DJ ansætter journalist Stine Bjerre Herdel til at søsætte den nye satsning på nettet, der skal erstatte Magasin K og kapre nye medlemmer. »Der bliver både nyheder og noget, der slet ikke ligner nyheder, men mere faglig videndeling,« lyder det fra DJ.
Dansk Journalistforbund er dybt afhængige af at hente nye medlemmer, og de skal mestendels komme fra kommunikationsbranchen.
Målet er at øge medlemstallet til 16.000, inden 2012 er omme. Det er en vækst på 3 procent, og hvis ikke den kommer, risikerer bunden at ryge ud af forbundskassen.
Samtidig har DJ valgt at lægge strategien for at kapre nye medlemmer blandt kommunikatører om. Magasin K er blevet nedlagt og skal erstattes af en indsats på nettet. Nu har DJ fundet den konsulent, der skal stå i spidsen for indsatsen.
36-årige Stine Bjerre Herdel tiltræder 1. marts og skal stå for at opbygge det nye netunivers, hvor DJ kan kapre kommunikatører.
Stine Bjerre Herdel kommer fra et job som kommunikationskonsulent i Skandia. Hun er uddannet fra RUC og har tidligere bl.a. været studievært på Børsen, konsulent i Kontrabande og nyhedsredaktør på Nyhedsavisen, oplyser DJ.
Journalisten.dk har spurgt forbundets kommunikationsafdeling, hvordan den nye websatsning kommer til at se ud.
Hvad bliver anderledes i DJs tilgang til kommunikatører?
»Vi laver en websatsning, hvor vi kan komme bredere ud til målgruppen, end vi kunne med et magasin, der kun kom ud til medlemmerne. Nu kan vi både ramme medlemmer, der interesserer sig for kommunikation, og potentielle medlemmer. Målet er at favne bredere,« siger kommunikationskonsulent i DJ, Troels Johannesen, til Journalisten.dk.
Han har været med til at udtænke den nye strategi. DJ's nye website vil blive en portal, der kombinerer journalistisk indhold med "fagforeningsstof", fortæller han.
»Vi vil både lave journalistik om kommunikation og nogle faglige tips, som vi kan levere, fordi vi nu engang er en fagforening. Det er i den kombination, vi har en unik position i forhold til vores konkurrenter,« siger Troels Johannesen.
Hvem er konkurrenterne til det nye site?
»De naturlige konkurrenter er dem, der i forvejen formidler om kommunikation. Det er Kommunikationsforum, Dansk Kommunikationsforening og andre. Kommunikationsforum bliver den vigtigste konkurrent, men vi vil i virkeligheden hellere samarbejde end konkurrere med dem. Vi tror på, at vi kan levere noget andet.«
Har I indgået en aftale med Kommunikationsforum om et samarbejde?
»Nej, men vi har allerede et godt samarbejde med dem om andre ting, og de ved godt, vi laver denne her satsning. Jeg tror ikke, vi kan udkonkurrere Kommunikationsforum, men vi kan føje noget mere til feltet.«
Troels Johannesen understreger, at DJ's nye satsning ikke er på plads endnu, hverken i forhold til form eller indhold. Nu skal kommunikationsteamet ud og tale med målgruppen, både i og uden for DJ.
Da Magasin K blev lukket, fortalte I, at det vil blive erstattet af et nyhedsbrev. Hvilken rolle kommer det nyhedsbrev til at spille?
»Det bliver Stine, der er ansvarlig for det. Men planen er at samle det redaktionelle indhold fra vores webportal og sende det ud i et nyhedsbrev. Vi håber, at nyhedsbrevet kombinerer stærke dagsordensættende kommunikationshistorier med tips og faglig rådgivning. Nyhedsbrevet vil blive en offensiv del af portalen og kan eksempelvis sendes ud på månedlig basis.«
Handler det her om, at DJ vil starte et nyt nyhedsmedie?
»Nej, det gør det ikke. Vi har ikke lagt os fast på konceptet, det skal Stine have lov at forme. Men der bliver både nyheder og noget, der slet ikke ligner nyheder, men mere faglig videndeling. Det er ikke et nyhedssite,« siger Troels Johannesen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.