
Foto: Emma Sejersen
Du er head of digital design. Hvad siger du, når du skal forklare en borddame, hvad dit job går ud på?
”Jeg plejer at sige, at jeg er designchef – bare for at få det lidt ned på jorden. At jeg arbejder med brands og identiteter, specielt i den digitale virkelighed. Som designchef er jeg sammen med kunden med til at pege på en fælles ledestjerne og sætte ambition og strategi, men samtidig formgive de lavpraktiske detaljer. Hvis designet skal være imødekommende og personligt, hvad vil det så konkret sige for den digitale oplevelse, når man klikker på en knap?”
Hvordan er du med en læreruddannelse endt som designchef?
”Som ung spillede jeg rigtig meget musik, og på et tidspunkt begyndte jeg at lave cd-covers og logoer for venner og lokale bands og musikforeninger. Jeg kunne bare mærke, at det var dét, jeg ville. Men jeg kunne ikke komme ind på uddannelsen – jeg fik afslag fra Kolding Designskole to gange. Til sidst tænkte jeg, at så kan det være, at jeg bare skal være lærer ligesom mine forældre. Men hele vejen igennem var det design, jeg var interesseret i, og mens jeg tog mine sidste eksaminer på seminariet, sendte jeg mit portfolio til bureauet Konform, som lavede cd-covers for Kashmir. Jeg syntes, at Kashmir var det fedeste i hele verden – og så var jeg bare så heldig, at Konform gerne ville give mig et job.”
Kort om: Martin Søgård Hansen
Født i 1981. Opvokset i Odense og bosat på Nørrebro i København.
Uddannet skolelærer i 2007. Autodidakt designer siden 2005.
Head of Digital Design hos e-Types. Tidligere bl.a. designchef hos One.com, Designit og Trouble.
Har været med til at udvikle videnskab.dk’s nye website og visuelle identitet, der 8. juni vandt Danske Mediers Designpris for årets innovative design.
Hvorfor var du så draget mod det fag?
”Helt tilbage fra da jeg var barn, kan jeg huske, at når vi lavede pebernødder til jul, så skulle mine være perfekte. De skulle ligge sirligt i system på pladen og være runde på den helt rigtige måde, så de så ”fabriksagtige” ud. Det lyder negativt, men for mig var ”fabriksagtigt” et meget positivt begreb – og det har bare forfulgt mig siden. Jeg kan stadig huske, hvor vildt det var, da jeg lavede mit første rigtige cd-cover for Universal, og der til sidst kom stregkode på. Pludselig var det helt fabriksagtigt! Jeg tror, det handler om at være en del af noget, som ikke bare er kunst eller kun for mig, men som kommer ud i virkeligheden i stor skala. Det har jeg altid gerne villet – lige fra pebernødderne til nu.”
Har det været en fordel eller en ulempe for dig at være autodidakt?
”Til at starte med betød det, at der var sindssygt meget, jeg skulle lære. De første år skulle der virkelig investeres mange timer i at lære det, som min chef forventede, jeg kunne – der har været rigtig meget ’fake it till you make it’ i min karriere. Til gengæld tror jeg, det har givet mig en særlig mentalitet at være autodidakt. Jeg har et stort drive mod at lære nyt hele tiden.”
Du har lige været med til at vinde en designpris til Videnskab.dk. Hvad skulle deres nye design kunne?
”Vi var faktisk alle sammen ret store fans af Videnskab.dk – det er et virkelig solidt og troværdigt medie. Men udfordringen var fundamentalt at hæve det, så designet også fremstod troværdigt og solidt. Samtidig var det vigtigt for dem, at de designmæssigt stak ud fra andre medier. Det skulle have et element af nytænkning.”
Hvad er det nytænkende element?
”Visuelt har vi lavet en dynamisk forside, der tager farve af den hovedhistorie, der er i toppen. Så hver gang man kommer ind, ser forsiden faktisk forskellig ud alt efter hovedhistoriens tema. Uden at man måske kan sætte ord på det, giver det en lille følelse af, at man er inde i forskellige universer. Og så har vi brugt kunstig intelligens til at lave illustrationer til de over 200 undertemaer, som alle mediets artikler er inddelt under. Helt lavpraktisk har vi lavet en prompt og nogle Photoshop-filtre, så redaktionen fremover selv kan bruge Midjourney til at generere nye billeder, uden at de skal ud at betale os eller en illustrator hver gang.”
Havde I nogen kvababbelser ved på den måde at gøre redaktionen afhængig af AI og potentielt tage brødet ud af munden på en illustrator?
”Vi havde mange snakke om det. Men i det her tilfælde havde alternativet nok været, at man bare havde fundet en ikon-pakke eller slet ikke illustreret dem. Men med AI som værktøj bliver vi alligevel i stand til at løfte det visuelle niveau. På e-Types snakker vi meget om ikke at lade den kunstige intelligens være showet i sig selv. Vi skal bevare vores kreative integritet og bare bruge det som et værktøj. Det er dér, jeg tror, kunstig intelligens kommer til at gøre en forskel.”
Hvordan bruger du selv AI i din dagligdag?
”Jeg bruger det faktisk rigtig meget. Jeg bruger Midjourney til at få inspiration og lave mockups og skitser, og så bruger jeg ChatGPT, fuldstændigt som jeg før brugte Google. For mig har ChatGPT og Midjourney simpelthen taget helt over fra Google og Pinterest.”
Er du slet ikke bekymret for, hvad AI-teknologien kommer til at gøre ved din branche?
”Nogle dage er jeg – der florerer jo alle mulige videoer på nettet med folk, der holder foredrag om dommedagsscenarier for menneskeheden. Men som fagperson og for vores branche er jeg faktisk ikke så nervøs. Jeg tror i virkeligheden, det forstærker vores job, fordi der bliver endnu mere brug for det unikke, det personlige og det håndværksmæssigt craftede. Jeg tror stadig, at vi har en kæmpestor rolle at spille.”

0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.