DJ advarer mod alternativt pressekort

Flere danske journalister har modtaget private mails fra det engelske firma 5PR Media, der tilbyder "internationale pressekort". DJ advarer kraftigt mod at tage imod tilbuddet. Men så gør DJ de danske journalister en bjørnetjeneste, mener manden bag.

Flere danske journalister har modtaget private mails fra det engelske firma 5PR Media, der tilbyder “internationale pressekort”. DJ advarer kraftigt mod at tage imod tilbuddet. Men så gør DJ de danske journalister en bjørnetjeneste, mener manden bag.

Flere danske journalister har uopfordret modtaget en mail fra det engelske firma 5PR Media. Her bliver de tilbudt et “internationalt pressekort” til 31 dollars om året.

Stifteren af 5PR Media, Greg Smith, skriver på sin hjemmeside, at 5PR Medias international pressekort er en glimrende form for identifikation, der med det samme identificerer bæreren af kortet som et respekteret medlem af mediebranchen.

Kommunikationschef Esben Ørberg i Dansk Journalistforbund opfordrer forbundets medlemmer til at gå i en stor bue uden om “det gode” tilbud.

»Her er tale om et privat kommunikationsfirma, som mener, de kan tjene hurtige penge på at udstede et internationalt pressekort. Og det finder vi helt ude i hampen, fordi vi allerede har et internationalt pressekort, som vi værner om,« siger Esben Ørberg.

Han fortsætter.

»Det er helt utilstedeligt og til stor skade for journalister i hele verden, for de risikerer, at værdien af de legitime pressekort falder. Dermed kan de ikke bruges, som de var tænkt. For eksempel i situationer, hvor man generes af nogle bureaukrater eller det, der er værre,« siger Esben Ørberg og forklarer, at det ikke er første gang, DJ har set, at firmaer tager penge for at udstede alternative pressekort.

»Nu har de kastet sig over en række danske journalister, og vi ser jævnligt plattenslagere på markedet for pressekort, der forsøger at hente penge hos naive modtagere. Vi advarer kraftigt mod det her tilbud. De fleste medlemmer af DJ har et internationalt anerkendt pressekort, Vi har brug for at bevare respekten om dette kort og tager derfor kraftigt afstand fra ethvert initiativ til alternative pressekort,« siger Esben Ørberg med henvisning til, at DJ for fire år siden smeltede det danske og internationale pressekort sammen til ét kort, således, at det udstedes af både DJ og International Federation of Journalists.«

Journalisten.dk ringer til Greg Smith fra 5PR Media for at få svar på kritikken. Han vil have muligheden for at se vores spørgsmål på en mail, inden han vil forholde sig til kritikken.

I mailen til Journalisten.dk skriver Greg Smith, at han ikke er overrasket over, at DJ har en negativ holdning til 5PR Medias pressekort.

»Hvis det er planen, at Dansk Journalistforbund fortæller dets medlemmer, at de ikke skal deltage i vores program, vil jeg sige, at de gør medlemmerne en bjørnetjeneste, og jeg ville stille spørgsmål ved forbundets troværdighed.«

Greg Smith mener i stedet, at forbundet burde tilskynde de medlemmer, som gerne vil spare penge, til at købe “hans” kort.

»Vi er ikke fortaler for, at medlemmerne skal annullere deres medlemskab; selvom de ville opleve meget få komplikationer, hvis de gjorde det – udover at spare betragtelige udgifter,« skriver Greg Smith.

Det handler ikke om at tjene hurtige penge, mener Greg Smith og påpeger, at prisen på 31 dollars om året er lav i forhold til andre private pressekort eller fagforeningsmedlemsskaber. Han ønsker ikke at kommentere kritikken om “plattenslagere”.

4 Kommentarer

Ulrik Brinck
3. MAJ 2012
Re: DJ advarer mod alternativt pressekort
Generelt skal man bare gå i en stor bue udenom alt, hvad der tilbydes i uopfordrede mails aka spam. Uanset om det er medicin, ure, eksamensbeviser eller altså pressekort.
Esben Ørberg
3. MAJ 2012
Re: DJ advarer mod alternativt pressekort

Jo, DJ kender i den grad til fup-pressekortet - og der må være smuttet et 'ikke' for meget med i Journalistens journalists artikel. Vi har fået en håndfuld henvendelser fra medlemmer, som er blevet tilbudt dette 'enestående gode tilbud'. I alle tilfælde har vi svaret, at kortet er værdiløst og skadende for branchen.

Hilsen fra

Esben Ørberg

Kommunikationschef

Mikael Nielsen
3. MAJ 2012
Re: DJ advarer mod alternativt pressekort
Men er det ikke meget symptomatisk for journalster?
Bjarne Madsen
3. MAJ 2012
Re: DJ advarer mod alternativt pressekort

"Dansk Journalistforbund (DJ) kender ikke til pressekortet..."

 

Så er det da en imponerende lang og indgående mening, forbundets kommunikationschef har til noget, man ikke kender til!