search

Det unikke er vejen frem

Berlingske's Poul Høi er en forstandig mand og en gudsbenådet journalist. Faktisk er han en af de eneste grunde til, at jeg stadig gider læse Berlingske.

Berlingske's Poul Høi er en forstandig mand og en gudsbenådet journalist. Faktisk er han en af de eneste grunde til, at jeg stadig gider læse Berlingske. Alt andet kan jeg alligevel få mindst lige så godt alle mulige andre steder, så hvorfor være bundloyal mod ét mediebrand?

Det er præcis pointen i Poul Høi's artikel om den krise, der truer med at udslette de amerikanske aviser: Alt kan fås gratis rundt omkring, hvis du blot kigger efter det længe nok, så hvorfor betale noget så gammeldags som et abonnement? Argumentet er validt i en verden, hvor medieselskaberne ikke blot har været dumme nok til at konkurrere på de samme mere eller mindre ligegyldige parametre (eks. hurtig med nyhederne), men også har været tåbelige nok til at kaste det hele i grams og være en uendelig mængde af svage led i kæden, der har gjort det fuldstændig umuligt at etablere fornuftige forretningsmodeller omkring indhold på nettet.

Høi kommer også med det klassiske bud på, hvad der skal til for at vende udviklingen: mindre på nettet og mere unikt stof, så man ganske enkelt er nødt til at hive kalvelæderet frem, hvis man skal have adgang til de informationer, man skal bruge. Han benytter Wall Street Journal som et eksempel på, at det godt kan virke at tage penge for indhold, men præcis det eksempel er superfarligt, da det er almindelig kendt, at der gælder lidt særlige regler for publikationer, der på en eller anden måde relaterer sig til økonomi. Hvorfor? Fordi det at få adgang til informationerne før andre kan have en potentiel indflydelse på ens formue, og derfor vil man gerne betale. Samme tankesæt gør sig gældende for dating, hvor man gerne vil betale for muligvis at finde den eneste ene. Helt banalt.

Noget er der dog alligevel om pointen. Nemlig det unikke. Hvis medieselskaberne skal puste nyt liv i deres forretningsmodeller, er de nødt til at være mere unikke. Politiken er nødt til at forklare mig helt konkret, hvad jeg kun kan få hos dem frem for Berlingske eller Jyllands-Posten, og det samme gælder for alle medieforetagender. Jeg vil ikke bare have mere af det samme metervareprodukt. For hvorfor pokker skulle jeg betale for det? Der vil ALTID være nogle, der vil give mig indholdet gratis – og det er som oftest et andet medieselskab.

Derfor: Hold op med at sende et kor af journalister til statsministerens ugentlige pressemøde. Send et par stykker, og lad resten om at lave journalistik, der er unik, skaber værdi og mening og virkelig gør, at ressourcestærke kunder som mig gider at købe jeres produkt. Stop med at være ligegyldige. For uanset hvordan I oplever jer selv, er det dét, I opleves som værende af rigtig mange. Hvis ikke det var sådan, ville I nok sælge nogle flere aviser…

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen