search

Det manglende håndværk og den kulturelle ballast

Kan man forestille sig en pianist der ikke har hørt Bach? Kan man forestille sig en fotograf der ikke har hørt om Edward Steichen?

Kan man forestille sig en pianist der ikke har hørt Bach? Kan man forestille sig en fotograf der ikke har hørt om Edward Steichen?De sidste 10-20 års teknologiske udvikling har gjort det fotografiske håndværk lettere og lettere. Ikke det at lyslægge og komponere billedet, men at fokusere og eksponere .. det kan alle efterhånden gøre perfekt. Det kræver kun et roligt tryk på en knap!

Den udvikling har også betydet at flere og flere uden egentlig fotografisk uddannelse fotograferer, og dermed også at timeprisen for hvad man kunne kalde almindelige fotografiske opgaver, er i frit fald. For hvem kan skelne mellem godt og skidt, når det er skarpt og veleksponeret?

I Danevang er fotografuddannelsen traditionelt en håndværksuddannelse. Som man sagde da jeg ikke blev uddannet, kan man læse bliver man akademiker, har man hænderne skruet ordentligt på bliver man håndværker, altså rigtig håndværker, og er ingen af delene tilfældet bliver man fotograf. I andre lande har man haft andre opfattelser og en del steder er det at blive fotograf en akademisk uddannelse.

Journalistforbundet har forsøgt at ændre det ved at lave fotojournalistuddannelsen, hvor der er et stort element af journalistik .. i en hver form. En slags tyvstart på den nye tid hvor vi ikke længere er dedikerede specialister, men samtidig også en distancering fra fotografi og det visuelle som et selvstændigt sprog. Historien og indholdet er det vigtige.

Forleden blev jeg rundvist med 15 kolleger på Edward Steichen udstillingen i Den Sorte Diamant af museumsinspektør Jens Erdman Rasmussen. En fantastisk tur på en fantastisk udstilling. Steichen har været død længe, men burde være obligatorisk pensum for enhver fotograf. Og for jer alle jer der ikke har hørt om ham, vil jeg nævne at han nok er en af de fem mest betydningsfulde fotografer .. nogensinde!

Når nu det almindelige fotografiske håndværk nærmest er allemandseje, er der ikke meget tilbage hvis håndværket er alt man har. Men kan man forestille sig at pianister udelukkende lære at spille rigtigt efter noder, uden at høre de store mestre, og uden at lære at udtrykke følelser gennem musikken? En musiker der ikke har hørt om Bach er vist ikke eksisterende.

Den moderne fotograf, eller skal vi kalde det visuelle arbejder, er ikke kun håndværker, og slet ikke kun på et felt. Hun arbejder med mange medier, foto, video, web, og udtrykker sig personligt, sikkert og med en kulturel ballast som gør at oplevelsen er mere end skarp og veleksponeret registrering.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen