Digital fortælling med minimal tekst gav guld til TV 2

TV 2 var en af vinderne, da Danske Medier uddelte priser for årets bedste digitale historier. De vandt for en visuel fortælling om løbetalentet Anna Møller opbygget i trin med video, foto, grafik – og meget lidt tekst. ”Det har været et sjovt, kreativt benspænd,” siger journalist Magnus Bjerg
  • Screendump fra fortællingen på tv2.dk
    "Hvert trin i fortællingen er båret af video, billeder eller grafik, og det stiller store krav til mængden af tekst,” siger journalist Magnus Bjerg. Her ser man ét af fortællingens trin.
08.06.2017 · 14:59

”Vi tester Danmarks største løbetalent – og resultatet overrasker selv eksperterne.”

Sådan lyder den korte tekst på første side af en digital fortælling fra TV 2, der onsdag blev hædret med guld som en af årets bedste digitale historier ved Danske Mediers prisuddeling.

Bag teksten på fortællingens første side looper en video, hvor det unge danske løbetalent Anna Møller – som historien handler om – løber på løbebånd. Scroller man ned, kommer man til næste side, hvor fem linjers tekst på et stort billede fortæller, at TV 2 har fået lov at udsætte hende for ”et batteri af fysiske undersøgelser”. 

”Historien er bygget op som en såkaldt card-baseret fortælleform, hvor du scroller dig igennem historien ét kort ad gangen. Hvert kort fortæller en lille historie i sig selv – det er anderledes og enormt visuelt og simpelt,” forklarer Kristoffer Pinholt, digital chefredaktør på TV 2.

Ud over TV 2 modtog Kristeligt Dagblad også guld for årets digitale historie ved prisuddelingen. De vandt for historien 'Den danske sang fylder 90 år', som Journalisten tidligere har omtalt her.

Også Politiken fik en guldmedalje – de vandt for årets digitale idé for en fortælling, som Journalisten har talt med dem om her

Stiller store krav til tekstmængden 

Det er TV 2’s redaktionelle udviklingsteam, der sammen med journalist Mejse Egebjerg fra tv-programmet ’TV 2 Sportslab’ har lavet fortællingen om løbetalentet Anna Møller. I alt har de været to journalister, to udviklere og en grafiker og to fotografer på historien.

”I udviklingsteamet havde vi haft lyst til at prøve cards-fortællemetoden af i et stykke tid. Vi havde bare ikke fundet den rigtige historie til det. Men så kom Mejse med den her idé. De havde allerede lavet aftalen med løberen om, at de måtte teste på hende, men de havde ikke lavet nogen optagelser endnu. Det betød, at vi kunne være med fra starten,” fortæller Magnus Bjerg, journalist i det redaktionelle udviklingsteam.  

Han mener, at den kort-baserede fortællemodel har klare fordele.

”Det er en mere visuel og legende måde at fortælle historier på end den mere klassiske flermedielle fortælling. Hvert trin i fortællingen er båret af video, billeder eller grafik, og det stiller store krav til mængden af tekst. Jo mindre tekst på hvert kort desto bedre,” siger Magnus Bjerg.

Hvordan har det været som journalist nærmest ikke at måtte skrive noget?

”Det har været et sjovt, kreativt benspænd. Det er en udfordring, fordi det er en helt anden måde at fortælle historier på. Det tror jeg også, Mejse ville sige. Hun skrev selv første udkast til et manus – og så kortede vi det i fællesskab 60-80 procent ned,” siger han.

Har blødt faggrænserne op  

Magnus Bjerg understreger, at det tværfaglige samarbejde har været afgørende for processen med historien om løbetalentet Anna Møller.

”Vi har samarbejdet meget aggressivt på tværs af faggrænser omkring den her historie. Det tror jeg vi som medier kan vinde meget på. I gamle dage ville journalisten have afleveret sin artikel, måske endda udvalgt nogle fotos, men ellers have overladt opsætning, design og grafik til andre. Det tror jeg ikke er den smarteste eller hurtigste måde at gøre det på,” siger Magnus Bjerg.

Også hans chef, Kristoffer Pinholt, lægger vægt på det tværfaglige:

”Vi har nedbrudt nogle faggrænser og arbejdet struktureret med kreative processer, og vi har selv haft en rigtig god fornemmelse det seneste halve år. Derfor er det endnu mere værdifuldt for os, at vi bliver belønnet for det her nu,” siger han. 

Ud over guldmedaljerne blev der også uddelt sølv og hæder ved Danske Mediers prisuddeling onsdag. Se de øvrige vindere her

Kommentar

08/06/2017 - 15:35

Lasse Lindquist

Det er godt nok også skarpt formidlet. Jeg blev hængende hele vejen. Og fed og naturlig brug af digitale virkemidler. De bidrager uden at bliver anmassende.

Stærkt arbejde

08/06/2017 - 20:27

Jakob Dybro Johansen

Virkelig stærk sportsjournalistik!

09/06/2017 - 09:37

Jesper Bech Pedersen

Sportsjournalister er jo altså ikke rigtige journalister ;-)

Seneste jobopslag

Studentermedhjælp til presse, web & kommunikation

Roskilde Kommune
Ansøgningsfrist: 22.06

DELUCA DOKUMENTARisten søger tilrettelægger

DELUCA DOKUMENTARisten
Ansøgningsfrist: 22.06

Webredaktør til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 28.06

PRINTREDIGERENDE - PRINTCENTRALEN ESBJERG

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 29.06

Webskribent til TV 2 Vejret

TV 2
Ansøgningsfrist: 25.06

Visuel historiefortæller der vil ændre verden

Oxfam IBIS
Ansøgningsfrist: 24.06

Læger uden Grænser søger en erfaren Social Media medarbejder

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 25.06

Digital journalist til SoMe

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 25.06

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 21.06

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08

DR Nyheder søger freelancejournalister

DR
Ansøgningsfrist: 20.06

Pressemedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 22.06

Presse- og kommunikationsmedarbejder til HK HANDEL

HK Handel
Ansøgningsfrist: 24.06

Tandlægebladet søger journalist

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 18.06

Dagsordensættende pressekonsulent

HK Privat
Ansøgningsfrist: 21.06

Corporate Visual Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 20.06

LEDENDE REDAKTØR TIL VICE.COM

VICE Danmark
Ansøgningsfrist: 19.06