search

Det tog 14 måneder at finde en mentor

Som nyuddannet journalist ville Thomas Schiermacher gerne have rådgivning fra en mere erfaren kollega i DJ's mentorordning. Men der gik så lang tid, før han fik en mentor, at han alligevel ikke kunne bruge det til noget. Rigtigt ærgerligt, lyder det fra DJ

Et år og to måneder. Så lang tid gik der, fra journalist Thomas Schiermacher anmodede om at få en mentor fra DJ i april 2014, til han fik én tildelt i juni 2015.

Mentoren skulle hjælpe ham med tips og tricks til at klare sig som freelancejournalist. Thomas Schiermacher var blevet færdiguddannet i 2013 og var »lidt desperat for at få foden indenfor« i mediebranchen. Han søgte derfor al den hjælp, han kunne fra DJ.

Men efter 14 måneders venten valgte han at takke nej til tilbuddet om en mentor. Der var gået så lang tid, at han ikke længere havde brug for det. De ting, en mentor kunne have hjulpet ham med, havde han selv lært.

»Meget ændrer sig på så lang tid, så ordningen mister lidt sin mening. Når man søger en mentor, angiver man også, hvad man har brug for støtte til. Og det er jo meget tvivlsomt, at de behov bliver ved med at være de samme efter 14 måneder,« siger Thomas Schiermacher, der ikke forstår, at det tog så lang tid at finde en mentor.

»Jeg synes, det er mærkeligt, at der skulle gå så lang tid. Jeg er ikke skide sur over det, men hvis der går 14 måneder, bør man måske holde op med at lede efter en mentor til folk. Så bliver det en åndssvag ordning, som ikke fungerer,« siger han.

Flere nye mentorer

I DJ forstår udviklingschef Per Nielsen godt, at Thomas Schiermacher undrer sig.

»Normalt kan der godt gå mellem to og fem måneder, før vi har en mentor klar. Men jeg plejer ikke at høre, at det tager 14 måneder, så det er rigtigt ærgerligt,« siger Per Nielsen.

Han har flere mulige forklaringer på, at det tog så lang tid at finde en mentor til Thomas Schiermacher.

»Mentorordningen bygger på frivilligt arbejde, så hvis der ikke er nok mentorer, kan vi heller ikke tilbyde nogen. Og så har der lige netop i den periode, vi taler om, været udskiftninger på personalefronten, som også kan have forsinket processen,« siger han.

For at styrke mentorordningen har DJ inden sommeren arbejdet på at skaffe flere mentorer. I karriereafdelingen har de taget kontakt til tidligere mentorer og mentees og på den måde fået 30 nye mentorer. Det skal være med til at stoppe mentorblindgyder som den, Thomas Schiermacher endte i.

Overordnet synes Per Nielsen, at mentorordningen fungerer efter hensigten.

»Jeg vil ikke sige, at ordningen mister sin betydning, fordi der er et tilfælde, hvor der går meget lang tid. I 2014 har vi matchet mellem 70 og 80 mentorer og mentees, og i 2015 er det indtil videre 50 match. For dem fungerer ordningen. Ordningen har så ikke været god nok for den person, der oplever, at der går for lang tid,« siger Per Nielsen.

Fik svar én gang

Imens Thomas Schiermacher ventede på at få tildelt en mentor, hørte han én gang fra DJ. Det var efter tre måneder, hvor de beklagede ventetiden.

»Jeg fik en mail fra dem, hvor de forklarede, at det ville tage noget tid, fordi det var meget svært at finde mentorer, fordi de arbejder ulønnet. Men jeg var i bunken, og de arbejdede på det. Efter noget tid tænkte jeg så, at det løb nok var kørt og glemte egentligt det hele igen,« siger han.

Fra tre måneder inde i forløbet og lang tid frem hørte han slet ikke noget fra jer. Har kommunikationen så været stærk nok?

»Man kan godt sige, at kommunikationen ikke har været god nok. Men vi vil heller ikke bruge tid på at skrive ud til folk, når der ikke sker noget. Man kunne måske godt tænke sig lidt mere kommunikation om, hvordan det går med at skaffe en mentor, men vi har så travlt i karriereafdelingen, at vi er nødt til at prioritere tiden,« siger Per Nielsen.

Kommentarer
10
Karen Hedegaard
28.07.15 13:32
Opfordring: Meld dig som
Opfordring: Meld dig som mentor, så vi formindsker ventetiden.
Læs mere og tilmeld dig her:
http://journalistforbundet.dk/Karriere/DJ-mentor-og-Mentee/
Hilsen Karen Hedegaard
Fremhævet af Journalisten
anne Serlev
28.07.15 15:48
Jeg vil stærkt anbefale
Jeg vil stærkt anbefale ordningen. Det er rigtig sjovt at møde de unge mentees. Og vi kan alle bidrage.
Fremhævet af Journalisten
Lisbeth Maindal
28.07.15 20:46
Meget berigende at være
Meget berigende at være mentor. Kan kun anbefale at gå ind i dette vigtige arbejde.
Fremhævet af Journalisten
Maria Rasmussen
29.07.15 10:49
Samme problem med
Samme problem med netværksgrupperne. Jeg har skrevet to gange for at være med. Intet svar.
Fremhævet af Journalisten
Per Nielsen
30.07.15 15:21
DJ’s mentorordning er et
DJ’s mentorordning er et rigtigt godt tilbud til f.eks. nyuddannede, der gerne vil have hjælp til at ”få foden indenfor”, til hende med lederambitioner, til de der vil skifte fra en del af branchen til en anden – kort sagt til rigtig mange af DJ’s medlemmer, der ønsker at flytte sig på arbejdsmarkedet.
Derfor er vi rigtig glade for de mange medlemmer, der vælger at tage sig tid til at hjælpe andre medlemmer videre i arbejdslivet ved at stille sig til rådighed som mentorer. Ovenikøbet er manges erfaring, at det at være mentor også er givende den anden vej; man ser sine erfaringer og kompetencer i et andet perspektiv.
Det er derfor vore håb, at flere medlemmer melder sig som mentorer. Der er behov for det. En masse nyuddannede melder sig på arbejdsmarkedet i denne tid og andre gør sig tanker om et sporskifte. Så uanset om du er erfaren journalist, iværksætter, kommunikatør, grafisk designer, fotograf, menig eller chef eller ”bare” en der kan huske hvor svært, det var at ”få foden indenfor,” så er der andre medlemmer, der vil blive glade for den tid, du investerer i at være mentor for en kollega. Prøv at søg på "mentor" på Journalistens hjemmeside og se hvor højt, den støtte en mentor har givet, bliver værdsat.
Ordning er frivillig og vi bistår med råd og vejledning om samspillet mellem mentor og mentee.
Og i den aktuelle anledning: Så kan vi nedbringe ventetiderne og i Karriere og Trivsel vil vi gør os umage for at informere de mange utålmodige mentees bedre.
Du kan læse mere og tilmelde dig her:
http://journalistforbundet.dk/Karriere/DJ-mentor-og-Mentee/
Bedste hilsener
Per Nielsen, udviklingschef
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
30.07.15 17:50
Kære Per Nielsen

Kære Per Nielsen

Jeg synes, at det er godt, at I efterlyser DJ-medlemmer, som vil guide nyuddannede medlemmer af forbundet.

Men der er noget galt, når der bliver skåret ned så meget ned på den faglige indsats overfor DJs medlemmer, at en vigtig del af den åbenbart skal baseres på gratis mentorarbejde fra forbundets medlemmer.

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Christina Fromberg
30.07.15 23:50
Jeg har via DJ haft en
Jeg har via DJ haft en fantastisk mentor, og kan kun STORT opfordre alle med mentor-lyst + personligt overskud til at melde sig!!!
Det er en SUPER-fed ordning, hvor både mentor og mentee udfordres, og får horisonten udvidet:-)
Selv er jeg forhåbentlig snart klar til at blive mentor! Men jeg er stadig lidt nybegynder-agtig, og er på andet regnskabsår stadig i gang med at bygge freelance-biksen op... Jeg har ikke endnu økonomisk eller mentalt overskud til at være mentor, men jeg glæder mig STORT til den dag, hvor jeg - stolt, glad og overskudsagtigt - tilmelder mig som mentor i DJ-regi:-)))

Tak for et fantastisk tilbud, som i øvrigt ikke kun henvender sig til nyuddannede journalister!!!!

Hilsner fra en grafisk designer/ visuel formidler/ VIF'er, som - via mentor-tilbud - fik sparket professionelt gang i livet som freelancer efter 18 års fastansættelse!!!

Christina Fromberg
Fremhævet af Journalisten
Villy Poulsen
31.07.15 10:48
Jeg har haft fire mentees -
Jeg har haft fire mentees - efter opfordring fra DJ. Alle kvinder. Ingen af forløbene er ført til ende. Den ene blev bare væk, den anden fik et job på 10 timer om ugen. Den tredje mente ikke at kunne overse sin situation, og den fjerde blev angiveligt syg. Det er ellers en fin ordning, men for mig har den bare været til besvær. Måske mange lever i en alt for svær dagligdag, og bør filtreres før en mentorordning etableres.
Fremhævet af Journalisten
Annette Wiborg
03.08.15 09:31
Jeg har kun gode erfaringer
Jeg har kun gode erfaringer med de seks mentees, jeg har haft indtil nu, hvor jeg netop har indgået en ny aftale, og jeg har aldrig oplevet at nogen er blevet væk fra vores aftaler. Tværtimod oplever jeg, at de er taknemmelige for, at vi stiller op. Så jeg kan varmt anbefale andre journalister at melde sig som mentor. Det er givende og livsbekræftende at møde både unge og lidt ældre journalister, der har brug for at vende deres situation og spændende på den måde at følge med i sit fag!
Fremhævet af Journalisten
Mads Løkke Rasmussen
13.08.15 10:12
Så er vi igennem bunken. Alle
Så er vi igennem bunken. Alle mentees har enten fået tilbud om en mentor, eller besked om, at vi ikke har en relevant mentor ledig.
Faktisk har vi lige nu ledige mentorer.
Introduktionsmøde for nye mentorer og mentees onsdag den 26. august kl. 17 - 18.30 på Gl. Strand. Tilmelding via forbundets kalender.

Mads Løkke Rasmussen
DJ mentor
Fremhævet af Journalisten