DJ og DDF: Elektronisk kiosk

DJ og Danske Dagblades Forening har indgået en aftale, så dagbladene som et forsøg kan lave en ‘elektronisk kiosk'.

DJ og Danske Dagblades Forening har indgået en aftale, så dagbladene som et forsøg kan lave en ‘elektronisk kiosk'.

‘Kiosken' skal via nettet sælge presseklip til virksomheder og institutioner – en elektronisk udgave af et udklipsbureau. Tanken er, at så mange dagblade som muligt dagligt skal lægge deres avis i en digital udgave i et fælles system, hvor kunderne så ud fra det kan ‘klippe' de emneområder, de er interesserede i.

Og DDF kan med aftalen ganske gratis i en 2 års-periode lægge artikler ud i ‘den elektroniske kiosk'.

Aftalen blev godkendt på hovedbestyrelsesmødet i sidste uge, om end flere – især i observatør-kredsen – stærkt kritiserede, at udgiverne kan etablere kiosken uden at skulle betale nogle penge for ophavsretten.

»Jeg er ikke begejstret. Med rammeaftalen fik vi slået fast, at ophavsretten har en værdi, og nu forærer vi den væk,« sagde HB-medlem, Anders Lund.

»Det er stærkt betænkeligt, at man laver en gratis aftale. Vi synes ikke, aftalen er god,« sagde næstformanden i Kreds 1, Uffe Gardel, på vegne af sin medarbejderforening på Berlingske Tidende.

»Hvorfor forære det væk. Det er dybt, dybt betænkeligt. Jeg forstår ikke, hvorfor I laver den aftale,« sagde Carsten Lorentzen.

DJs forhandler af aftalen, Anne Louise Schelin, forsvarede gratis-løsningen:

»Det er blevet normalt, at det er gratis. Det er bedre at give det gratis for at få forsøget i gang, og når det så fungerer, så skal der betales ved kasse 1. Det er vigtigt for os, at vi kan sige, at ingen aftaler om fremtidig teknologi er blevet forhindret af DJ.«

Forsøgsaftalen træder i kraft til marts, men der vil DDF højst sandsynlig ikke være klar til at åbne kiosken.

0 Kommentarer