search

Digi-trend #2: Website bliver webservices

Internetpenetrationen er i mange lande efterhånden ved at være så højt oppe, at de fleste kommercielle websites kun kan gøre så forhåbninger om at vækste deres trafik hvis de går på hugst hos deres konkurrenter,

Internetpenetrationen er i mange lande efterhånden ved at være så højt oppe, at de fleste kommercielle websites kun kan gøre så forhåbninger om at vækste deres trafik hvis de går på hugst hos deres konkurrenter, eller hvis de er i stand til at skabe et merforbrug blandt de folk der allerede er på nettet. Den gode nyhed er at vores samlede mediaforbrug stadig vækster.
Konkurrencen om brugerne er intensiv, og bla. derfor tænker flere og flere sites i hvad de kan gøre for at binde brugerne tættere til sig…det centrale er at give brugerne mere værdi…og her kommerer transformationen til webservices ind i billedet. Brugerne ønsker personligt indhold og de ønsker en grund til at besøge ét site ifht. et andet.

Skiftet er allerede i gang på mange af de communities der i øjeblikket dominerer nettet, og som eksempel kan skæves til det sidste års tids helt store vinder – både globalt og i Danmark – Facebook. Facebook er på mange måder et community som så mange andre, men alligevel er Facebook markant anderledes. Én af de centrale drivere er nemlig de mange gadgets/applikationer man som bruger kan installere på sin profil og dermed skabe værdi. Enig, der er rigtig mange ligegyldige gadgets, der tenderer spam, men de spredes af brugerne, så et eller andet sted derude er der altså folk der ikke synes de er ligegyldige.

Det er for mig klart at vinderne i fremtidens mediabillede bliver de udbydere der kan give brugerne noget mere end bare content…nemlig decideret brugbart content!

Læs også Christian Strands første indlæg i serien om digitale fremtidstrends: #1 Kunstig intelligens.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen