search

Digitale billede slår filmen

Der er stadig fotografer, der hævder, at filmen aldrig vil blive overgået af det digitale kamera. Digitale billeder er uskarpe, filerne er for små, og farverne ser ikke godt ud.

Der er stadig fotografer, der hævder, at filmen aldrig vil blive overgået af det digitale kamera. Digitale billeder er uskarpe, filerne er for små, og farverne ser ikke godt ud.

De samme fotografer lader gladeligt deres film scanne og tænker ikke på, at de derved allerede har fået et digitalt billede, blot med flere begrænsninger end et fra et digitalkamera.

Med det digitale kamera har man fået langt flere muligheder for farvestyring, også efter at man har optaget billedet.

Hvis man står for at udskifte udstyr, er der ikke længere nogen vej tilbage. De digitale kameraer har overhalet filmen som medie.

Nye digitale kameraer frembringer billeder, der uden betænkning kan trykkes på helsides avissider og sågar også magasinsider.

Og fremtiden kommer hele tiden buldrende mod en. Tidshorisonten for nye tiltag og forbedringer er på omkring otte måneder. Så er der igen et nyt produkt, der kan gøre tin-gene bedre.

Det kan gøre det vanskeligt at vælge. For når man først har valgt og indkøbt sit kamera, må man være forberedt på, at det snart er forældet, og man skal spørge chefen eller banken om muligheden for at købe nyt. Og det "gamle" kamera er nu intet værd.

Hvad skal man så fylde i sin digitale værktøjskasse?

Der er faktisk kun to spillere på banen. Nikon og Canon. Deres kameraer til nyheds og sportsfotografer hedder Nikon D1H og Canon 1D. Til magasin og fagpresse kommer deres D1X og 1Ds som alternativer. De "billigere" udgaver D100 og D60 kan jeg ikke anbefale til andet end reservekameraer. En Nikon testfotograf har hvisket mig i øret, at han har testet et Nikon med 6 megapixel chip, der kan skyde otte billeder i sekundet.

Men den virkelige udfordring for fotografen ligger i behandlingen af de digitale billeder.

Fotografer skal blive bedre til Photoshop. Digitale billeder er anderledes end scannede. Man skal lære at korrigere de småfejl, støj, som digitalkameraet nogle gange laver.

Farvestyring er desværre en overset ting blandt mange pressefotografer. Især er det vigtigt at tjekke, hvilket farverum trykkeriet bruger. Tag et kursus og søg rådgivning fra dine kolleger.

På computersiden skal man også være fremme i skoene.

Du har garanteret ikke RAM nok. Større filer og nye versioner af Photoshop kræver masser af RAM. Én Gigabyte er ikke for meget.

Din computer er næsten helt sikkert også for langsom.6-800 Mhz for en Mac og det dobbelte for en PC er minimumskrav.

Og så skal du have software. Photoshop giver sig selv, men jeg bliver gang på gang forbavset, når fotografer fortæller mig, hvilken version af Photo-shop de bruger. Farvestyring er et så væsentligt element i behandling af billeder, at man bør opgradere til version syv, der har gjort denne del meget lettere.

Både Canon og Nikons software til gennemsyn og udvælgelse af billeder er mildt sagt elendige. Til Nikon er der flere, der sværger til Bibble, der kan behandle Nikons RAW filer. Til Canons RAW fil er man stadig tvunget til at bruge Canons egen software, der endnu ikke kan fås til styresystemet OSX til Mac.

PhotoMechanic er en filebrowser, der giver mange fordele i hverdagen med hensyn til tekstning og udvælgelse af billeder.

Fotostation eller iView pro er gode til arkivering af dine filer. Det er en smagssag, hvilken man bedst kan lide.

Hukommelseskort skal du bruge flere af. Hellere 4 på 512 megabyte end to på hver én gigabyte. Hvis alle dine optagelser sidder på et kort, er du fortabt, hvis kortet går ned. Og det gør det!

Der er heldigvis kommet et nyt program, Photorescue, der i de fleste tilfælde kan redde dine filer fra et kort. Også selv om du har formateret kortet.

Og du kan ligeså godt forberede dig på, at du skal til at bruge styresystemet OSX, hvis du er Macbruger. Det gamle styresystem OS9 er nedlagt, og fra februar 2003 vil nye Mac'er ikke kunne starte op i OS9.

Al denne teknik giver ikke bedre billeder i sig selv. Fuldstændig som man i gamle dage skulle levere en ordentlig papirkopi til reproen, så skal fotografen i dag levere filer, der sikrer en ordentlig trykkvalitet. Og mange steder er der ingen reproafdeling, der kan redde ens billeder. Den afdeling er erstattet af en computer, som automatisk omsætter billedfilerne, så de kan trykkes.

LINKS FOR DIGITALE PRESSEFOTOGRAFER:

– Nikon:_http://www.nikon.dk/
– Canon: _http://www.cps.canon-europa.com/index.jsp
– Adobe: _http://www.adobe.com/products/photoshop/main.html
– Photomechanic: _http://www.camerabits.com/
– iView: _http://www.iview-multimedia.com/
– Fotostation: _http://www.fotoware.com/
– Photorescue: _http://www.datarescue.com/photorescue/mac.htm
– Bibble: _http://www.bibblelabs.com/
– Pressefotografforbundets teknikside: _http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/index.php

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen