Det er meget sjovere at tegne det

ANMELDELSE. ”Der er ikke noget galt med at have det sjovt, men en garanti for effektiv kommunikation er det ikke,” skriver Lars Pryds, som anmelder 'Visual Doing' 
08.02.2019 · 09:55

Af: Lars Pryds

Bog: Visual Doing 

Forfatter: Willemien Brand 

Udgiver: BIS Publishers (144 sider, 19,90 euro)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD 

Kan du tegne? Mange vil til det spørgsmål svare “Nej” – eller, at de da nok kan tegne en tændstikmand, men i hvert fald ikke noget, der ligner noget. Men tændstikmænd kan sagtens være tilstrækkeligt til at fortælle en historie visuelt – hvilket er, hvad denne bog handler om. Ambitionen er at omsætte “Visual Thinking”-teorier til “Visual Doing” – altså: At tegne med et formål.

Hvornår skal man så gribe blyanten og tegne – i stedet for at skrive eller tale? Ifølge forfatteren, hollandske Willemien Brand, gerne nårsomhelst og hvorsomhelst. “Drawing is a way of life to me,” som hun lidt klichéagtigt indleder bogen.

Præmissen er, at man for at få sit budskab effektivt formidlet – i for eksempel foredrag, ved strategimøder i firmaet eller i den personlige præsentation – ikke blot skal præsentere kolde fakta, der appellerer til folks hjerner, man skal også tale til deres følelser. Det gøres angiveligt bedst med tegninger.

Hvordan man griber det an i praksis, kan man få nogle bud på her. Mest udbytte har man faktisk, hvis man befinder sig på det førnævnte tændstikmand-stadie. Bogens tre første afsnit omfatter helt basale layoutprincipper (gestaltlove), tegneteknik og et bibliotek af ikoner, man kan bruge. Et banalt og kuriøst, men brugbart indslag er et tip til at bruge bogstaver som udgangspunkt for at tegne mennesker. De følgende kapitler har fokus på henholdsvis “Mig” (præsentér dig selv), “Vi” (co-creating) og “Os” (organisationen).

Bogens mange illustrationer er ikke tegnet med en rigtig blyant, men på en iPad, og sammen med en lidt overdreven brug af skrifttyper, der minder om håndskrift (men ikke er det), og fotografier omsat til noget, der skal ligne akvareller, giver det bogen et lidt overfladisk udtryk – hvilket forstærkes af en del banaliteter i selve teksten. For eksempel – hvem er ikke forlængst blevet træt af at høre omstruktureringer omtalt som “den rejse vi skal ud på sammen”?

Måske findes en af begrundelserne for bogen i denne sætning: “But most of all, it is much more fun.” Der er ikke noget galt med at have det sjovt, men en garanti for effektiv kommunikation er det ikke. Fakta har det med at forsvinde eller fremstå uklare, når de serveres med spas og kulørte lamper som akkompagnement.

Hvis man vil friske sin præsentations- eller mødeform op, kan man med ’Visual Doing’ blive inspireret til at komme i gang med tuschpenne i flotte farver. Om denne måde at forklare idéer og sammenhænge på virker, vil variere. Men kan man have det sjovt undervejs, er det jo slet ikke så tosset endda. 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

DR søger to erhvervsjournalister i Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 18.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02

Radikale Venstre søger videojournalister

Radikale Venstre
Ansøgningsfrist: 18.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02