent, men en god nyhed, mener DJ. »Det er simpelthen så glædeligt, at der er frivillige kræfter, der vil løbe det i gang,« siger næstformand

Hos Dansk Journalistforbund er de begejstrede for, at kommunikationsnetværket K1 har set dagens lys. Det fortæller næstformand i DJ Tine Johansen.

»Jeg opfatter det som nogle mennesker, der rigtig gerne vil mødes og diskutere og udvikle deres faglighed, og det kan vi da kun bakke op om. Det er simpelthen så glædeligt, at der er frivillige kræfter, der vil løbe det i gang,« siger hun.

K1 er opstået i kølvandet på Dansk Kommunikationsforenings konkurs. Men Tine Johansen opfatter ikke K1 som en konkurrent til DJ i kampen om kommunikatørernes gunst.

»K1 handler om netværk for kommunikationsfolk, og det er en rigtig god idé, men folk bør stadig høre til i DJ, da vi har de bedste tilbud til kommunikatører. Der er behov for netværk, hvor man kan dyrke kommunikation som faglighed,« siger hun.

Er der ikke mulighed for at gøre det i DJ?

»Jo, det er der, men jeg ser det her som et supplement til at være i en faglig organisation, og jeg kan også sagtens se et samarbejde for mig,« siger Tine Johansen.

Netværk baseret på frivillige kræfter

Rene La Cour Sell forklarede fredag til Journalisten, at K1 vil basere sig rent på frivillige kræfter og undgå for meget bureaukrati. 

»Når man etablerer en forening, så vokser den, og man ender tit med en masse administration og mange ansatte. Til sidst skal man bruge rigtig mange penge alene på, at foreningen kan løbe rundt. Vi vender det om. Vi er baseret på frivillige kræfter. Nogen har lavet et logo til os, nogen har lavet hjemmeside, fælles for det er, at det er et gratis engagement fra folk, der er interesserede i feltet,« siger han.

Det er også en forskel på DJ og K1, forklarer Tine Johansen.

»Sådan som jeg forstår K1, gider de ikke bøvle med bureaukratiske beslutningsprocesser, men vil hellere bare nørde deres fag. Det, vi kan, er så at stille nogle af de ting til rådighed, som de ikke gider bøvle med, fordi vi netop har et stort fagligt apparat,« siger hun.

K1 samarbejder med Kommunikationsforum, som DJ for nylig også har indgået samarbejde med. Blandt andet får DJ-medlemmer halv pris på en række af Kommunikationsforums arrangementer. Tine Johansen håber, at DJ også i fremtiden kan få et samarbejde med K1.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen