Emil Helms/Ritzau Scanpix
Når Politiken kalder sig Danmarks førende klimaavis, ”lugter det af greenwashing” og kan være på kant med markedsføringsloven, vurderer Marie Frank-Nielsen, jurist i Forbrugerrådet Tænk, over for Frihedsbrevet og DanWatch.
De to medier har gennemgået Politikens årlige grønne status og JP/Politikens Hus’ bæredygtighedsrapport og fremlagt dem for en række eksperter. Af dem fremgår det, hvor mange flyrejser Politikens redaktion har gennemført, men det fremgår ikke, hvor meget print og distribution af Politikens papiravis påvirker klimaet – eller hvad andre danske aviser og medier udleder.
Dermed er der ikke dokumentation for, at Politiken skulle være førende på området. Det skal man kunne dokumentere, hvis man ønsker at markedsføre sig på det.
Politikens chefredaktør Amalie Kestler svarer i interviewet med Frihedsbrevet ikke på, hvorvidt Politiken har dokumentation for at være Danmarks førende klimaavis, men understreger, at det er en ambition.
”Vi har en klar ambition om at være Danmarks førende klimaavis og være det medie, der skriver mest om klima og bæredygtighed på mange forskellige parametre, og den ambition mener jeg godt, man kan sige, at vi lever op til. Vi gør i hvert fald rigtig meget for at sætte klima øverst på dagsordenen,” siger hun til Frihedsbrevet.