search

DJ i 50 år

Den 1. januar for 50 år siden gik tre danske journalistforbund (Provinspressens, Københavns og Den socialdemokratiske presses Journalistforbund) sammen til eet - Dansk Journalistforbund - der skulle være stærkt og for alvor kunne arbejde for såvel gode løn- og arbejdsforhold for medlemmerne som for en fri presse. Senere sluttede Pressefotografforbundet og Danske Bladtegnere sig til. I år 2000 kom den tredje fusion, nemlig med fotograferne fra Grafisk Forbund.

Den 1. januar for 50 år siden gik tre danske journalistforbund (Provinspressens, Københavns og Den socialdemokratiske presses Journalistforbund) sammen til eet – Dansk Journalistforbund – der skulle være stærkt og for alvor kunne arbejde for såvel gode løn- og arbejdsforhold for medlemmerne som for en fri presse. Senere sluttede Pressefotografforbundet og Danske Bladtegnere sig til. I år 2000 kom den tredje fusion, nemlig med fotograferne fra Grafisk Forbund.

Skridt for skridt har DJ taget udfordringerne op og er vokset i takt med udviklingen til nu at rumme 15.000 medlemmer. Det halve århundrede et brugt til at oparbejde en portefølje af 80 kollektive aftaler, videreudnyttelsesaftaler på næsten samtlige medier og ikke mindst mulighederne for personlig rådgivning.

DJ's egen a-kasse har i perioden fusioneret med Kommunikation & Sprogs a-kasse, og samtidig har DJ opbygget en særlig service, DJ Uddannelse og Karriere (DJUK), i første omgang for at hjælpe vores arbejdsløse medlemmer og siden alle medlemmer, fordi en sådan service giver bedre resultater jo tidligere, der sættes ind. DJUK og a-kassen har i dag et enestående samarbejde.

Medierne, journalistikken og det kommunikationsarbejdet har gennemgået en enorm udvikling gennem det halve århundrede. Antallet af medieplatforme er nærmest eksploderet samtidig med, at behovet for både at afsende og modtage information har skabt den ene kommunikationsafdeling efter den anden både inden for det offentlige og i det private virksomheder.

DJ har valgt at organisere alle, der arbejde med indhold til medier eller er i kommunikationsbranchen fordi de er så nært knyttet til hinanden og ofte kommer fra de samme uddannelsesinstitutioner. Og så har vi alle en stor interesse i, at der er en grundlæggende gensidig forståelse for de to arbejdsområder, og at de hviler på etiske grundlag.

DJ har også valgt at organisere studerende og på en måde, så der følger indflydelse med. Det er jo dem, der i fremtiden skal fylde DJ med ideer og udvikling.

Ved at organisere alle, der arbejder med indhold til medierne sikrer DJ både et bredt kollegialt samarbejde og en grundlæggende forståelse for de mange typer indholdsleverandører, der i dag skal til for at skabe helstøbte fortællinger.

Ved bevidst at have taget det valg, ved hele tiden at have for øje, at DJ tilhører medlemmer, og fordi vi i DJ har valgt at øge samarbejdet med andre organisationer, har DJ i dag også styrken til at kunne søge indflydelse på både mediepolitik og arbejdsmarkedspolitik med en lang portefølje af fingeraftryk på lovgivning inden for området.

Med 50 år er DJ stadig en ung organisation, og vi har masser af udfordringer foran os. Vi skal også i de kommende 50 år forstå at udvikle os og ikke forpasse de muligheder, udviklingen giver. Det går stærkt, men det gør ikke noget, når vi bare selv er med til at sætte tempo. Til lykke til os alle med 50 år med DJ.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen