search

DFI: Public Service Puljen er en succes

Det Danske Filminstitut er glade for den omdiskuterede Public Service-pulje, der støtter tv-produktioner på kommercielle tv-kanaler i Danmark. »DR har brug for konkurrence,« skriver områdedirektør Claus Ladegaard i dag i en kronik.

Det Danske Filminstitut er glade for den omdiskuterede Public Service-pulje, der støtter tv-produktioner på kommercielle tv-kanaler i Danmark. »DR har brug for konkurrence,« skriver områdedirektør Claus Ladegaard i dag i en kronik.

Public Service Puljen støtter danske tv-produktioner til kommercielle kanaler og blev oprettet ved seneste medieforlig. Puljen har et budget på tæt ved 100 millioner og har støttet produktioner som Lulu & Leon på TV3, Lærkevej og Blekingegade på TV 2.

Puljens formål har været at styrke mængden af Public Service-tv, og det mener områdedirektør for Produktion og Udvikling i Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, den har gjort. Derfor mener han, at puljen skal bevares efter det kommende medieforlig og fortsat have en størrelse på 50-100 millioner. Det skriver han i en kronik i Politiken i dag.

»At DR ikke længere har monopol på public service, har betydet højere kvalitet og større mangfoldighed, og det blev tydeligt illustreret af de første mange års konkurrence mellem DR og TV 2. Men i dag tegner der sig et nyt public service-landskab,« skriver Claus Ladegaard.

Selvom han mener, at Public Service Puljen har bevist sig som en succes, er han ikke ovenud tilfreds med alle produktioner, der har fået støtte.

»Er de programmer, som Public Service Puljen har støttet, så udtryk for det reneste og pureste public service? Nej, der er bestemt plads til forbedring. Der er ikke blevet taget lige vel mod alle de programmer, som puljen har støttet, og i bakspejlet kan vi da også sagtens få øje på programmer, der kunne være blevet bedre,« skriver han.

Derfor foreslår Claus Ladegaard tre konkrete kriterier, som kommende projekter skal leve op til for at få støtte.

  • Programmerne skal være originale i indhold, form og udtryk og være anderledes og distinkte i forhold til det tv-udbud, der kendetegner de kommercielle tv-stationer i Danmark.
  • Programmerne skal have betydning for befolkningens liv i et samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv og have indflydelse på eller konsekvenser for vores opfattelse og forståelse.
  • Programmerne skal have en kvalitet, som de kommercielle stationer ellers ikke kan levere. Programmerne skal kvalitetsmæssigt løfte sig markant over det øvrige tv-udbud og være 'fyrtårne' i tv-billedet

Claus Ladegaard skriver, at puljen maksimalt skal indeholde 100 millioner for at sikre, at den stadig kun fungerer som et tilskud til produktionerne. Lige nu finansierer puljen cirka en tredjedel af produktionsomkostningerne, mens tv-stationen betaler resten.

Læs hele kronikken her

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen