Han har nemlig fuldstændigt ret i, at både medier og kommunikation er inde i en forandringsproces, som vi som faglig organisation skal og vil følge med i.
Vi har i DJ mange svar allerede i dag, men skal selvfølgelig kunne levere mange flere. Lad mig blot nævne et par af svarene. Et af dem er vores nye tilbud til freelancere og selvstændige, nemlig DJ BIZ, som er et meget ambitiøst kursusprogram, som er med til at klæde vores medlemmer på i et arbejdsmarked, hvor stadig flere må drive deres egen forretning.
Rune Huvendick Jensen er også kritisk over for DJ’s tilgang til den nye mediestøtte. Men lige præcis DJ har været en central spiller for, at vi overhovedet har fået en ny mediestøtte, som ikke alene er bundet op på papir, men nu er uafhængig af medieplatforme. Hermed er første skridt taget til at gøre op med en mediepolitik, der sidder fast i fortiden.
Der er også en efterlysning af, at journalister og kommunikatører i fællesskab favner og diskuterer de nye digitale muligheder. Det er lige præcis derfor, det er så vigtigt, at vi også bliver stærke på kommunikationsområdet og er gået ind i en undersøgelse af en fusion med Kommunikation & Sprog.
En af de udfordringer, som Rune Huvendick Jensen også peger på, er de sociale medier og det, han kalder de nye digitale økosystemer. Her skal DJ blive bedre, og det bliver vi ikke mindst i kraft af vores medlemmer. DJ er som medie- og kommunikationsarbejdsmarkedet under hastig forandring, for det er sådan, vi udvikler os.
– Mogens Blicher Bjerregård, formand for DJ
4