search

DJ-formand: »Det kommer ikke som den store overraskelse«

Hver fjerde dansker har lille eller slet ingen tiltro til medierne. Men DJ-formand Mogens Blicher Bjerregård maner til ro. »Befolkningen mener, at medierne er forholdsvis troværdige, uden dog at have blind tillid.« Han advarer dog mod de få, grelle fejl.

Hver fjerde dansker har lille eller slet ingen tiltro til medierne. Men DJ-formand Mogens Blicher Bjerregård maner til ro. »Befolkningen mener, at medierne er forholdsvis troværdige, uden dog at have blind tillid.« Han advarer dog mod de få, grelle fejl.

En stor undersøgelse blandt mediebrugere og journalister i Norge, Sverige og Danmark viser, hvor stor tilliden er til medierne.

Hver fjerde danske mediebruger har "lille eller ingen tiltro" til de danske medier. I Sverige er det knap hver anden mediebruger, der har "lille eller ingen tiltro" til medierne.

Samtidig viser undersøgelsen, at journalister har markant mere tillid til medierne end de "almindelige" borgere. I Danmark er det 8 procent af mediebrugerne, der har "stor tiltro" til medierne, imens tallet for danske journalister er 24 procent.

Men resultaterne kommer ikke som en overraskelse i Dansk Journalistforbunds ledelse, forklarer formand Mogens Blicher Bjerregård.

»Det kommer ikke som den store overraskelse, at tallene ser ud som de gør, og at borgerne har mindre tillid til medierne, end de journalister, der rent faktisk arbejder med medier hver eneste dag, og kender til de vanskelige vilkår journalisterne arbejder under,« skriver han i en mail til Journalisten.dk.

Blicher Bjerregård fortsætter:

»Jeg synes egentlig, at tallene viser, at befolkningen mener, at medierne er forholdsvis troværdige, uden dog at have blind tillid. Men, at der er en gruppe, der har meget lille tiltro til medierne er et faresignal, vi skal tage alvorligt.«

Mogens Blicher Bjerregård mener, at det er få store fejl i de danske medier, der rykker omdømmet i negativ retning.

»Det er min erfaring, at ganske få sager, hvor pressen går over stregen, betyder meget for, hvordan befolkningen generelt ser på mediernes troværdighed. Der skal branchen over en bred kam arbejde for at minimere de grelle fejl, der betyder meget for mediernes generelle omdømme. Og så skal vi være klar til at rette fejl så tydeligt som muligt.«

Til gengæld er det vigtigt, netop for at medierne kan rette fejl, at politikerne holder fingrene væk fra den proces, skriver Blicher Bjerregård – med en klar indirekte henvisning til den seneste debat om, at der skal lovgives om, hvordan og hvor, medier skal bringe rettelser.

Du kan læse meget mere om undersøgelsen på Journalisten.dk her

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen