search

Det eneste jeg har villet

»Jeg vil være den første danske korrespondent, der kommer til at dække hele Mellemøsten, for det mener jeg ikke, vi har haft hidtil.«

»Jeg vil være den første danske korrespondent, der kommer til at dække hele Mellemøsten, for det mener jeg ikke, vi har haft hidtil.«

Helen Hajjaj, 29 år, skifter fra DR 2 Udland til freelancekorrespondent i Mellemøsten med base i Beirut den 1. juni 2010.
 
Hvorfor tager du til Beirut for at blive freelancer?
Jeg er blevet journalist for at blive korrespondent – og helt sikkert i Mellemøsten. Det er det eneste, jeg har villet.
 
Regner du med at komme tilbage?
Jeg har orlov fra DR til den første februar 2011, og så må jeg se, om det kan briste eller bære økonomisk, men også om jeg kan lide det. Det ved jeg jo ikke.
 
Hvad bliver den største udfordring?
Det bliver selvfølgelig at få overbevist de forskellige redaktører om, at der er mange andre historier fra Mellemøsten end Israel-Palæstina-konflikten. Jeg mener ikke, at Mellemøsten får for stor dækning, men jeg mener, at den konflikt får for stor dækning i forhold til, hvad der ellers foregår. Jeg vil være den første danske korrespondent, der kommer til at dække hele Mellemøsten, for det mener jeg ikke, vi har haft hidtil.
 
Hvilke historier vil du lave?
Det handler om at vise, at landene i Mellemøsten er lige så forskellige som i Europa. Nu tager jeg til Beirut, som har en utroligt stærk kulturscene. Det tror jeg for eksempel ikke, at mange danskere ved. Det kom heller ikke frem under Muhammed-krisen, at kristne arabere var lige så oprørte over tegningerne, som muslimer var.
 
Hvorfor lige Beirut?
Jeg er halvt libaneser, så det, at jeg allerede har et netværk, gør det nemt. Det er klart det sted i Mellemøsten med den frieste presse. Det betyder blandt andet, at de andre landes debatter kan foregå i de libanesiske aviser.
 
Hvordan kommer det til at præge din dækning, at du selv har en mellemøstlig baggrund?
Ville du have spurgt mig om det samme, hvis jeg var jøde? Mange jødiske korrespondenter er sikkert blevet spurgt om det samme. Men jeg er ikke sikker på, at de bliver spurgt om det som udgangspunkt. Jeg tror, at det vil præge min dækning, at jeg kommer fra en familie, hvor Mellemøsten er blevet diskuteret. Selvfølgelig har jeg holdninger, for ellers kan du ikke være en god mellemøstkorrespondent. Men fordi jeg har været på Reuters, har jeg lært ikke at lade min egne holdninger spille ind på min dækning. Reuters bruger for eksempel ikke ordet terror. De kalder ikke 11. september for et terrorangreb, men et flyangreb.
 
Hvordan var det at være vært?
I et program som DR 2 Udland præger reporterne programmet meget mere end værten, fordi det er så underbemandet et program, og fordi der er meget høje krav til det, der produceres. Det var selvfølgelig fedt at få lov at stå og interviewe. Og seertallene er ikke så høje, at man bliver genkendt på gaden.
 
Når man googler dig, dukker du op på en babeliste. Hvordan har du det med det?
Den der med, at man ikke må bruge sin kvindelighed, er jeg så langt fra, som man kan komme. De udsendelser, hvor jeg har klaret mig bedst og været mest skarp, er også dem, hvor jeg føler, at jeg ser bedst ud. Det kan godt være, at der er folk, der zapper igennem og stopper op, fordi der er en kraftig rød læbestift eller noget flot tøj. Det er helt fint, hvis bare de ser programmet.
 
CV: Blev ansat på DR 2 Deadline 17 i 2007 og var med til at starte DR 2 Udland. Vært på programmet fra december 2009 til midten af marts 2010. Er for tiden ved at lære at lave radio i DR. Tidligere Nyhedsavisens udlandsredaktion og inden da artikler til Information, som udløste 'The Euro-Med Journalist Prize for Cultural Diversity'. Praktik på Reuters. Derudover stringer for L.A. Times i Skandinavien.

Kommentarer
13
Lasse Ellegaard
08.08.10 07:24
korrespondent i Mellemøsten

Gud ved hvordan Sanne Gram. Jyllands-Posten (i Beirut), Steen Nørskov, DR (i Amman), Steffen Jensen, TV2 (i Jerusalem), Allan Sørensen, Kristeligt Dagblad (i Jerusalem) og Martin Selsø Sørensen, Politiken (i Istanbul)  reagerer på 29-årige  Helen Hajjajs erklæring til Journalisten: 'Jeg vil være den første korrespondent, der dækker hele Mellemøsten', for det mener jeg ikke, vi har haft hidtil.'

Jeg kom til at grine.

Lasse Ellegaard, Information, Beirut 

Fremhævet af Journalisten
Lise Rasmussen
08.08.10 21:37
Re: Det eneste jeg har villet

@ Lasse

Jeg grinte også. Uvidenhed er et sært udgangspunkt. 

Jeg holdt dog hurtigt op med at grine igen;

" Men fordi jeg har været på Reuters, har jeg lært ikke at lade min egne holdninger spille ind på min dækning. Reuters bruger for eksempel ikke ordet terror. De kalder ikke 11. september for et terrorangreb, men et flyangreb."

Øhh. Shit. Fuck. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre ved mig selv. Men grinet er tæt på at blive til gråd. En veluddannet indvandrer-pige mener at det vil være at give udtryk for egne holdninger at kalde terror-angrebet 11/9 for et terror-angreb.

Hvad mon hun mener det faktisk var. Et fly-angreb der ikke var et terror-angreb. Eller måske var det bare et uheld. Eller et zionistisk komplot. Hvem ved ?

Tankevækkende at Journalistens medarbejder tilsyneladende end ikke undrer sig over den slags chokerende og frastødende udtalelser.

Endeligt er det lidt mærkeligt vedrørende spørgsmålet om mellemøstlig baggrund. Hun er rap i replikken, men fortæller selv at hun er halvt libaneser - hvilket jo så gør at spørgsmålet var ret oplagt. Men tilsyneladende mener hun at det at have jødisk baggrund er det samme som at have mellemøstlig baggrund.  Kategorien er åbenbart ikke religion; jødisk vs. muslim vs. kristen osv.     og så europæisk, asiatisk, mellemøstlig,skandinavisk, britisk osv. baggrund.

Mener hun at jødisk baggrund pr. automatik er en u-dansk baggrund eller hvad antyder hun ??

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Hans Erling Jensen
09.08.10 12:47
Re: Det eneste jeg har villet

"Selvfølgelig har jeg holdninger, for ellers kan du ikke være en god mellemøstkorrespondent. Men fordi jeg har været på Reuters, har jeg lært ikke at lade min egne holdninger spille ind på min dækning. Reuters bruger for eksempel ikke ordet terror. De kalder ikke 11. september for et terrorangreb, men et flyangreb."

Det er jo dejligt at se, at selv de internationale sprog udvikler sig og tilpasser sig til "tiden". Det er jo ellers det vi kritiserer de islamiske stater i området dernede for, at de har svært ved, sammen med deres troende kombatanter på vore egne breddegrader.

Jeg har filosoferet lidt over de nye tider og er kommet frem til, at der må ligge noget mere bagved. Noget der er så exceptionelt nyt og anderledes, at det fortjener en filosofisk betragtning her fra mit lille beskyttede værkstad i det fjeldhøje Nord.

Mine betragtninger over det nye journalistsprog

Jeg forstår Hajjaj's præsentation af de nye tiders sprogbrug således, at der altså ikke var tale om et terrorangreb den 11. september 2001 i USA, men derimod et flyangreb foretaget af muslimer, på samme måde som Japan foretog et flyangreb - også uden krigserklæring, som tilfældet var den 11. september - på Pearl Harbour. De muslimer, der deltog i flyangrebet, var i følge accepterede efterretningskilder mest saudiarabere. Derfor er det måske ikke overraskende, at jeg nu undrer mig en smule over, at USA ikke har angrebet Saudi Arabien som et svar på dette uprovokerede flyangreb. USA havde jo provokeret japanerne i fyrrene, da de havde lavet en olieembargo mod Japan for at forhindre japanernes fortsatte massemord på kineserne. Saudiaraberne kan da ikke have haft problemer med olieforsyningerne, så vidt jeg forstår det. Men der er jo ikke alt men ved.

Jeg synes også det er meget bemærkelsesværdig at det af sauidarabiske muslimer foretagne flyangreb, i modsætning til japanernes angreb på Pearl Harbour, var et angreb på et civilt mål - i hvert fald når det gælder WTC - hvilket jo kommer ind under etiketten: Grove krigsforbrydelser - og at USA derfor ikke har gengældt dette flyangreb med et angreb på mål i Saudiarabien, noget som de jo straks gik i krig med (undskyld metaforen), da det gjaldt Japan 60 år tidligere.

Her må jeg så, med disse nye toner fra amerikanske medier antage, at USA i dag rent faktisk har et islamisk styre, med en muslimsk præsident som leder, præsident Hussein. Se så er der jo sensmoral i det hele - og også det dybe buk af denne islamiske præsident for kongen af Saudiarabien, forstår jeg meget bedre. Billedet bliver klarere og klarere. Nu savner vi bare en officiel erklæring fra præsident Hussein om, at USA fra nu af hedder "SaUSArabien"......

Eller er der noget jeg har fået helt galt i halsen?

 

Hans Erling Jensen

Fremhævet af Journalisten
Flemming Juliussen
09.08.10 13:25
Re: Det eneste jeg har villet

Endelig en som dækker hele mellemøsten så vi ikke kun får vestlig/jødesiden af tingene. Lad endelig den unge dame komme til og lad os få nogle facts på bordet fra muslimsk side også. TAK FOR DET. 
 
Dog kan man undres om  hun bevarer samme objektivitet som når hun bliver spurgt i spørgsmål 6
 - da Jøder åbenbart heller ikke får det spørgsmål som udgangspunkt.(mon hun ved hvilket nummer i rækken jøder får det  - åbenbart senere end spørgsmål 6)
 
 Well, lad os da se om ikke de forskellige angreb på civile nu kommer til at hedde angreb, angreb, og alt muligt andet uanset hvilke angreb der er tale om. 
 
Så et angreb med napalm og miltbrand er nu snart pulver angreb? Eller?
 
Netop detailinformationer er hvad der skiller det vestlige samfund fra den muslinske verden hvor mange ord i koranen/islam har samme betydning, og derfor mange musliner går galt i byen pga af imamers fortolkning af "jihad" eksempelvis. Mon de fleste muslimer egentlig ved at det egentlig dækker over det samme som vi har i vesten når vi siger "snaligt tilrådeligt" ?  
 
Well, lad os se hvad det næste bliver - mon det næste selvmordsangreb betegnes som en verdensfredsaktivist, eller  måske en fredselskende muslimsk rettighedsforkæmper


Fremhævet af Journalisten
Bea Møller
09.08.10 13:32
Re: Det eneste jeg har villet

Det må da være særdeles gode kontakter der har ført den unge dame Helen  Hajjaj fre, al den stund

udmeldingerne lyder, som var de fremsagt efter længere tids ophold på STORK Bar i Beurut .

Men bande på  harlem-vis, det magter kvinden, som ikke vil udelukke muligheden af 11 sept.

som --et zionistisk plot---som om Mohammed Atta ikke var saudier.

Ikke egne holdninger--hvis så er hidtil kommet frem..Reuters ?

Objektivitet turde dog være det ønskede.

og så tror man det er løgn--den unge dame hævder--at have brugt sin kvindelighed---et

tilbageskridt som ikke er ukendt blandt venstreorienterede feminist-fundamentalister.

Nå--men nu får vi måske en beretning om---hvorfor jordanerne ikke vil give husly til

deres brødre i tro og ånd--palæstina-araberne --?

Holy smoke. 

 

Fremhævet af Journalisten
Michael M
09.08.10 14:35
Re: Det eneste jeg har villet

Det var muligvis primært saudi-arabere, der angreb USA, men de gjorde det ikke på vegne af deres egen regering/styre. Det gjorde japanerne.

Fremhævet af Journalisten
Jesper Møller
09.08.10 16:52
Re: Det eneste jeg har villet

Det sidste webfristed for muslimerne-overtager-verden konspiratorikerne er ikke længere... suk

 

Fremhævet af Journalisten
David A. D. Konrad
09.08.10 18:24
Re: Det eneste jeg har villet

Hvor dælen ser du "muslimerne-overtager-verden konspiratorikerne" henne? Derimod ser man en i mine øjne relevant kritik af, at der sådan proklameres at ingen andre hidtil har dækket Mellemøsten. En absurd påstand.

I det omfang f.eks kulturstof fra Mellemøsten ikke er blevet dækket til fordel for "mellemøstkonflikten" - som Hajjaj åbenbart er indigneret over - har der vel været tale om en aktualitetsprioritering? SÅ interessant er "kulturstof" fra Mellemøsten jo heller ikke for det danske marked.

Fremhævet af Journalisten
Jens Bräuner
09.08.10 18:33
Re: Det eneste jeg har villet

Det eneste der ikke har manglet fra mellemøsten  er journalister der er pro-arabiske.

Reelt er der vel kun Steffen Jensen der formår og har fornået objektiv journalistik.

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
09.08.10 20:09
Eller hvad med
hendes egen kollega på DR (Orientering) Birgitte Vestermark?
Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
09.08.10 20:29
Udseendet fremmer formidlingen … eller omvendt?

"De udsendelser, hvor jeg har klaret mig bedst og været mest skarp, er også dem, hvor jeg føler, at jeg ser bedst ud."

Jeg ville ellers forvente, at de situationer (udsendelser), hvor man klarer sig bedst og er mest skarp, ville fremkalde en følelse af … at være bedst og skarpest.

Fremhævet af Journalisten
Karsten Andersen
09.08.10 21:00
Re: Det eneste jeg har villet

Det sidste fristed for "åhh-islamkritik-er-så-forfærdeligt-halalhippievrøvl" er åbenbart væk. Suk.

Er det ikke tankevækkende at en veluddannet muslimsk pige i Danmark i ramme alvor snakker om 11/9 som værende ikke et terror-angreb. Det finder du ikke bare en anelse kontroversielt ?

Og det at et helt nyhedsbureau har besluttet at omtale det sådan. Er du sikker på at det ikke er det der i bund og grund er udtryk for islamofobi og racisme ?

Derudover naturligvis alle de øvrige tåbeligheder hun formår at fortælle på så kort plads. Åhh gud, hvor finder DR den slags folk.

 

Fremhævet af Journalisten
Jens Sillesen
10.08.10 08:23
Re: Det eneste jeg har villet

Selvfølgelig har jeg holdninger, for ellers kan du ikke være en god mellemøstkorrespondent. Men fordi jeg har været på Reuters, har jeg lært ikke at lade min egne holdninger spille ind på min dækning. Reuters bruger for eksempel ikke ordet terror. De kalder ikke 11. september for et terrorangreb, men et flyangreb.

Det hun siger er, at Reuters har en politik, hvor de kalder det et "flyangreb". Hun kan så have en anden holdning, men må følge mediets sprogpolitik. Sådan er det også på danske medier. Helen Hajjaj har IKKE sagt, at hun mener, at 11. september angrebene ikke var et terrorangreb. Det er en fejllæsning, hvis man udleder det.

Fremhævet af Journalisten