I starten af 2009 talte alle om Twitter. Efter en langsom start fik den sociale webtjeneste sit gennembrud og blev tilmed et værktøj for journalister. Nu er frontløberne allerede spurtet videre og taler om den næste store sociale medietjeneste. Den hedder: FriendFeed. (opdateret)
"2009 is the year it gets big, and gets integrated."
Sådan lød det om Twitter i the Guardian lige efter nytår. Den sociale internettjeneste, hvor man kan kommunikere i max 140 enheder, var pludselig blevet mainstream – hele kloden rundt.
Berlingske Tidendes korrespondent i Kina, Kim Rathcke Jensen, berettede således i februar for medlemmerne af DONA (netværket for onlinejournalister og -kommunikatører i Danmark), hvordan kineserne nu også bruger Twitter.
"Da der udbrød brand i det statslige CCTV-kompleks i Beijing, var Twitter hurtigere end både BBC, CNN og ikke mindst CCTV selv og de lokale medier i Beijing," kunne han fortælle.
Og på den anden side af Atlanten blev flystyrtet i Hudson-floden tilsvarende tweetet.
Snart fulgte også danske medier efter. Nu ville de også kommunikere via Twitter.
»Vi vil forsøge at få Twitter indarbejdet på TV 2 online for at bruge det som en tovejs kommunikation med vores brugere, blandt andet til at få historier ud til dem, men også til at få feedback og indspark fra brugerne,« fortalte TV 2's community direktør, Ricki Melchior, for nylig til Journalisten.dk.
Imens har amerikanske retssale allerede tilladt, at journalister sender "tweets" ud midt under domsafsigelserne, hvormed journalisterne får mulighed for at nå deres læsere endnu hurtigere end tidligere.
Men nu melder amerikanske frontløbere om den næste store ting: FriendFeed.
Ifølge Andrew Keen, forfatter til den web 2.0-kritiske bog "The Cult of the Amateur", er nørderne i Silicon Valley netop nu helt op at ringe over FriendFeed (www.friendfeed.com). Eller som han udtrykker det i the Independent, så er det lige nu "the hottest social networking application".
Finessen ved FriendFeed er, at det automatisk indarbejder alle opdatering fra både Twitter, Facebook, Flickr, YouTube og alt andet online-indhold, som publiceres med RSS-feeds. Fra fotos og video, til blogindlæg og artikler. Det giver dermed brugerne mulighed for at følge med i, hvad alle venner foretager sig online – lige-nu-og-her.
Altså i princippet en super tjeneste, der burde få succes.
Men selv om FriendFeed roses voldsomt, så risikerer det nye sociale medie at blive overset. Eller som TechCrunch skrev forleden: FriendFeed Is In Danger Of Becoming The Coolest App No One Uses
Tjek selv sitet: FriendFeed.com.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Om FF ligefrem bliver det nye hotte efter Twitter, som jeg selv er storforbruger af - deeet er svært at sige . Jeg bruger blot FriendFeed til at holde øje med hvad professionelle forbindelser og gode venner publiserer på nettet af tekst, lyd , video m.m. på alle platforme - men gør ikke meget ud af at kommentere via FF.
Jeg tog blot servicen i brug for at få et større overblik , men jeg kan varmt anbefale det.
Tjenesten er god, men lider nok af at bl.a. Twitter tordner frem og at samtalen er der - mere end på FF.