search

DJ: ROJ-dom presser ytringsfriheden

Den kurdiske tv-station ROJ-TV blev i dag dømt for terror ved Københavns Byret. »Vi har aldrig før set en dom, der bruger terroren som præmis for at lave indskrænkning i pressefriheden,« siger DJ-formand Mogens Blicher Bjerregård til Journalisten.dk.

Den kurdiske tv-station ROJ-TV blev i dag dømt for terror ved Københavns Byret. »Vi har aldrig før set en dom, der bruger terroren som præmis for at lave indskrænkning i pressefriheden,« siger DJ-formand Mogens Blicher Bjerregård til Journalisten.dk.

Den kurdiske tv-station ROJ-TV er netop blevet dømt skyldig i at have viderebragt propaganda for den kurdiske organisation PKK. Det skriver jp.dk. I dommen lyder det, at tv-stationen er finansieret af og talerør for PKK, der står på EU's terrorliste.

ROJ-TV produktionsselskabet bag stationen, Mesopotamia Broadcast, skal hver især betale 40 dagbøder af 65.000 kroner i bøde, skriver Jyllands-Posten.

Dommen kommer bag på Dansk Journalistforbund.

»Jeg er overrasket over, man kommer med en dom på dette område. Vi har aldrig før set en dom, der bruger terroren som præmis for at lave indskrænkning i pressefriheden. Og man skal være utrolig varsom med at lave indgreb i mediernes pluralisme,« siger formand for DJ Mogens Blicher Bjerregård til Journalisten.dk.

Han mener, dommen er hård.

»Jeg håber virkelig – virkelig – at byretten er fuldstændig sikker i sin sag, for den har afgørende indflydelse på, hvordan vi ser på forholdet mellem stat og medier,« fortsætter han.

Efterforskningen af ROJ-TV har været i gang i snart fem år, efter den tyrkiske ambassade politianmeldte stationen. Inden da havde Tyrkiet forsøgt at få stationen lukket gennem Radio- og tv-nævnet, men alle tre klager blev afvist. Nævnet kunne ikke finde bevis for, at stationen udsendte propaganda fra den kurdiske organisation PKK.

Men selvom der blev sat et foreløbigt punktum med dommen i dag, er sagen så principiel, at ROJ-TV vil højst sandsynligt vil anke. Sagen kan derfor sagtens fortsætte til Højesteret, og ROJ-TV kan sandsynligvis fortsætte med at sende, mens sagen kører.

ROJ-TV har sendt fra København siden 2004 og er en meget set kanal blandt den kurdisktalende befolkning i Tyrkiet. Tv-kanalens forløbere er tidligere blevet lukket ned i Frankrig og Storbritannien. Sidste år rapporterede flere medier, at ROJ-TV allerede har en afløser klar i Stockholm, hvis den danske sendetilladelse bliver inddraget, men det afviser direktør for stationen Imdat Yilmaz.

»Jeg må indrømme, at vi ikke har en plan B. Vi regner med at fortsætte (i Danmark, red.),« siger han i dag til Politiken.

Ifølge Daniella Kuzmanovic, der er lektor i tværkulturelle studier på Københavns Universitet, vil stationen med al sandsynlighed poppe op et nyt sted, hvis det ender med, at stationens sendetilladelse bliver inddraget i Danmark.

»Kredsen omkring ROJ-TV er ikke klar til at pakke sammen. Der er selvfølgelig den mulighed, at man vil leve på martyriet og fremhæve sagen som et eksempel på, at kurdiske medier ikke kan få ytringsfrihed, men mit bedste bud er, at en lignende kanal vil manifestere sig et andet sted,« siger Daniella Kuzmanovic til Journalisten.dk.

Det er svært at vurdere kanalens gennemslagskraft i Tyrkiet, mener hun, men ROJ-TV har en høj stjerne i kurdiske kredse. En række borgmestre i Tyrkiet med kurdisk baggrund har for eksempel rettet henvendelse til Danmark for at bede om, at stationen fik lov til at sende.

»Selv blandt dem, der ikke taler kurdisk, står kanalen som ikon, og folk anser stationen som et af de eneste medier, den tyrkiske stat ikke kan blande sig i,« siger Daniella Kuzmanovic.

Hos Dansk Journalistforbund er Mogens Blicher Bjerregård glad for, at stationens sendetilladelse ikke er blevet inddraget ved dommen.

»Men de økonomiske krav er så store, at det kan blive svært for stationen at fortsætte. Og det er et problem, for stationen sender til den befolkningsgruppe, der ikke har andre alternativer,« siger han til Journalisten.dk.

Tyrkiet tillader ikke fri nyhedsformidling på kurdisk udover en række mindre medier, der tit bliver udsat for ransagninger og fængslinger. Derfor har forsvarer Bjørn Elmquist prøvet at få fokus drejet over på netop ytringsfrihed. Anklageren har derimod gjort sit til at bevise, at ROJ-TV er direkte støtte af PKK

Og kernen i sagen handler netop om pressefrihed kontra terrorbekæmpelse, mener mediejurist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen.

»Internationale konventioner om menneskerettigheder fastslår, at informations- og ytringsfriheden ikke begrænses af landegrænser. Denne ret har særlig betydning for mindretal i lande, hvor magthaverne ikke respekterer kulturel og politisk mangfoldighed. Og for befolkningsgrupper der som kurderne er spredt hen over landegrænser,« skrev Oluf Jørgensen på sin blog, da retssagen begyndte tilbage i efteråret.

Kommentarer
6
Niels Riis Ebbesen
10.01.12 16:00
Re: DJ: ROJ-dom presser ytringsfriheden

Der er vist hævet over enhver tvivl, at dommen over ROJ-TV er politisk dikteret, og alle de såkaldet frie og uafhængige medier lurpasser i denne sag, for de skal jo passe på, at de ikke mister deres mediestøtte.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Jan Larsen
10.01.12 21:48
Re: DJ: ROJ-dom presser ytringsfriheden
"Assisterende professor" lyder som en forkert oversættelse af den engelske betegnelse for lektor...
Fremhævet af Journalisten
Mads Olrik Berthelsen
11.01.12 08:46
Re: DJ: ROJ-dom presser ytringsfriheden

Hej Jan,

Du har simpelthen ret. Hermed rettet :)

 Med venlig hilsen Mads, Journalisten

Fremhævet af Journalisten
jenni christensen
16.01.12 08:01
Re: DJ: ROJ-dom presser ytringsfriheden

 Mogens Blicher Bjerregård skal vist i tænkeboksen.

Når det er ulovligt, at være talerør for terrorister, er det ulovligt. Ligesom det er ulovligt, at sprede børneporno.

 

Fremhævet af Journalisten
lillian simonsen
17.01.12 08:51
Re: DJ: ROJ-dom presser ytringsfriheden

”ROJ TV er ikke dømt for at anspore, tilskynde til eller udøve terror, men de er dømt efter en særparagraf for i forbindelse med nogle nyhedsudsendelser ensidigt at interviewe repræsentanter for PKK”, siger Oluf Jørgensen, mediejurist.

Fremhævet af Journalisten
Jens Juhl Jensen
17.01.12 09:13
Re: DJ: ROJ-dom presser ytringsfriheden, akad. titler

De officielle modsvarigheder mellem dansk og (amerikansk, ikke britisk) engelsk er:

adjunkt = assistant professor

lektor = associate professor

 vh hilsen, 

Jens

fhv. ass. professor og ass. professor

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen