search

Det ultimative web-tv: En båd der… sejler… i 134 timer

Du troede måske, at norsk fodbold var det kedeligste på jorden? Tro om igen. Norsk fjernsyn forsøgte sig med et koncept, der i spænding burde ligge meget tæt på "se maling tørre". Resultatet blev en udsendelse, der samlede nationen.

Du troede måske, at norsk fodbold var det kedeligste på jorden? Tro om igen. Norsk fjernsyn forsøgte sig med et koncept, der i spænding burde ligge meget tæt på "se maling tørre". Resultatet blev en udsendelse, der samlede nationen.

Forestil dig en live tv-udsendelse der viser en båd. Der … sejler. I 134 timer. 

Kan du se landskabet glide langsomt forbi. Rigtigt langsomt. I 5½ dag. Det burde være en suveræn vinder af titlen som verdens kedeligste tv-udsendelse. Det stik modsatte blev tilfældet. Udsendelsen greb Norge med begejstring.

NRK2 sendte hele Hurtigrutens sejlads fra Bergen til Kirkenes på den anden side af Nordkapp. Det udviklede sig undervejs til en nationalromantisk norsk folkefest.

På kajkanter, klippeskær og broer stod flagsvingende nordmænd og hilste på Hurtigruten og på familien derhjemme, som fulgte live-udsendelsen. Færgen bliver næsten i døgndrift fulgt af en lille armada af småbåde, som udsatte sig selv for fare ved at krydse frem og tilbage foran den store turistfærge.

NRK2 har normalt en share på 6%, men blev hen over weekenden Norges største tv-kanal med en share på over 39%. Alt i alt har mere end 2,5 millioner nordmænd taget et kig på udsendelsen. Det højeste seertal var 692.000 – ved midnatstide. Udsendelsen har naturligt nok bedst fat i +40 aldersgrupperne.

Danskere vilde med norsk natur
På web kommer 40% af seerne fra udlandet, og her topper danskerne (med 8%) listen over fans af norsk natur.

På Facebook fik udsendelsen mere end 60.000 fans og et stykke tid før ankomsten havde man modtaget mere end 20.000 kommentarer. Midtvejs kom der ca. 10 nye kommentarer på Facebook og ti nye kommentarer på den tilhørende chat – hvert minut.

Fascinationen ligger sikkert både i det beroligende, der er ved at se et landskab glide forbi og  muligheden for at komme med på en tur, der normalt koster 10.000 kr.

82-årige Knut Grimeland var så optaget af udsendelsen, at han ikke gik i seng i fem dage, men nøjedes med at tage en lur på sofaen, når skibet var ude på de lange havstræk. På et tidspunkt levede sig så meget ind i udsendelsen, at han skyndte sig op af trappen, da han hørte færgens afgangsfløjt.

For en del af dem der vifter med flag og hilse-skilte fra kysten, er der sikkert en vis tiltrækning i at se sig selv på nationalt live-tv.

En udsendelse der samler nationen
Udsendelsen blev alt andet end en fornøjelse for færge-nørder. "Ser på #Hurtigruten på NRK2, dette er Norge på sitt aller beste!," skrev Statsminister Jens Stoltenberg søndag på sin Twitter-konto

Især på den nordlige del af ruten blev skibets anløb til en folkefest. Selv når skibet anløb småbyer kl. 02 om natten (i midnatssolen), troppede borgmestre, sangkor og flere hundrede lokale indbyggere op og arrangerede små hyggelige modtagelses-seancer. 

Kameraerne manglede sjældent noget at fokusere på. Ud over fjordene og fra mangt et fjeldside vinkede lokale folk, nogle udklædt som trolde eller manden-med-leen. Andre stod på vandski udklædt i gorilla-dragt eller Borat-bikini. Undervejs benyttede tre sig af muligheden for at fri til kæresten  ved at rulle et stort banner ud når færgen anløb havnen. To nåede med på skærmen, og alle tre fik et ja. 

I flere byer dukkede unge mænd op i rødstribede "Find Holger"-sweaters, når skibet anløb havnen. Seerne hjemme ved fjernsynet fik så top opgaver – find Holger – og diskuter vedkommendes rigtige identitet på de lokale mediesites. 

Ved afslutningen i Kirkenes blev skibet modtaget af både borgmesteren, trafikministeren og dronningen.

Samlet set endte det som en folkefest, som ingen – heller ikke arrangørerne – reelt havde set komme. De var oprindeligt inspireret af den succes NRK fik, da de viste den 7 timer lange togtur fra Bergen til Oslo. De havde dog ikke tænkt sig at udsendelsen skulle rydde tv-fladen i 5½ dag. Men det havde andre i NRK altså.

Optagelserne fra live-kameraerne er blevet stillet til rådighed under en Creative Commens-licens, så alle frit kan re-mixe deres egen udgave. Den første 1-minuts udgave af strækningen mellem to byer findes her som time-lapse video.

11 kameraer og 22 mand
Færgen var udstyret med 11 kameraer og ombord havde 22 NRK-folk indrettet kommando-central i et af færgens konferencerum. Herfra redigerede de live-udsendelsen ved at skifte mellem de forskellige kameraer og ved at tilføje små arkiv-indslag, fra de byer som færgen anløb undervejs. Et lige så stort antal NRK-medarbejdere bidrog undervejs bl.a. fra Oslo og de lokale stationer.

Underlægningsmusik blev afviklet fra et bar bærbare computere, men på store dele af turen bestod lydsiden blot at lyden af båden, der skar sig gennem vandet.

Et par steder undervejs var færgen i satellit-skygge, og her havde NRK sikret sig "live-dækning" ved at optage ruten for et par uger i forvejen. De optagelser blev så afviklet fra Oslo. Andre gange supplerede man satellit-dækningen med en medarbejder på en fjeld-top, som leverede link til Oslo.

Hurtigrutens ejere er sandsynligvis også glade. I løbet af den sidste uge er aktiekursen steget med 13,5 %. 

Se det selv
-> Hurtigrutens site er stadig i luften, og selv om du ikke kan se live-signalet kan du klikke dig ind på den del du synes var mest interessant – f.eks. Troldefjorden.

Som mange andre specielle koncepter, har "Hurtigruten – minut for minut" også fået sine kærlige men lettere sarkastiske parodier, f.eks. "Plæneklipperruten" og "Tisseruten".

 – – – 0 – – – 0 – – – 0 – – –
Opdateret:
Indlægget ovenfor er undervejs opdateret flere gange – bl.a. for at afspejle at turen nu er overstået.

@Tommy – Tak for kommentaren. Jeg har tilføjet et par sætninger, så det er mere klart, at jeg synes det er et modigt og flot initiativ NRK har kastet sig ud i. Jeg har også tilføjet omtale og links til Creative Commens-muligheden, som jeg havde glemt at få med. 

Du og @Kristoffer har helt ret i, at perspektiverne er ret store, når man åbner for denne mulighed. Som mediehus kan man ikke altid overkomme både at lave indholdet, og så ideudvikle alle de fede løsninger. 

I det her tilfælde sidder NRK så hårdt på historiens brand, at de roligt kan tillade sig at være rundhåndede med at dele.

@Peter – Tak for linksamling og perspektivering. Det er helt rigtigt, at NRKs beta-hold har dyrket området i lang tid, og at det derfor er meget mere omfattende end blot denne ene sejltur.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen