search

Digital nulmoms: Zetland venter øget omsætning, Altinget forudser fald

Grønt lys til digital nulmoms kan føre til nye ansættelser hos Zetland. Men hos Altinget forudser chefredaktør Jakob Nielsen ikke et løft i omsætningen. ”Det bliver ikke nogen guldgrube for os. Tværtimod,” siger han. De forskellige forventninger skyldes især forskel i mediernes kundetyper

EU-landenes finansministre gav tirsdag grønt lys til, at medlemslandene må fjerne momsen på digitale medier. I Danmark lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til det samme i sommerens medieforlig. Derfor ser det nu ud til at kunne blive en realitet hos de danske, digitale nyhedsmedier fra 2020.

Hos det digitale medie Zetland forventer direktør Jakob Moll, at den kommende momsfritagelse giver flere penge i butikken. Det betyder nemlig, at det kan tjener flere penge på hvert enkelt abonnent i stedet for at aflevere en del af pengene i moms. 

”Det betyder, at vores omsætning tager et pænt hop fremad. Nok til at gøre en stor forskel for vores forretning. Det kan godt være det, der for alvor gør os profitable,” siger han og uddyber:

”Vi er nok det medie i Danmark, som den digitale momsfritagelse gør den største forskel for. Fordi al vores salg er digitalt, og få af vores kunder er virksomhedskunder fritaget moms.”

Flere journalistiske arbejdspladser?

DJ’s formand, Lars Werge, sagde onsdag, at den opadvendte tommelfinger fra EU – og den følgende implementering i Danmark fra 2020 – må forventes at betyde flere journalistiske ansættelser hos de digitale medier. 

Det kan også blive resultatet hos Zetland, siger Jakob Moll. Han glæder sig over, at de som digitalt nyhedsmedie nu endelig ser ud til at blive sidestillet med nyhedsmedier, der udkommer på print, og som længe har været momsfritaget. 

”Det kan godt føre til ansættelser, hvis vi får større omsætning og kan rykke endnu hurtigere fremad. Men vi er ikke begyndt at bruge pengene endnu,” siger han.

Ikke en guldgrube for Altinget

Knap så lyse ser udsigterne ud for Altinget. Her forventer chefredaktør Jakob Nielsen ikke, at den kommende momsfritagelse givet øget omsætning. 

”Som udgangspunkt synes vi selvfølgelig, momsfritagelsen er en god ide, for det er det moralsk rigtige, at trykte og digitale medier skal ligestilles. Men det bliver ikke nogen guldgrube for os. Tværtimod,” siger Jakob Nielsen.

Han forklarer, at Altinget ikke har samme muligheder for at profitere på momsfritagelsen, som medier, der har flest private abonnenter. Som for eksempel Zetland. Det skyldes, at Altinget primært sælger abonnementer til virksomheder.

Han forklarer at abonnementspriser til private personer er inklusive moms. Men når Altinget handler abonnementer med virksomheder, handler de i eks-momspriser.

”Andre medier, som ikke forhandler med erhvervskunder, vil nu få muligheden for at lade være med at sende penge videre til statskassen, samtidig med at de lader abonnementsprisen være uændret,” siger han.  

”Vi har ikke en pris, der inkluderer moms, som vi så kan skrue på og på den måde beholde pengene, når der kommer momsfritagelse.”

Kompensationen forsvinder 

Jakob Nielsen fortæller derudover, at Altinget de senere år har fået midler fra Slots- og Kulturstyrelsens supplementspulje, som uddeles som kompensation til digitale medier, der ikke er momsfritaget. Derudover modtager Altinget den almindelige mediestøtte.

”Derfor har konkurrenceforvridningen ikke været så slem som for eksempel de første mere end ti år, hvor Altinget måtte kæmpe på et marked mod store mediehuse, der dels fik mediestøtte og dels havde momsfritagelse på deres hovedprodukter. Altinget havde ingen af delene,” siger han.  

Men supplementspengene forsvinder altså i 2020, hvis momsfritagelsen træder i kræft, fortæller han. Og de penge er Altinget derfor nødt til at finde et andet sted, hvis de skal ”holde et rundt nul”.

”Det kan umiddelbart kun gøres ved at lade vores eks-momspriser på abonnementerne stige en lille smule, så det modsvarer tabet fra supplementspuljen,” siger han.

Chefredaktøren understreger dog, at momsfritagelsen ikke er noget, Altinget vil klynke over.

”Vi har også selv kæmpet for momsfritagelsen. Vi får bare ikke flere penge mellem hænderne – vi får tværtimod færre,” siger han.

"Vi kommer ikke til at sætte vores priser ned"

Mediebranchen har længe ønsket, at momsfritagelsen for trykte nyhedsmedier også skulle gælde digitale nyhedsmedier. I foråret sagde Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, til Journalisten:

”Det er en fordel i dag at sende en avis med til kunder, der egentlig bare gerne vil have et digitalt abonnement. Jeg hører selv til dem, der mener, at kunderne skal have ordentlig information på den måde, de gerne vil have det. Men hvis de gerne vil have det digitalt, så er situationen i dag den, at de straffes i forhold til printmedier,” siger han.

Når der indføres momsfritagelse på de digitale medier, vil det altså ikke længere være økonomisk nødvendigt for medierne at indregne den ekstra pris i abonnementet. 

Jakob Moll fortæller dog, at momsfritagelsen ikke vil betyde, at et abonnement på Zetland bliver billigere.

”For os ville det betyde, at vi tjener flere penge på hvert enkelt medlem i stedet for at aflevere en del af dem i moms. Men vi kommer ikke til at sætte vores priser ned som følge af det her. Vi har ikke nogen grund til a tro, at vores priser er for høje,” siger han. 

Burde momsfritagelsen ikke komme brugerne til gode – det er jo pengene fra dem, I ikke skal betale moms af fra 2020?

”Zetlands medlemmer er glade for det, vi laver. Prisen er næppe det vigtigste, sammenlignet med udsigten til, at vi overlever og hele tiden bliver bedre til at hjælpe dem med at følge med i det væsentlige,” siger Jakob Moll.

Føljeton sætter heller ikke prisen ned

Også for digitale medie Føljeton er udsigten til at blive momsfritaget godt nyt. Det skriver administrerende direktør Søren Ipland i en mail til Journalisten. 

Men også her forventer man at bruge den nye omsætning på journalistisk arbejdskraft frem for at sætter abonnementspriserne ned. 

”Selvom vi havde godt resultat sidste år, er vi jo stadig et lille nyt firma i et hårdt marked. Ny omsætning styrker vores evne til at investere i at udvikle Føljeton. Som udgangspunkt vil vi gerne ansætte så mange journalister som muligt, og det her er jo et skridt den rigtige retning. Om det bliver direkte udslagsgivende for nye ansættelser på helt kort sigt, kan jeg dog ikke sige,” skriver han. 

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen