Fagforbundet 3F anklages af Dansk Folkeparti for at have brugt et billede af Pia Kjærsgaard i valgannonce. »Hvis nogen mener, vi bryder deres ophavsret, er de velkomne til at henvende sig,« siger 3F.
En af årets valgtrends er brug af fotocollager i valgannoncer. Men det er ikke altid, fotografernes ophavsret bliver beskyttet, når fotos via Photoshop klistres sammen for at illustrere en politisk pointe. Først var det Venstre, der lavede en annonce med billeder af Villy Søvndal og Helle Thorning Schmidt uden fotograf Lars Svankjærs tilladelse.
Nu anklager Dansk Folkeparti fagforbundet 3F for at bruge et billede af partileder Pia Kjærsgaard uden tilladelse.
»Billedet er vores, vi har ophavsretten, og 3F har ikke henvendt sig for at få tilladelse til at bruge det,« siger journalist Helene MacCormac fra Dansk Folkepartis pressetjeneste til Journalisten.dk
I annoncen "Løftebrud", som blev trykt i blandt andet Ekstra Bladet i går, ser man Lars Løkke Ramussen og Pia Kjærsgaard iført bryllupstøj og med påklistrede hoveder. Og det er netop brugen af det indklippede hoved fra Pia Kjærsgaard, Dansk Folkeparti stejler over.
Billedet tilhører Dansk Folkeparti og stammer fra valgmateriale fra sidste valgkamp i 2007.
Billedet af brudgommen i annoncen, statsminister Lars løkke Rasmussen, ligner umiddelbart et pressefoto. Partisekretær i Venstre Jens Skipper Rasmussen – der i valgkampens begyndelse måtte forsvare Venstres brug af fotos af Helle og Villy – siger, at 3F ikke har henvendt sig til Venstre for at få billedet.
Der er ikke fotobyline på annoncen, og det fremgår ikke, hvilket reklamebureau, der har lavet den. I 3F ønsker kommunikationschef Palle Smed ikke at oplyse, hvem der står bag kampagnematerialet, og hvor billederne kommer fra.
»Hvis nogen mener, vi bryder deres ophavsret, er de velkomne til at henvende sig,« forklarer han.
Advokat i Dansk Journalistforbund Jette Kayerød Christensen siger, at de fleste fotografer vælger at lave aftaler, hvor de bevarer ophavsretten til deres billeder. Det er derfor fotografen, man skal kontakte, hvis man ønsker at bruge et billede i en valgannonce.
»Og selv hvis fotografen har overdraget sin ophavsret til kunden, skal fotografen ifølge ophavsretsloven krediteres når billedet bruges offentligt.«
Hun siger, at hvis billeder bliver brugt uretmæssigt, har fotografen ifølge ophavsretsloven krav på både vederlag en ekstra godtgørelse og erstatning.
»Og når billedet bliver brugt i en politisk sammenhæng, kan man godt argumentere for at godtgørelsen skal være større end sædvanligt.«
Ifølge Jette Kayerød Christensen er der ikke citatret på billeder. Det betyder at man ikke uden tilladelse må gengive beskyttede billeder helt eller delvist, for eksempel ved at sætte et billede ind i en anden sammenhæng. Man må heller ikke tage et billede af en valgplakat i en lygtepæl og bruge billedet kommercielt.
»Hvis et billede er lagt ud på hjemmesider til frit brug kan billedet naturligvis bruges, men kun i overensstemmelse de retningsliner, der er angivet«.
En anden aktuel annonce, hvor der bliver brugt fotocollage, er "Klovn – The Government" fra Danmarks Socialdemokratiske Ungdom. Her ser man statsminister Lars Løkke Rasmussen ligge næsten nøgen oven på en bunke tomme øldåser.
Formand for DSU Peter Hummelgaard Thomsen siger til Journalisten.dk, at man for at undgå anklager om brud på ophavsretten, købte ansigtet af statsministeren royalty free på 123rf.com i USA. Billedet er taget af fotograf Francis Dean.
»Det er et billede, hvor fotografen har afsagt sig sine rettigheder til billedet, så det kan købes af alle,« fortæller Peter Hummelgaard Thomsen
Sådan undgår du at bryde fotografers ophavsretten
Undersøg hvem der er ophavsmand til fotografiet.
Kontakt fotografen og clear rettighederne, også eventuelle tredjemænds rettigheder.
Kreditér altid fotografen, med mindre andet aftales skriftligt.
(Kilde: DJ)
Vedhæftet: Affotografering af annoncen i Ekstra Bladet.
Henvend dig til Journalistforbundets jurister, hvis du har taget billedet af Lars Løkke Ramussen eller Pia Kjærsgaard.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.