Annonceomsætningen fortsætter med at falde, men forventes at nå bunden i anden halvdel af 2009. I Europa er der dog ikke udsigt til nogen ny vækst før 2011. Til gengæld overrasker Kina.De dårlige tider bliver ved og ved. Og det gælder også for det globale mediemarked.
Ifølge den seneste prognose fra mediabureauet ZenithOptimedia vil det samlede reklamemarked falde med 8,5 pct. i år, hvilket er en tydelig forværring i forhold til tidligere prognoser fra Group M, der for nogle måneder siden forudså et fald på 5,5 pct. i år.
Men også ZenithOptimedia har tidligere været mindre pessimitsik. Så sent som i april var forventningen en nedgang på 6,9 pct. i år. Nu er tallet altså 8,5 pct., skriver Guardian.
"Andet kvartal 2009 var ikke så hårdt som første kvartal. Og nu fastholder vi vores prognose for resten af året på samme niveau, da der er spæde tegn på, at nedturen er ved at nå bunden," lyder det fra ZenithOptimedia.
VM i fodbold i Sydafrika næste år og de kommende Vinterlege samt midtvejsvalgene i USA vil hjælpe på situationen og skabe en mild fremgang i 2010, er meldingen i rapporten
Ikke desto mindre ser det stadig sort ud i både USA og Vesteuropa. USA kan se frem til endnu et år med tilbagegang. Sandsynligvis omkring 2,4 pct. Og i Vesteruopa vil markedet stagnere i hele 2010. Først i 2011 er der udsigt til bedring, men enkelte lande i Europa vil dog stadig ikke opleve fremgang.
Til trods for de negative forventninger til det globale annoncemarked, så understreger ZenithOptimedia, at der reelt er fremgang på 25 af de i alt 79 markeder, som mediagruppen dækker.
Alene i Kina ventes en vækst på 5,4 pct, hvorved Kina allerede næste år rykker op som verden fjerdestørste reklamemarked. Dermed overhaler Kina for første gang England, skriver ft.com. Og ligger samtidig også foran Tyskland og Japan.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.