search

DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

DJ kritiserer journalist Kurt Lassen for at bryde præmissen for sit baggrundsinterview med Kenneth Plummer.  »Det er en glidebane for journalistikkens troværdighed og funktion i samfundet, hvis der er tvivl om præmisserne,« siger næstformand Fred Jacobsen.

DJ kritiserer journalist Kurt Lassen for at bryde præmissen for sit baggrundsinterview med Kenneth Plummer.  »Det er en glidebane for journalistikkens troværdighed og funktion i samfundet, hvis der er tvivl om præmisserne,« siger næstformand Fred Jacobsen.

Dansk Journalistforbund kritiserer på deres hjemmeside forfatter og journalist Kurt Lassen, efter han har offentliggjort oplysninger fra et baggrundsinterview med Kenneth Plummer.

Interviewet afslørede, at Kenneth Plummer forsøgte at bytte fortrolige oplysninger for at undgå omtale af sit privatliv. Men Kurt Lassens brud på interviewkontrakten er farligt for journalisters mulighed for at gøre vores arbejde.

»Det er en glidebane for journalistikkens troværdighed og funktion i samfundet, hvis der er tvivl om præmisserne,« siger næstformand Fred Jacobsen.

Han uddyber:

»Det er altså ret afgørende for journalistikkens troværdighed, at man kan lave en aftale, uden at kilder skal frygte, at alt bliver lagt frem. Sker det uden aftale, tørrer de gode kilder ud. Ingen tør sige noget til journalister, og det kan have fatale følger.«

Fred Jacobsen undsiger indirekte Kurt Lassens hemmelige optagelse af samtalen med Kenneth Plummer. Næstformanden understreger, at hvis en journalist i løbet af en samtale vil ændre præmissen, så skal han sige det til kilden.

»Bliver en baggrundsviden imidlertid så væsentlig, at offentligheden har krav på at få kendskab til den, må journalisten stoppe op og informere om, at der nu tales om oplysninger, der ikke kan holdes tilbage. Så er det jo op til kilden at tage stilling til, om samarbejdet skal fortsætte,« siger Fred Jacobsen.

Kommentarer
27
Søren Hansen
29.10.10 10:32
Var det ren afpresning

Når man læser BT idag: http://www.bt.dk/danmark/bliver-plummers-privatliv-kraenket så kan man godt forestille sig at Kurt lassen ikke blot hr brudt et løfte men også at han her givet Plummer et tilbud han ikke kunne sige nej til.

Hvorfor kan vi kun høre det redigerede klip og ikke den fulde samtale således at vi kan  høre hvad den udløsende faktor var.

Håber at Kurt kommer med et svar

Fremhævet af Journalisten
Kurt Lassen
29.10.10 11:04
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Lad mig endnu engang understrege, at jeg ikke opfatter Kenneth Plummer som kilde i min bog. Men som selve historien, som han i den grad gerne vil styre hele vejen i mål.

 @ Søren

Jeg har vist svaret på det spørgsmål i en anden tråd. Der var ingen udløsende faktor - tilbuddet kom ud af den blå luft, som jeg har forklaret. Og min dokumentation er i orden. Det er jo ingen lydbog, og jeg har ikke i sinde at blotlægge yderligere båndoptagelser til din tilfredsstillelse. Tilbuddet kommer som afrunding på en længere talestrøm fra Plummer om et andet emne...

mvh kurt 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
29.10.10 12:59
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Rubrikken er da vist strammet noget - for i Politiken siger Fred: "Næstformand i Danmarks Journalistforbund, Fred Jacobsen, vil ikke udtale sig om den konkrete sag." og på forbundets hjemmeside beskæftiger man sig alene om det principielle.

Så - ret venligst rubrikken!

 

Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
29.10.10 13:05
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud
Hatten af for Fred Jakobsen. Modigt og rigtigt gjort.
Fremhævet af Journalisten
knud erik nielsen
29.10.10 15:55
Journalistik anno 2010...!

Siden hvornår er det blevet DJ's opgave at holde hånden over samfundets pampere, og kritisere de medlemmer, der afslører dem?

Der er ikke mere glidebane i Lassen end i skjult kamera, og jeg synes tiden fordrer begge arbejdsformer. Jeg kan slet ikke forestille mig journalistik anno 2010 uden disse arbejdsformer.

Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
29.10.10 16:39
Fred Jacobsen

Kære Fred Jacobsen

Det er ubehageligt at se DJs næstformand som selvbestaltet moralist, når det handler om Plummerbogen og Kurt Lassen.

 Det er ikke din opgave at være dommer over den måde, forbundets medlemmer arbejder på.

Du er velkommen til at have dine meninger om denne sag som alle andre.

Men det er ikke betryggende at opleve en kommende formand for DJ optræde som fagpolitisk vogter overfor et medlem. 

Hvad bliver det næste?

At vi ikke længere har en DJ-formand, som forsvarer vore rettigheder til arbejde, som vi vil og kan?

Venlig hilsen Bodil Rohde

(som ellers har et godt indtryk af dig) 

Fremhævet af Journalisten
Niels Poulsen
29.10.10 16:42
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Som storforbruger af journalisters slutprodukter sidder man tit med en lyst til at skrige - af grin eller som oftest i frustration.

 Denne sag er på alle måder præget af total mangel på stil og personlig og professionel etik. Som i mange andre professioner skal i manøvrere i et minefelt af skrevne og uskrevne regler - og den kurs der tages, skiller som altid fårene fra bukkene.

 Så sidder man og savner, at en af standens nestorer tager til orde for at få respekten for faget tilbage. Her skal man så høre at en mediejurist OJ og en rektor AMD mener at det stort set er helt i orden at opføre sig som Lassen. Det er dybt undergravende for den smule respekt, der stadig er om jeres profession.

Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
29.10.10 17:38
Re: Fred Jacobsen

Kære Bodil Rohde,

Fred kritiserer faktisk ikke Kurt Lassen, hvis du læser den originale artikel på Journalistforbundets hjemmeside. Han kritiserer nogle journalister metoder, som - i dette tilfælde -  Kurt Lassen har gjort brug af.

Han advarer mod, at disse metoder kan udtørre de gode kilder, som er altafgørende, hvis journalister skal kunne udøve deres fag bedst muligt.

Hvis ikke det er forbundets opgave at hjælpe medlemmerne til at kunne udføre erhvervet på bedst mulige vis, så står vi tilbage med en bovlam forening af selvhøjtidelige rygklappere. Det har ingen gavn af.

Fremhævet af Journalisten
Karsten Brønnum
30.10.10 10:13
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Det er en automatreaktion at kritisere Kurt Lassen for at bryde kildebeskyttelsen.

Plummer forandrer selv forudsætningerne ved at korrumpere embedets fornemste forpligtelse, fortroligheden, for egen vindings skyld. Dermed er Plummer ikke længere kilden, men historien. 

Fremhævet af Journalisten
Jan Eskildsen
30.10.10 11:43
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Enig med Bodil Rohde og enig med Karsten Brønnum.

Det er ikke ledelsens opgave at moralisere over for medlemmerne.

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Munck
30.10.10 14:11
Laveste fællesnævner?

Igen synes jeg det er pudsigt at forbundet kaster sig frådende over Kurt Lassen, men forsømmer at gøre deres arbejde ordenligt i forhold til den nye offentlighedslov.

Måske det var på tide at højne niveauet.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Jørgen Urskov
30.10.10 23:05
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Tak til Kurt Lassen

Det er som regel de kritiske røster, der ønsker at komme til orde, men jeg synes altså, at Kurt i denne situation har gjort det rette - og jeg er sikker på, at det er sket efter moden overvejelse.

Det er oplagt, at kildebeskyttelsen må tages alvorligt af en journalist, ligesom løftebrud ikke er et prædikat, nogen ønsker at få hæftet på sig, men som bekendt, kan dråben få bægeret til at flyde over.

Jeg har i 5 år ventet på, at det skulle ske for Plummer, så det kommer ikke som nogen overraskelse.

For mig har han altid virket som en person, der ikke kender sine grænser.

Som general i DR må det ubetinget forlanges, at man har den skarpeste fornemmelse for, hvad man kan og ikke kan tillade sig, både skrevet og uskrevet.

Efter mit bedste skøn besidder Plummer ikke denne egenskab og derfor er det glædeligt, at han nu er fortid.

Jeg siger tak til Kurt Lassen for, at han valgte at brænde nogle broer i offentlighedens interesse.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Fred Jacobsen
31.10.10 08:33
Re: Fred Jacobsen

Kære Bodil

Debatten om journalisters abejdsmetoder dukker med jævne mellemrum op til overfladen. Og heldigvis for det: Lige som journalister konstant skal kigge andre efter i sømmene, skal journalister ind i mellem også tåle at lade sig selv se efter i sømmene. Mit anliggende var og er derfor - generelt - at minde om en etik, som jeg synes er vigtig at holde fast i. Og samtidigt påpege, at nogle historier kan være så væsentlige, at de ganske enkelt skal frem.

Jeg forholder mig ikke til den konkrete sag. Og som du jo sikkert ved, har jeg ikke den mindste indflydelse på, hvad Journalisten eller journalisten.dk skriver og hvordan historien præsenteres.

Og så lige denne oplysning til dig og andre: Kurt Lassen er ikke registrere som medlem i DJ.

Mange hilsner

Fred Jacobsen

Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
31.10.10 13:17
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

@Michael Bjørnbak Martensen

Tak for din kommentar. På DJ's egen hjemmeside skriver de (min fremhævelse):

"Det er en glidebane for journalistikkens troværdighed og funktion i samfundet, hvis der er tvivl om præmisserne".

Sådan siger Fred Jacobsen, næstformand i DJ, som svar på, hvad sagen om de brudte aftaler mellem Kurt Lassen og Kenneth Plummer kan betyde for journalistikken.

Her mener vi, at DJ og Fred Jacobsen forholder sig til den konkrete sag og til Kurt Lassens metode, og ikke kun udtaler sig i generelle termer. Derfor mener vi, at rubrikken holder.

 Andreas M

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
31.10.10 16:22
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

@ Andres Marckmann Andreassen

 Jeg må nu konstatere, at I HAR strammet rubrikke, hvorfor jeg fortolkning er forkert. I denne kommentar https://journalisten.dk/dj-kritiserer-kurt-lassens-loftebrud#comment-8589 forklarer Fred, at han forholder sig generelt til emnet og IKKE den konkrete sag. Dette gørs endog meget tydeligt med følgende sætning: "Jeg forholder mig ikke til den konkrete sag."

Derfor: Giver det dig anledning til at rette rubikken???

 

Fremhævet af Journalisten
Jens Jørgen Madsen
02.11.10 21:57
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud
Kære Michael Bjørnbak Martensen.

Mange tak for dit indlæg. Som Andreas allerede har skrevet tidligere her i debattråden, så er rubrikken baseret på den oprindelige artikel på DJ's hjemmeside, hvor der blandt andet står skrevet

"Det er en glidebane for journalistikkens troværdighed og funktion i samfundet, hvis der er tvivl om præmisserne".

Og herefter står der videre:

Sådan siger Fred Jacobsen, næstformand i DJ, som svar på, hvad sagen om de brudte aftaler mellem Kurt Lassen og Kenneth Plummer kan betyde for journalistikken.
DJ skriver altså selv, at der er tale om brudte aftaler.
Derfor mener vi ikke, der er noget galt med rubrikken.
Skulle  DJ vælge at rette i artiklen, vil vi naturligvis opdatere i henhold til vores regler for rettelser.

mvh
Jens Jørgen Madsen
Webredaktør
Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
02.11.10 22:41
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

@ Jens Jørgen Madsen

 Er Fred Jakobsen helt med på, hvad han indgår i - efter din/Jeres opfattelse?

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
03.11.10 06:49
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

@ Jens Jørgen Madsen

I en anden tråd spørger Bodil Rohde om Fred er ved at blande sig i journalisters arbejde med henvisning til Jeres indlæg her på bloggen.

Til det siger Fred: (hele kommentaren er gengivet):

 

Kære Bodil

Debatten om journalisters abejdsmetoder dukker med jævne mellemrum op til overfladen. Og heldigvis for det: Lige som journalister konstant skal kigge andre efter i sømmene, skal journalister ind i mellem også tåle at lade sig selv se efter i sømmene. Mit anliggende var og er derfor - generelt - at minde om en etik, som jeg synes er vigtig at holde fast i. Og samtidigt påpege, at nogle historier kan være så væsentlige, at de ganske enkelt skal frem.

Jeg forholder mig ikke til den konkrete sag. Og som du jo sikkert ved, har jeg ikke den mindste indflydelse på, hvad Journalisten eller journalisten.dk skriver og hvordan historien præsenteres.

Og så lige denne oplysning til dig og andre: Kurt Lassen er ikke registrere som medlem i DJ.

Mange hilsner

Fred Jacobsen 

https://journalisten.dk/dj-kritiserer-kurt-lassens-loftebrud#comment-8589 

 

Hvis medarbejderne på fagbladet ønsker at fortsætte med denne form for journalistik, vil man kunne lægge alt fra at forbundsledelsen støtter røde lejesvende, burkaer, terror, osv. osv.

Det er bekymrende, at vi skal belemres med journalistik på dette niveau - det er ganske enkelt ikke i orden!!! 

Fremhævet af Journalisten
Anders Sørensen
03.11.10 07:34
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Hold nu op,

 Du er en kværulant, og du er trættende i længden. 

Rubrikken holder, også til en mere kritisk gennemgang

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
03.11.10 12:53
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Spændende, hvem Anders ellers er og hvorfor du nu mener, at selv en kritisk gennemgang vil få dette resultat. Kunne vi få dit fulde navn, din baggrund - og så en uddybning af dit synspunkt.

 

Fremhævet af Journalisten
Anders Sørensen
03.11.10 13:21
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Det kunne du lide.

 Undskyld det korte, nøgterne svar. Var en anelse kort for hovedet, men jeg mener, at det er tåbeligt - og langt fra fair - at kritisere journalistikkekn på Journalisten. Den er ganske enkelt ret så glimrende, synes jeg. Men det kan være, at jeg er for dum, naiv eller uvidende til at se det. "Belemres med det".... sku' vi nu ikke lige. 

 Rubrikken skærer ind til benet. Men der er vel ingen tvivl om, at Frede J er kritisk over for det, der er sket. Ganske vist forsøger han at lægge afstand til pågældende sag, men skal han have lov at slippe afsted med det? Nej, for alle ved, hvad han siger, når han siger, som han gør. Og løftebrud.... Ja, det er vel også fair, da samtalen mellem LKassen og Plummer var fortroelige. Så kan man altid diskutre, om det er i orden. Men selvfølgelig har Lassen og Plummer haft en aftale. 

Fremhævet af Journalisten
Thomas B Hansen
03.11.10 13:58
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Michael Bjørnbak Martensen har fuldstændig ret i, at der er noget, der ikke stemmer!!

Men det er ikke Journalisten, den er gal med. 

På DJs hjemmeside skriver man, at Fred Jacobsen forholder sig til den konkrete sag. I debatten her skriver Fred Jacobsen, at han IKKE forholder sig til den konkrete sag.

Det er selvmodsigende og pinligt - for DJ.

Journalistens overskrift holder, medmindre DJ har strammet for meget på deres egen hjemmeside. Så hvad mener I egentlig??

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
03.11.10 16:00
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Fred siger i sit svar til Bodil Rohde, at han ikke vil blande sig i fagbladets måde at præsentere tingene på, hvilket DJ givet har mange eksempler på, at man skal holde sig langt fra. 

Når jeg så tager fat på fagbladets udlægnin, er det fordi Fred ikke er citeret direkte for at sige, at Kurt Lassen har gjort noget forkert. Den del af teksten der henvises til for at retfærdiggøre rubrikken, er uden for citat; altså fagbladets egen fortolkning. 

Og jeg læser derfor 

Som tingene står, er alle i en salig tvivl om, hvad Fred Jakobsen egentlig mener, for ahn kan altså ikke mene de to ting samtidig. 

Hvis fagbladet tager Freds armslængdeprincip alvorligt; og ligeledes den konkrete tvivl om de har fortolket Fred korrekt/ejlagtigt - alvorligt, så skal fagbladet tage kontakt til Fred endnu engang, for at høre, hvad Fred egentligt mener.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
03.11.10 22:28
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Brikkerne er langsomt ved at falde på plads.

Jakob Elkjær sluttede i dag med reception, og udfolder sig allerede samme dag på Politiken. http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1100168/kommentar-plummer-forfatter-gik-over-stregen/

Her får Kurt Lassen en meget direkte kritik, der jo også ligger i fagbaldets fortolkning af interviewet med Fred. 

Men Jakobs adfærd er meget problematisk både i fagblads-regi og hos Politiken - hvor fagbladet fastholder en fortolkning af Freds og forbundets faglige holdning til Kurt Lassen - og på Politiken er meget direkte i sin kritik. Og her skal vi så ind på etikken i sager hvor der ikke foreligger retslige afgørelser, hvor vi normalt ikke er vilde med folkedomstole og personlynchninger, men pænt afventer en dom. 

Jeg mener stadig, at den konkrete sag er udmærket at tage en faglig debat om - hvor man altså også skal bemærke, at Elkjærs sandhedsvdne Ben Bradlee mener, at der kan være informationer, manskal gå videre med.

http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1100167/watergate-redaktoer-om-plummer-bog-oh-my-god/

 

Fremhævet af Journalisten
Thomas B. Hansen
04.11.10 10:54
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Jeg synes ikke, Journalisten har fortolket noget. Det er ikke et indirekte citat fra Journalisten, men fra DJs egen hjemmeside! På DJs hjemmeside har DJs egne folk skrevet en artikel, der fortæller, hvad forbundet mener om sagen. Det må DJ stå inde for. Den ligger her:

http://journalistforbundet.dk/sw109230.asp 

Allerede i artiklens underrubrik skriver DJ:

'Journalister og deres kilder skal kunne være sikre på, at deres aftaler holder. Ellers er der mange historier, der ikke ser dagens lys. DJs næstformand kommenterer Plummer-bogen.'

Fred Jacobsen kommenterer altså den konkrete sag om Plummer-bogen. Og i teksten står der:

'Sådan siger Fred Jacobsen, næstformand i DJ, som svar på, hvad sagen om de brudte aftaler mellem Kurt Lassen og Kenneth Plummer kan betyde for journalistikken.'

Fred Jacobsen taler altså om den konkrete sag om brudte aftaler mellem Lassen og Plummer.

DJ gør klart PÅ DERES EGEN HJEMMESIDE, at Fred Jacobsen kommenterer på den konkrete sag! Jeg gad nok vide, om DJ skriver usandt på sin egen hjemmeside - eller om Fred Jacobsen skriver usandt her i kommentarfeltet?

Fremhævet af Journalisten
Fred Jacobsen
04.11.10 12:15
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

Kære alle

Mit bidrag til debatten om, hvad jeg har udtalt mig om i den famøse sag, er dette:

Jeg udtaler mig generelt om journalistik, men udtalelsen kommer selvfølgelig ikke ud af den blå luft. Anledningen er debatten om Kurt Lassens bog om Plummer, som det fremgår af hjemmesiden. Min intention har ikke været at gå personligt i rette med en bestemt person, men at pege på journalistiske principper, der efter min opfattelse er overtrådt.

Jeg kan se, at balancen her er hårfin, hvilket jo også er årsag til diskussionen.

Mange hilsner

Fred

 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
05.11.10 07:19
Re: DJ kritiserer Kurt Lassens løftebrud

@

Du har let ret i at det reviderede indlæg på forbundets hjemmeside, har forholdt sig til de fortolkninger jeg har fremhævet. Det er såmænd udmærket med revisioner, men det giver jo nogle misforståelse i de efterfølgende diskussioner. Jeg kan nu se, at Fred har svaret, hvad der burde begrunde en ændring af rubrikken i denn tråd - der jo betoner en kritik af Kurt Lassen, hvor Fred alene tager emnet op, fordi afsættet for diskussionen er tilstede.

Jeg hilser stadigvæk en videre diskussion om emnet velkommen, hvor jeg også vil henvise til Jakob Elkjærs behandling af emnet i sit nye job på Politiken. Her siger højt profilerede journalister, at der godt kan være informationer, derskal videre og at kilden har bragt sig i en sådan situation, at kildebeskyttelsen har røget sig en tur.

Det er da vigtigt for både journalister og kilder at få styr på grænserne, så vi alle kan navigere med den viden, den faglighed, den sikkerhed - eller hvad man nu vil kalde det. 

Hvis jeg lige skal trække en anden udvikling ind i denne debat - som jeg mener er relevant - så er der nu et opgør med djøf-erne på DR, hvor man vil satse på kulturpersoner. Og der er også et opgør med spindoktorer i det politiske system, der bruger ressourcerne på tricks for at fremme særlige interesser i det politiske hhv embedsmandssystemet.

Og skal journalistikken værne om sin rolle i demokratiet, skal man have nogle værkstøjer og en faglighed, der sætter ind, når demokratiet er i fare, hvilket meget let kommer på tale med djøf-logikkerne og med spin-hurlumhejet.

Hvis vi ikke får det her på plads, kan journalistikken hurtigt blive en del af de negative sider af djøf-ernes og spindoktorernes små verdener - og dermed bevæge sig længere og længere væk fra sandhedens tjeneste og den rolle i et demokratisk samfund, som vi gerne skal bevare. 

Fremhævet af Journalisten