search

Det flermediale Danmark

 

 

Radiojournalisten. Tv-journalisten. Alle monojournalister bliver sjældnere i mediebranchen. Flere og flere journalister jonglerer med flere medier: Skriver artikler, leverer manuskripter til hjemmesiden og radioen og stiller op til speak og live-interview på både radio og tv. Ofte inden for få timer. Journalisten forsøger at sætte nogle af de flermediale journalister på Danmarkskortet. Vi har ikke været rundt om alle medier i landet, men hovedparten. Hvis en avis har en hjemmeside med egne nyheder, er den kun med på kortet, hvis journalisterne arbejder flermedialt og leverer forskellige versioner til de to medier. Danmarkskortet bygger på oplysninger fra de forskellige mediers tillidsrepræsentanter. Mediernes web-udgaver er kun taget med i det omfang, der bliver leveret specielt versioneret stof til hjemmesiden.

JydskeVestkysten:
– Ejer Radio Victor i Esbjerg, Radio Holsted mellem Kolding og Esbjerg, Radio Skala i Kolding og Radio 2003 i Sønderborg. Målsætningen er at dække hele JydskeVestkystens udgivelsesområde med lokalradioer.
– Foreløbig kan skrivende journalister ringes op af radio-journalister og rapportere direkte i radioen. Radiostationerne bruger allerede nu de telegrammer, journalisterne i forvejen skriver til avisens hjemmeside.
– Frivilligt.
– Ingen honorar, men der eksisterer en intern videresalgsaftale, som udløser 450 kroner per mand per måned. Omfatter de internet-telegrammer, der bruges af radiostationerne.

De Bergske Blade:
– Dagbladet Holstebro-Struer, Ringkjøbing Amts Dagblad, Dagbladet Skjern-Tarm, Thisted Dagblad, Lemvig Folkeblad og Viborg Stifts Folkeblad. Radioer: Ringkøbing Guld FM, Holstebro Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Holstebro Hit FM. 12 ugeaviser.
– Alle skal lave manus til radioerne, men frivilligt om den enkelte også vil lave lyd.
– 230 kroner om måneden samt 500 kroner om året for videresalg. Journalister, der fotograferer, får to en halv fridag årligt plus abonnement på weekendavis.
– Det redaktionelle samarbejdsudvalg evaluerer hver måned, om det flermediale arbejde har negative konsekvenser for arbejdsmiljøet.

Sjællandske Medier:
– Næstved- og Sjællands Tidende. TvDanmark 2 Vestsjælland og TvDanmark 2 Sydsjælland. Radio SLR og Radio RTN. To ugeaviser i Næstved og Præstø.
– Alle medier har ret til at bruge hinandens historier. Typisk: Dagbladsjournalist laver »stand up« for tv eller lokalradio.
– Forsøg med central nyhedsdisk fra 1. november for alle medier.
– Frivilligt.
– Videreudnyttelsesaftale: 1.000 kroner per mand per år, stigende til 1.500 kroner per mand per år næste år.

Fyens Stiftstidende:
– Portalen http://www.fyn.dk/ skal fra begyndelsen af 2004 drives sammen med TV2 Fyn for Fyns Amt.
– Samarbejde med Radio 3 i Odense, som Fyens Stiftstidende ejer halvdelen af. Samarbejder primært om sportsstoffet.
– Fyns Mediecenter, der udgiver ugeaviser over hele Fyn, er fusioneret med Fyens Stiftstidende. I de byer, hvor man har distriktsblade, er det meningen, at redaktionerne skal smelte sammen. Det er sket i Middelfart som en forsøgsordning.
– Frivilligt
– Ingen kompensation.

Midtjyllands Avis:
– Forsøgsordning med fotograferende journalister – ordningen er udløbet.
– Samarbejde mellem Ekstra Posten (ugeavis i Silkeborg) og Midtjyllands Avis, hvor journalisterne i en prøveperiode på et år producerer til hinandens aviser.
– Forsøget med fotograferende journalister var frivilligt, det er aftalen med Ekstra Posten ikke.
– Engangsbeløb på 2.400 kroner for prøveperioden til alle redaktionelle medarbejdere.

Jyllands-Posten:
– Enkelte journalister har mikrofon med ud på opgave og lægger indslaget på nettet.
– Breaking news ryger direkte på hjemmesiden i en særlig netversion. Ellers versioneres der ikke til nettet.
– Frivilligt.
– Ingen kompensation.

Børsen:
– Børsen: samarbejde med TV 2 Finans.
– To journalister medvirker i TV 2 Finans. Dertil en, der koordinerer samarbejdet. Erhvervsnyhederne på TV2s tekst-tv leveres af Børsen Online. Planer om, at TV 2 Finans skal kunne vises på Børsens hjemmeside.
– Ikke frivilligt.
– Videreudnyttelsesaftale i forbindelse med Børsen Online på cirka 65.000 årligt, som går til medarbejderforeningen, samt 10.000 for tv.

Fyns Amts Avis:
– Svendborg-redaktionen leverer nyheder til lokalradioen i Svendborg, Radio Diablo. Kommercielt samarbejde. FAA leverer headlines til radioen mod at få reklamespots.
– Det er frivilligt, dog har ingen uden for chefredaktionen hidtil leveret noget.
-Symbolsk beløb for videreudnyttelsesretten: 5.000 kroner om året til hele redaktionen, cirka 40 mand.
– En gruppe medarbejdere har foreslået ledelsen, at den burde overveje en egentlig overtagelse af radiostationen.

Politiken:
– Der er skotter mellem netredaktion og avisredaktion, men skotterne er ikke vandtætte, så i enkelte tilfælde sker det, at en avisjournalist også skriver en version til nettet.
– Fotograferende journalister: Hvis en journalist befinder sig på et sted, hvor det ikke er muligt at have en fotograf med, kan journalisten selv fotografere.
– Frivilligt.
– Hvis en journalist fotograferer, går betalingen til en fælles efteruddannelsesfond.

Herning Folkeblad:
– Journalisterne er så småt begyndt at producere til radiostationerne Hit FM og Guld FM, som avisen ejer halvdelen af.
– Ingen kompensation.
– Der er nedsat en følgegruppe til at følge det flermediale arbejde.

Berlingske Lokalaviser:
– 30 ugeaviser samarbejder med flere bynet (byernes egne hjemmesider). Det er portaler, som er udviklet af Metropol Online. Berlingske Lokalaviser har købt en franchise til 25 bynetportaler.
– Journalister fra ugeaviserne skal lægge korte versioner af deres artikler ud på nettet.
– Ikke frivilligt.
– Mindst 400 kroner per måned i kompensation.

Ritzaus Bureau:
– Producerer radio til alle bureauets kunder, men primært til en række lokalradioer gennem Radionyhederne (selskab under NORDJYSKE Medier).
– Video i samarbejde med Localeyes. Leverer videostreaming til en lang række mediers internetsider.
– Frivilligt.
– Ingen kompensation.

Berlingske Tidende:
– Aftale om, at journalisterne må sættes til at producere til andre medier ejet af Berlingske Tidende i 25 procent af arbejdstiden. Hvis mediet er ejet af Det Berlingske Officin, kan ingen journalister fra Berlingske Tidende sættes til arbejdet. Salg af Berlingskes artikler til for eksempel Urban eller Morsø Folkeblad er dækket af videresalgsaftalen.
– Journalister kan pålægges at aflevere artikler til http://www.berlingske.dk/ i maksimalt 25 procent af arbejdstiden.
– Der er ingen kompensation.

NORDJYSKE Medier:
– NORDJYSKE Stiftstidende. Radio ANR Hit og Radio ANR Guld. Tv-kanalerne 24NORDJYSKE, TvDanmark 2 lokalrapporten og portalen http://www.nordjyske.dk/ (betaling). 12 ugeaviser samt gratisavisen 10minutter.
– Alle indslag/manusser bør principielt kunne anvendes i alle fire medietyper.
– Frivilligt.
– Ingen kompensation.
– Følgegruppe nedsat til at se på arbejdsmiljø.

Horsens Folkeblad:
– Ejer af Radio Horsens, men der er ikke noget samarbejde mellem radioen og avisen.
– Forsøgsordning med foto – ordningen er udløbet.
– Frivilligt.
– Ingen kompensation.

Danmarks Radio:
– DR Byen i Søborg samt ni distriktsradio med tv-udstyr. Kanal 94 i Vejle producerer dog ikke tv.
– Nogle få bimediale medarbejdere på enkelte redaktioner som f.eks. DR-Penge, DR-politik og DR-Sporten. Alle korrespondenter forventes at levere bimedialt.
– Distrikterne har flere bimediale medarbejdere.
– Frivilligt.
– Ingen ekstra betaling eller funktionstillæg.

Læs også: Morgendagens mediebillede, Få ansøgninger, Mediemikstur, Vagthund med næse for penge og Fremtiden er flermedial

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen