search

»Det har aldrig været et brandudsalg«

Berlingske Media forventer status over det samlede frasalg af mediehuset med udgangen af september, oplyser Lisbeth Knudsen efter salget af yderligere to ugeaviser i dag

Det er ikke et brandudsalg, og salgsprocessen i Berlingske Media kører videre efter planen. Der er givet flere bud på enkeltdele i mediehuset. Med udgangen af tredje kvartal er der planlagt en status over salget. Det fortæller koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen til Journalisten efter meddelelsen om, at yderligere to ugeaviser og en ejerandel er blevet solgt fra.

Du har fået solgt nogle ugeaviser?

»Det har jeg.«

Hvordan er det kommet i stand med Dansk Avistryk som køber?

»Jo, de har også ugeaviser. Og det passer meget godt sammen, altså matchet er godt, i forhold til de ugeaviser de har i forvejen. Det er rigtig gode, ældre ugeaviser, der passer rigtig godt ind i deres aktiviteter. Derfor er det en god aftale, som begge parter er glade for,« siger Lisbeth Knudsen.

Hvad har reaktionerne været på salget på gangene?

»Det må du spørge medarbejderne om, men jeg tror, ud fra det medarbejdermøde, der har været holdt i morges, at det, at der nu er en afklaring, og folk ved, hvad de skal forholde sig til, det er positivt. Jeg tror også fremadrettet, at det kan blive en rigtig stærk konstellation, som Dansk Avistryk har fået lavet her.«

Hvordan går det med den øvrige salgsproces?

»Det går sådan, at der med udgangen af tredje kvartal bliver gjort en status på det strategiske review, der blev sat i gang for et år siden. Der bliver gjort status for, hvor meget er solgt, hvilke salgsprocesser skal fortsætte, hvilke skal ikke fortsætte? Og så videre. Det er inden for den tidshorisont, med udgangen af tredje kvartal, at vi forventer at gøre en status.«

Siger du med det, at du regner med, at der med udgangen af tredje kvartal er solgt godt ud?

»Nej, det vil jeg ikke sige på nuværende tidspunkt. Men der er en række forhandlinger i gang. Og som sagt bliver der gjort status på, hvor meget der er solgt fra, og hvilke priser der ligger på de forskellige ting, som vi har fået effektive bud på. Det skal der tages stilling til.«

Nu ved jeg godt, at du ikke vil sige noget som helst om, hvem du forhandler med …

»Hm.«

… men vi har lige set to store avissalg i USA, Boston Globe og Washington Post, hvor det er milliardær-typer, der køber aviser – og det ligner jo nærmest, at de køber sig nogle hobbyprojekter – har du en holdning til de salg derovre, og er det noget, du kan genkende i de processer, du er i gang med?

»Altså når man læser, hvad stifteren af Amazon har udrettet forretningsmæssigt, så tror jeg ikke, han køber Washington Post som et hobbyprojekt. Jeg tror, at han gør det ud fra en betragtning om, at han kan tilføre den virksomhed noget på det digitale område. Det er da også den forventning, rigtig mange har til ham. Derfor synes jeg, det er spændende, at der er en person, som har gjort det fantastisk godt i den nye medieverden og i udnyttelsen af internettet på alle mulige interessante måder forretningsmæssigt, at det er ham, der går ind og overtager en så højt profileret avis som Washington Post. Den er kendt af os alle sammen som en stærk kvalitetsjournalistisk avis. Og at han siger, at han vil bruge penge og kræfter på at forny denne forretning og få den til at leve videre godt i den digitale verden. Det synes jeg er enormt positivt. Jeg opfatter det ikke som et hobbyprojekt. Det synes jeg heller ikke, nogen af hans udtalelser tyder på.«

Okay. Den æder jeg i mig igen. I kom ud med et godt halvårs-regnskab. Men hvis man ser på Mecoms samlede regnskab, så er det ikke helt så godt. Der er nogle store investorer bag Mecom. Lægger de yderligere pres på, for at salget skal gå stærkt i forhold til jer?

»Det gør de ikke. Der er en salgsproces i gang, som kører under meget aftalte former, hvor vi har fået nogle indikative bud, der skal tages stilling til. Men Mecom har jo fra starten sagt, at selv om alting er sat til salg, så er det ikke til en hvilken som helst pris, det er sat til salg. Derfor vil man også tage en overvejelse om, om prisen er den rigtige. Så det har aldrig været et brandudsalg,« siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen