”Det er en kæmpe fordel at være to”

Fotobureauet Red Star i Esbjerg bruger tomandsskabet til at finde tid til både at drifte og udvikle. ”Det er helt afgørende, at der hele tiden er en af os, som har frigivet ressourcer til at tænke i udvikling,” lyder det

Hos fotobureauet Red Star i Esbjerg er det ikke ualmindeligt, at den ene af de to indehavere er ude på opgave, mens den anden sørger for, at forretningen udvikles.

”Det er den kæmpe fordel ved at være to. Jeg kan bruge tid på udvikling, mens Robert (Attermann, red.) tjener penge på opgaver og omvendt,” siger fotograf Ole Joern.

Og forretningen flytter sig. Hvor de to Esbjerg-fotografer tidligere kun leverede stillbilleder, er det i dag de levende billeder, som de sælger til kunderne.

”Vi har investeret i nye kompetencer i form af efteruddannelse i filmproduktion og ellers ’learning by doing’. Det koster, men vi tjener penge sideløbende, og for os har det betydet, at vores forretning har udviklet sig markant,” siger Ole Joern.

De gode råd

Og dermed nærmer de to fotografer sig en forretningsmodel, der lever op til eksperternes råd om, hvordan små virksomheder skal udvikle sig.

Eksperternes råd kan sammenfattes således:

Per Vagn Freytag, professor ved Institut for entreprenørskab og relationsledelse, Syddansk Universitet:

[quote:0]”Du skal også tænke udvikling, når der er travlhed i forretningen, for ellers risikerer du at miste styringen.”

Helle Neergaard, professor ved Institut for ledelse, iCARE, Aarhus Universitet:

”De virksomheder, der tør investere i krisetider, er også dem, som står stærkest bagefter, fremfor dem som spænder livremmen ind.” siger hun.

Og Peter Kofler, formand for Dansk Iværksætter Forening:

”Du skal finde ud af, hvor du præcist skaber værdi for dine kunder.”

Alt det, som du ikke selv kan

Og Anne Rohde, forretningsudvikler, ser gerne, at flere freelancere følger eksemplet fra Esbjerg. Løsningen er ikke nødvendigvis kompagniskab, men en eller flere samarbejdspartnere, som kan medvirke til udvikling.

”Som freelancer kan der være brug for at finde nogen at arbejde sammen med – og gerne nogen, der kan noget, som du ikke selv kan. Det kan være journalisten og grafikeren, der sammen udvikler et koncept, eller det kan være freelancejournalisten, som indgår samarbejdsaftale med et reklamebureau,” siger Anne Rohde, som bl.a. hjælper selvstændige mediefolk med at udvikle deres forretning.

Kigger fremad med forsigtighed

Senest har Red Star investeret godt 100.000 kroner i dronefotografering. Men det er med en vis forsigtighed, at fotograferne kigger fremad.


Den ene halvdel af det esbjergensiske fotobureau Red Star, Robert Attermann. Foto: Red Star.

”Vi kan ikke se, hvad der bliver det næste. Måske kommer der ikke ny teknologi, som er vigtig for vores forretning de kommende år – måske er der noget, som vi overser. Men uanset hvad så er det helt afgørende, at der hele tiden er en af os, som har frigivet ressourcer til at tænke i udvikling,” siger Robert Attermann. 

0 Kommentarer