search

»Det handler om at få opbygget en læserskare«

Nyt dansk filmmagasin udkommer kun på iPad. Nye niche- og netmedier fravælger i stigende grad hjemmesider

Filmmagasinet "Cut! – film lige ved hånden" er rent online, men har ingen hjemmeside. Dermed følger magasinet en trend, hvor niche- og netmedier i stigende grad fravælger websider til fordel for andre online-kanaler.

Cut! udkommer via iTunes, og der er tilknyttet en Facebook-side, hvor der af og til bliver postet en artikel fra magasinet.

Bag det nye magasin står Andreas Ebbesen Jensen og en række skribenter, der tidligere har skrevet for filmmagasinet Ekko.

Du står bag det her magasin "Cut!"?

»Ja. Jeg har en bachelor i medievidenskab og er lige blevet færdig med en kandidat i filmvidenskab på Københavns Universitet. I forbindelse med specialet ville jeg lave et produkt. Så jeg gik i gang med at lave et online-magasin, så det er udsprunget af mit speciale det her,« siger Andreas Ebbesen Jensen til journalisten.dk.

Hvorfor har du valgt ikke at have en hjemmeside?

»Hvis det her skal ligne og føles som et magasin, så vil jeg gerne holde det inden for den ramme, en iPad har. Det her magasin er specifikt lavet til iPad. Det er det look, jeg vil have. Jeg håber i fremtiden at få det ud på andre tablets. Men det er lavet til tablets. Hvis jeg også begynder at lave en hjemmeside, så mister det lidt følelsen af magasin. Jeg har brugt Facebook rigtig meget og lægger også artikler ud.«

»Jeg fandt jo hurtigt ud af, at det fede ved at lave et magasin er, at jeg kan lave det uden at bruge særligt mange penge. Jeg ville aldrig kunne have realiseret det, hvis det skulle have været et printmagasin. Men for 700 kroner om måneden via et Adobe-abonnement kan jeg lave det her. Der er indbygget mulighed for at lancere app via iTunes.«

»Så fik jeg samlet en redaktion. Vi er oppe på ni skribenter i alt. Jeg var i praktik på Ekko, så der er nogle skribenter derindefra. Jeg har samlet nogle af de gamle hoveder, der har skrevet før.«

»Jeg har været i gang siden speicalet. Det blev færdigt i starten af august. Så har jeg arbejdet videre med det første nummer, der blev sendt ud den 30. januar. Nu er jeg i gang med næste nummer, der gerne skal udkomme i starten af april.«

»Det er et rent passionsprojekt. Jeg tjener ikke noget videre på det. Men håber, at det kan føre til noget videre.«

Hvad lever du af?

»Jeg har et fuldtidsjob ved siden af som websupport.«

»Det handler også om at få opbygget en læserskare. Jeg kører det rent klassisk, har sendt det ud og håber, at folk kan lide, hvad de læser. Der er ikke lavet noget presse på det, det er rent lanceret via iTunes og Facebook.«

»Der er ca. 300, der har hentet det første magasin.«

Magasinet er gratis, fortæller Andreas Ebbesen Jensen.

»Hvis jeg skal følge min egen tankegang, så er det nødvendigt. Jeg ville ikke selv bruge 10-30 kroner på at downloade et magasin, hvis jeg ikke vidste, hvad det gik ud på. Det er en måde at få læserne ind på i starten. Jeg kan ikke udelukke, at det kommer til at koste lidt i fremtiden, men lige nu er det vigtigt, at det er tilgængeligt for alle.«

»Det tiltalte mig rigtig meget. I min bachelor havde jeg skrevet om digitalisering af bøger. Så slog det mig, at der ikke var noget herhjemme af digitale magasiner om film. Det eneste, der var, det var Kino – som bare var en pdf. De omfavner slet ikke de muligheder, der er i det. Så jeg tænkte, at der var et potentielt uberørt marked – som er i vækst – og et filmmagasin passer perfekt til mediet, du kan integrere lyd, du kan integrere video.«

»Ved alle anmeldelser er der trailers. Så er der en artikel om Werner Herzog, en tysk instruktør, der har jeg en kort film om ham, hvor han spiser sin egen sko. Han havde tabt et væddemål. Sådan nogle ting er fedt. Det kan trække journalistikken i en anden retning og komplementere den. Det kan du selvfølgelig også på web, men at man skriver en artikel og så har mulighed for at vise klippet og samtidig bevare magasinformatet. "The best of both worlds".«

»Der er en quiz, hvor man kan klikke på 10 sekunders lydbidder af Arnold Schwarzenegger, og så kan man gætte, hvad det er for en film. I fremtiden kan man også integrere Facebook, så man kan kommentere artikler osv.«

»Det er skide sjovt. Det er det vigtigste.«

Andre eksempler på online-medier, der fravælger hjemmesider, er Livets Gang på Borgen, der kun udkommer på Facebook med fiktive Facebook-opdateringer fra politikere.

Et andet satirefænomen Dansk-Politik.dk havde en hjemmeside, men har droppet den og er også rykket ind på Facebook.

HT: Julie Lykke.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen