search

Det visuelle net


I Internettets barndom har det handlet om ord og hurtighed. Men billeder stortrives nu på nettet, hvor der ikke er pladsproblemer, og hvor "trykkvaliteten" er fremragende. En amerikansk fotoekspert tror på et stærkt liv på nettet for fotografer.

"Nettet giver mulighed for fantastiske fotografiske historiefortællinger – og det kan blive en helt ny måde at bruge dokumentarfotografi på. Der er i den grad plads til en stærk visuel tankegang i de nye medier."

JOURNALISTEN har fået trykket på en taleknap. Det er nærmest umuligt at sætte et punktum undervejs, når Kenneth Irby taler. Han er oprindeligt selv fotograf, men i dag leder han afdelingen for foto og visuel kommunikation på The Poynter Institute i St. Petersburg i Florida. Et institut, der forsker og underviser i journalistik.

På en måde er han inhabil, for han elsker fotografiet og fotografer. Så hvis han ikke skulle tro på fotografiets fremtid i de nye medier, hvem skulle så?

Men han taler samtidig om noget, han har forstand på. Han lever af at undervise i fotojournalistik og af at studere mediernes udvikling med en fotografs øjne.

"Jeg tror, at fotografer vil blive langt mere værdifulde på mediemarkedet de kommende år. De nye medier vil nu begynde at fokusere på det visuelle," siger Kenneth Irby.

Han erkender, at han ikke har en krystalkugle på sit institut, men han er ikke et sekund i tvivl om, at netop billeder vil stortrives på nettet.

"Historisk har folk alene betragtet computeren som et ordmedie. Modsat tv, som alene er drevet af billedets styrke. Jo mere teknologien i en computer og en tv-skærm vil smelte sammen, jo mere visuelt vil web-mediet også blive. Og den udvikling kommer til at gå stærkt," fastslår Irby.

Argumenterne, der taler for den udvikling, står i kø ud ad Irbys mund: Modsat en avis har nettet ubegrænset plads; det koster ikke dyrt i tryk at bringe mange billeder; still-billederne står fantastisk godt på skærm; der er ikke deadline-begrænsninger; og så kan lyd, still og levende billeder kombineres – alt efter, hvad der passer bedst til den enkelte historie.

 

Fotografer for mere ‘plads'
"Frem for alt har web'en den fordel for fotografer, at mediet ikke er bundet til gamle traditioner. Det vil give fotograferne plads. De vil kunne få lov til selv at fortælle hele historien – enten som audio, som slideshow, som video eller en hel serie dokumentarfotos," fortæller Kenneth Irby og konstaterer med glæde:

"Vi ser allerede adskillige talentfulde fotografer, der selv fortæller deres historier på nettet. På flere aviser er det forbudt for fotografer at skrive, men sådan er det ikke på web."

For Kenneth Irby er den helt store gevinst ved de nye medier faggrænsernes fald.

"Fordi web er på et eksperimenterende stade, så udvikler folk nye samarbejdsformer. Både journalister og fotografer får nye roller," siger Irby, som for to år siden modtog det amerikanske pressefotografforbunds hæderspris for enestående indsats for fotojournalistikken.

Adskillige medieeksperter i USA fremhæver den satsning på sammensmeltning af medierne, som foregår i Tampa (se historien nedenfor) som den fremtidige mediemodel. "An international unique experiment" er Tampa-satsningen blevet udråbt til, og igen og igen skal nyhedsledelsen på The Tampa Tribune vise interesserede medie-mennesker rundt i nyhedshuset.

Og Kenneth Irby er bestemt med i Tampa-heppekoret. Han forudser, at mange fotografer vil møde præcis de samme forandringer, som fotograferne på The Tampa Tribune. Fotografer vil både lave still og levende billeder.

 

Plads til fortællerigdom
Han ser det som et farvel til enten/eller-tyranniet på nyhedsredaktionerne. Enten var man fotograf eller journalist, enten tog man still eller levende billeder. Nu ændres mediernes fokus hen imod både/og og dermed vil der blive sat fokus på muligheder i stedet for begrænsninger.

"Det betyder bestemt ikke, at du altid vil skulle lave både/og. Der er historier, der bedst egner sig til levende billeder, og der er historier, der bedst egner sig til still. Fotografer skal nu til at skelne mellem hvilke historier, der passer til hvilke fortælleformer. Er det vigtigt at høre stemmen? Er det vigtigt at se personen storme rundt? De nye medier vil tvinge os til at tænke mere kritisk over, hvad det er for en historie, og hvordan den gengives bedst," fortæller Kenneth Irby.

"Det øger rigdommen i mine historiefortællinger," konstaterer han og afslører igen og igen sin fascination af, hvor enkelt fotografer kan styrke deres fortælling ved nu også at kunne servere lyd til deres still-billeder på nettet. Adskillige af de nye digitale kameraer har en optageenhed på kameraet.

Samtidig ser han udviklingen som et opgør mod nyhedsredaktioners holdning til, at alle fotografer er ens og stort set får det samme i løn.

"I den nye verden vil fotografer blive opfattet som eksperter. Tradionelt har man på nyhedsmedierne i USA puttet alle fotografer i samme kasse, nu vil man få øje på multitalenter blandt fotograferne, og de vil blive eftertragtede," siger Kenneth Irby.

Og han er ikke i tvivl om, at det vil koste fotografer dyrt ikke at være interesset i mulighederne for at blive fotografiske altmuligmænd.

"Det skal de, hvis de vil holde sig i beskæftigelse. Om fem til ti år vil fotografer typisk levere still og levende billeder. Som fotograf skal man stille sig det spørgsmål: Vil du være med, eller vil du efterlades bagude?"

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen