search

DJ ind i Newsboostersag

Tre måneder efter, at Fogedretten nedlagde forbud mod Newsbooster, er Dansk Journalistforbund (DJ) gået ind i sagen på Danske Dagblades Forenings (DDF) side.

Tre måneder efter, at Fogedretten nedlagde forbud mod Newsbooster, er Dansk Journalistforbund (DJ) gået ind i sagen på Danske Dagblades Forenings (DDF) side.

Sagen drejer sig om, at Newsbooster mod betaling tilbyder en automatiseret søgetjeneste, som dagligt giver brugerne links til mediernes indhold på nettet. Brugeren har for eksempel indtastet ordet 'hest' i en søgeprofil. Newsboosters søgemaskine gennemsøger derefter cirka 4.500 danske og udenlandske medier og sender efterfølgende brugeren en mail hver dag, som indeholder links til alle artikler, hvor ordet 'hest' indgår. Ligesom andre søgetjenester betaler Newsbooster ikke de pågældende medier for at linke til dem.

Men 5. juli forbød Fogedretten Newsbooster at linke til de omkring 30 danske medier, som er repræsenteret af DDF. Fogedrettens afgørelsen skal justificeres ved Sø- og Handelsretten, men er endnu ikke berammet.
Journalistforbundets direktør, Anne Louise Schelin, forklarer, hvorfor DJs medlemmer har interesse i sagen:

"Vi vil ikke acceptere, at artikler på internettet, som er gjort tilgængelige af et nyhedsmedie, bliver udnyttet gennem systematiske links af en udbyder, som høster ny indtjening og markedsføringsværdi på det."

Journalistforbundet er blevet mødt med kritik på debatten på http://www.journalistforbundet.dk./

Freelancejournalist Jens Trudsø skriver blandt andet:

"Fogedrettens foreløbige forbud mod Newsboosters brug af dybe links vil virke hæmmende for journalister i deres daglige virke. Hvis man virkelig mener, at netbrugerne skal pålægges begrænsninger som dem, dagbladene ønsker, bør man søge politisk støtte til en sådan tanke i stedet for at forfølge seriøse virksomheder ved domstolene."

Men DJs direktør fastholder, at forbundet skal gå ind i sagen for at forsvare journali-sternes rettigheder:

"Journalisterne kan frit søge på stoffet, som allerede er tilgængeligt på Nettet. Newsboosters forretningsmodel går ud på at udnytte det arbejde, som udgivere og journalister laver hver eneste dag. Det skal Newsbooster betale for."

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen