Det magasinlækre medarbejderblad

Webmagasiner passer perfekt til globale virksomheder, der vil spare penge på distribution af medarbejderblade. Men man skal ikke spare på indholdet, lyder rådet fra redaktør på medarbejderblad, der netop har vundet en europæisk kommunikationspris

I weekenden vandt COWI prisen for bedste webmagasin ved den europæiske Digital Communications Awards. Prisen gik til webmagasinet SCOPE, der tidligere blev sendt ud som trykt blad til de danske medarbejdere. I dag er det et digitalt magasin med de omkring 6.000 COWI-ansatte i hele verden som målgruppe.

Bladets formsprog minder om trykte magasiner, men det er også muligt at se videoklip, forklarer redaktør Dennis Christiansen, der er i gang med at stille tærte fra Lagkagehuset frem for at fejre prisen med kollegerne, da Journalisten ringer.

»Det vigtigste var at lave et magasin, der blev læst af medarbejderne, uanset om de var i Danmark, Asien, Afrika eller USA. Og det er lykkedes. 60 procent af medarbejderne læser bladet. Faktisk kommer nogle tilbage og læser mere,« siger Dennis Christiansen.

»Vi har høje læsertal i alle regioner, og de læser faktisk det hele.«

SCOPE er lavet som et magasin, man bladrer i, og det er en form, der giver mulighed for mere fordybelse og dermed længere læsetid, forklarer Dennis Christiansen.

»Det fede ved et magasin er, at man læser det fra ende til anden. Det er sværere på nettet, hvor man enten slet ikke får læst det eller bare bladrer hurtigt igennem.«

Men hvis man skal lave et lækkert magasin, kræver det, at der er budget til fotos og illustrationer.

»Når man kommunikerer på nettet, tænker man tit, at man skal spare penge på fotografierne. Vi vil hellere give den gas på billedsiden, fordi det er med til at give den fordybelse, som et magasin har,« siger han om bladet, der er udviklet i samarbejde med Bysted.

Han siger, at hvis man er en virksomhed med et globalt sigte, vil han anbefale andre at gå samme vej.

»Men man skal være klar over, at man skal bruge ressourcer på det. Der skal være kvalitet i tekst og billeder, for at folk bruger det.«

0 Kommentarer