search

“Det er en spændende udfordring at sidde med sponsorer og presse”

 Navn: Mette Kier, 41 år.Nyt job: 1/11 fra projektleder og redaktør, TV 2/Interaktiv, til presse- og sponsorchef, Århus Festuge.

 

Navn: Mette Kier, 41 år.

Nyt job: 1/11 fra projektleder og redaktør, TV 2/Interaktiv, til presse- og sponsorchef, Århus Festuge.

Uddannelse: Cand.mag. i dramaturgi og æstetik og kultur, Aarhus Universitet.

Jobforløb: Har arbejdet som freelancejournalist, skrev blandt andet til Gaffa, Levende Billeder og Damernes Verden. Leverede også til DRs P3. Var desuden i en årrække tilknyttet Århus Stiftstidende som teater- og filmanmelder. Kom til TV 2 i 1995, først fem år som konsulent i programafdelingen, hvor jeg blandt andet arbejdede med indkøb af udenlandske serier og film, dernæst fire år på TV 2 / Interaktiv som redaktør og projektleder.

Hvorfor har du søgt jobbet? Jeg var klar til at komme videre og havde lyst til at prøve noget nyt. Jeg er jo egentlig uddannet kulturformidler, og det er en spændende udfordring at sidde med sponsorer og presse. Jeg har nu kontakt til både erhvervslivet, kulturen og medierne, og jeg glæder mig til at være med til at fremme og udvikle Festugen.

Hvad er fordelene ved at skifte arbejde? Jeg bor i Århus, og i de seneste ni år har jeg været i Odense tre til fire gange om ugen. Nu kan jeg bare cykle på arbejde. Mine to drenge er jublende lykkelige over, at jeg nu skal arbejde i Århus.
Det var lidt vemodigt at sige farvel til mine gode kolleger på TV 2, men jeg var klar til at komme videre. Århus Festuge er et meget mindre sted end TV 2, men her er stor energi, og vi er allerede i fuld gang med at forberede Festugen 2005, der med reference til 200-års jubilæet for H.C. Andersen har »Mit Livs Eventyr« som tema.

Hvad var afgørende ved jobsamtalen? Jeg havde kvalifikationerne, men det var nok kemien, der var det afgørende. Det er et lille sekretariat, og det er utroligt vigtigt at kunne fungere sammen, når man skal løfte store kulturelle opgaver i Festugen.
Der var over 70 ansøgere, hvoraf 14 blev indkaldt til den første samtale. Herfra gik tre videre til anden runde. Vi fik aftenen inden tilsendt en kommunikationsopgave – en fiktiv situation, som kunne opstå i Århus Festuge i år 2010. Jeg skulle opstille et scenarie og komme med bud på, hvordan jeg kunne løse konflikterne. Det var kun mundtligt, og ved samtalen brugte vi et kvarter på at tale om det. Det var fint at have et konkret udgangspunkt til samtalen.

Hvordan kan du fremme Århus Festuge? Det er meget privilegeret at komme til en kulturinstitution som Århus Festuge, der allerede er højprofileret. Jeg skal være med til at arbejde videre med Festugen og lægge en strategi for fremtiden.
Tidligere bestod kommunikationsafdelingen af en kommunikationschef, der havde freelancere til hjælp. Festugen har ønsket at optimere arbejdet i kommunikationsafdelingen, så den nu består af en marketingschef og mig selv som sponsor- og pressechef. Vi er begge nye. Jo tættere vi kommer på Festugen, jo flere vil der komme ind.

Hvordan ser Århus Festuge ud i år 2010? Jeg tror på, at Århus Festuge er inde i en rivende udvikling. Om seks år er jeg ikke i tvivl om, at det er en velestimeret kulturinstitution i Europa, der profilerer sig ved to årlige festivaler af meget høj kvalitet. Kendt for at være først med det bedste inden for kunst og kultur.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen