DJ-ledelse får kritik for svar på anklager om sexistisk kultur

Direktøren og næstformanden afviser kritikken af en usund kultur i DJ. ”Det er et problem, at vi har folk i forbundsledelsen, som er skråsikre på resultatet af en ekstern undersøgelse, som først skal sættes i gang nu,” siger Rasmus Mark Pedersen fra DJ’s hovedbestyrelse. Formand: Sagen vækker stærke følelser (Opdateret kl. 16:15 med kommentar fra DJ-direktør)

Dansk Journalistforbund (DJ) vil nedsætte to eksterne undersøgelser, som dels skal kortlægge en anklage om seksuelle krænkelser samt anklager om en generelt sexistisk kultur i DJ.

Det blev mandag meldt ud til hovedbestyrelsen og DJ’s ansatte. Anledningen er anklager fra to tidligere studentermedhjælpere, som Journalisten har beskrevet i artiklen her. De anklagede afviser. 

Beslutningen om at iværksætte de eksterne undersøgelser bliver rost af Rasmus Mark Pedersen, der er medlem af DJ’s hovedbestyrelse. Men han kritiserer forbundsledelsen for at drage konklusionen på forhånd i spørgsmålet om, hvorvidt der hersker en usund kultur i DJ.

”Hvis man skal lære noget som helst af den seneste tids Metoo-kampagne, så er det, at man nogle gange skal stoppe op og lytte til dem, der har følt sig krænket, i stedet for at afvise enhver anklage om en usund kultur fra begyndelsen,” siger Rasmus Mark Pedersen.

Direktør og næstformand skød anklagerne ned

Han henviser til citater fra forbundsledelsen i Journalisten, da anklagerne kom frem i går.

Her sagde DJ-formand Lars Werge: ”Jeg kan ikke genkende deres beskrivelse af kulturen i DJ.”

Men både direktøren og næstformanden i DJ gik skridtet videre og kom med en total afvisning af, at anklagerne om en sexistisk kultur kan have noget på sig.

”Jeg er målløs over, at nogen kan have haft den oplevelse. Der er ikke antydningen af en sexistisk kultur i DJ, og jeg er rystet over, at nogen siger det,” sagde Linda Garlov, direktør i DJ.

Næstformand Tine Johansen sagde, at problemet nærmere lå hos de tidligere medarbejdere, som stod frem med kritikken.

”Det lyder, som om problemet er en usund sladderkultur, hvor nogen har været ivrige efter at viderebringe rygter uden at gå til ledelsen og få gjort noget ved det. Men jeg tror og håber, at det problem forsvandt med de medarbejdere. En sexistisk kultur har vi ikke, og det er jeg garant for, at vi ikke får, så længe jeg er i DJ,” sagde Tine Johansen.

HB-medlem: Der er desværre en usund kultur

De udtalelser fra direktøren og næstformanden er problematiske, mener Rasmus Mark Pedersen.

”Det er et problem, at vi har folk i forbundsledelsen, som er skråsikre på resultatet af en ekstern undersøgelse, som først skal sættes i gang nu. Der er mange tvivlsspørgsmål i Journalistens artikel. Men der er fire faktuelle forhold, som alle er enige om, og som i sig selv viser, at der desværre er en usund kultur i DJ,” siger han.

På sin facebookprofil oplister Rasmus Mark Pedersen selv disse fire argumenter for, at der er noget galt med kulturen i DJ.

”Det ER en usund kultur, når medarbejdere er sammen med studentermedhjælpere.”

”Det ER en usund kultur, når en medarbejder får psykologhjælp på grund af en handling fra en kollega.”

”Det ER en usund kultur, når kollegaer advarer nytilkomne mod en bestemt kollega.”

”Det ER en usund kultur, når kollegaer fraråder en at gå til ledelsen efter en krænkelse.”

Han kritiserer desuden, at næstformand Tine Johansen i Journalisten går til modangreb på de tidligere medarbejdere, som er stået frem med kritik af kulturen i DJ.

”Hvis den kommentar står til troende, så er det ansvarsfraskrivelse af værste skuffe. Og det er slet ikke den Tine Johansen, jeg kender fra dagligdagen i hovedbestyrelsen,” siger Rasmus Mark Pedersen.

Problematisk at skyde budbringerne

Rasmus Mark Pedersen mener, det er problematisk, at næstformanden ”skyder tilbage på budbringeren” i stedet for at lytte til kritikken.

”Det er nogle mennesker, der står frem og forsøger at opklare et væsentligt problem med en usund kultur i forbundet. Man bør tage kritikken ind og undersøge om der er en usund kultur eller ej,” siger Rasmus Mark Pedersen.

Men kan man ikke beskylde dig for præcis det samme. Du konkluderer jo også på forhånd, at der er en problematisk kultur, inden den eksterne undersøgelse overhovedet er sat i gang?

”Jo, det kan man sagtens beskylde mig for. Og det har jeg også overvejet. Jeg slår bare ned på fire punkter i Journalistens artikel, som ingen er uenige om. Og de fire ting er i sig selv udtryk for en usund kultur,” siger Rasmus Mark Pedersen. 

Usundt at hviske om problemerne

Journalisten har forsøgt at få et interview med DJ-næstformand Tine Johansen, men hun har i stedet sendt følgende svar på mail:

”Rasmus og jeg er helt enige om, hvad en usund kultur er: Det er én, hvor man hvisker om problemerne i stedet for at tale højt om dem. Sådan en kultur vil jeg ikke have i den organisation, som jeg er næstformand for,” skriver hun i en mail til Journalisten og fortsætter:

”Vi har i forbundsledelsen besluttet at sætte en undersøgelse i gang, der skal kortlægge, om ansatte i organisationen oplever en negativ kultur. Den vil jeg meget gerne have lov til at afvente, før Rasmus eller jeg som arbejdsgivere konkluderer noget som helst.”

Journalisten har stillet Tine Johansen dette opfølgende spørgsmål på mail uden at få svar.

Hvorfor går du på forhånd ud og konkluderer, at der ikke er noget problem med kulturen, når I lige har sat en ekstern undersøgelse i gang?

DJ's direktør Linda Garlov anerkender, at hun kom til at udtrykke sig for bombastisk. 

”Jeg kan godt forstå, at det lyder mærkeligt. Men da jeg blev konfronteret med den påstand om, at der skulle herske en generel sexistisk kultur i DJ, blev jeg virkelig målløs, for det har jeg aldrig hørt antydningen af før. Derfor kom jeg til at udtrykke mig lidt for bombastisk. Men selvfølgelig tager vi det gravalvorligt, når nogen kommer med så alvorlig en påstand. Derfor sætter vi også gang i en ekstern undersøgelse for at se, om vi skal arbejde med vores kultur,” siger Linda Garlov.  

Werge har forståelse for udtalelserne

DJ-formand Lars Werge mener ikke umiddelbart, at direktørens og næstformandens udtalelse er problematisk.

”Det må jeg indrømme, at jeg overhovedet ikke har tænkt over,” siger Lars Werge.

Betyder det, at du er uenig i Rasmus Mark Pedersens kritik?

”Det vil jeg tage med ham og den øvrige hovedbestyrelse, når vi skal tale om, hvad der er op og ned i det her på næste hovedbestyrelsesmøde. Men jeg kan konstatere, at hvis han mener, at næstformanden og direktøren slår fast, at der ikke er en sexistisk kultur, så har han selv konstateret det modsatte. Og det er jo netop det spørgsmål og den tvivl, vi forsøger at få belyst ved at sætte de undersøgelser i gang,” siger Lars Werge.

Men synes du, at næstformanden og direktøren udtrykker den tvivl i deres udtalelser?

”Det har jeg ikke nogen holdning til. Jeg tror enhver kan forstå, at sådan en sag vækker stærke følelser i et hus, der bliver mødt med den slags alvorlige påstande. Derfor kan jeg godt forstå, at man kan komme til at udtrykke sig med følelser, og det er det, jeg hører dem gøre,” siger Lars Werge.  

Rasmus Mark Pedersen slår fast, at han bakker fuldstændig op om forbundsledelsens handlinger og den måde, som de har håndteret det på internt, herunder at der nu bliver sat en ekstern undersøgelse i gang.

”Alle handlinger har været rigtige, det er udtalelserne, jeg undrer mig over,” siger Rasmus Mark Pedersen.

Opdateret kl. 16:15 med kommentar fra DJ's direktør

11 Kommentarer

Mads Hansen
23. NOVEMBER 2017
Kom ikke og fortæl nogen, at
Kom ikke og fortæl nogen, at ledelsen i DJ tænker på andet end at holde sit brand rent. Derfor svarer man også som man gør - automatreaktion eller ej. Man svarer bombastisk at det er umuligt at der er det mindste problem, man svarer undvigende og kun på mail - og lige pludselig svarer man ikke på opfølgende spørgsmål. Alt det man beskylder andre for, når de andre ikke går åbenhedens vej. Det er vigtigere at beskytte systemet. Sådan er det jo
Per Roholt
23. NOVEMBER 2017
Jeg kan kun give Rasmus MP
Jeg kan kun give Rasmus MP ret i, at der er tale om en usund kultur, hvis en uvildig undersøgelse bekræfter følgende pointer:

”Det ER en usund kultur, når medarbejdere er sammen med studentermedhjælpere.”

”Det ER en usund kultur, når en medarbejder får psykologhjælp på grund af en handling fra en kollega.”

”Det ER en usund kultur, når kollegaer advarer nytilkomne mod en bestemt kollega.”

”Det ER en usund kultur, når kollegaer fraråder en at gå til ledelsen efter en krænkelse.”

DJ bør i sin rolle som arbejdsgiver gå forrest for at sikre et trygt, sikkert og udviklende arbejdsmiljø for sine ansatte.

vh
Per Roholt
formand
DJ Kommunikation
Ronni Abergel
22. NOVEMBER 2017
Kæft hvor er i sjove og
Kæft hvor er i sjove og sovset helt ind. Uanset jeres metode diskussioner og fladpandede misforståelser, så er der ingen misforståelser omkring den arrogance, som sagen er blevet mødt med i huset. Man mangler mere end bare fingerspidsfornemmelse her, man mangler empati med de forurettede og har kun sig selv og sin røv for øje. Det er pinligt at følge, men måske ikke overraskende i lyset af det som kommer frem nu. Mon der kommer mere? Gad vide hvor mange studenter der er blevet "charmet" af chefer i forbundet? Kan kun sige at det er klamt. Klamt at høre om og endnu værre at følge en amatøragtig ledelse uden noget mandsmod eller selverkendelse.
Øjvind Hesselager
22. NOVEMBER 2017
Kære Rasmus

Kære Rasmus

Tak for din hurtige korrektion.

Du ved hvor vigtigt det er for en redaktion, at der ikke kan rettes berettiget kritik mod metoden.

Og det er hermed fastslået.

Mvh
Rasmus Mark Pedersen
22. NOVEMBER 2017
For folk, der læser med, så
For folk, der læser med, så kan det her godt komme til at virke en anelse sært. Jeg ville ønske, at jeg, som man kan på Facebook, kunne rette min oprindelige besked.

Jeg har nemlig misforstået en sms-korrespondance med Tine Johansen og dermed givet indtryk af, at hun føler sig misforstået af Journalisten. Dette er ikke korrekt. Hun føler sig misforstået af mig, og derfor skal Øjvind ikke føle sig truffet her.

Den misforståelse beklager jeg. Men jeg holder stadig fast i min pointe: Jeg er blevet betrygget i, at hun har det helt rigtige sigte; at få gjort op med problemerne. Så min kritik af formuleringerne står ved magt, og min opbakning til handlingerne er usvækket.

Flere