search

Det afgørende øjeblik trukket ud

 

 
En dag, da han stod på gaden i sin hjemby i Vietnam, gik det op for fotografen Thinh Le, at det traditionelle billedformat umuligt kunne videregive den fornemmelse af liv og dynamik, der var omkring ham. Derfor købte han et roterende kamera.

 

360°. Før Kodak opfandt rullefilmen i slutningen af 1800-tallet, var der ikke noget, der hed »det afgørende øjeblik«. Der var snarere »de afgørende ti minutter«, for så lang tid kunne en eksponering snildt tage. Derfor har næsten alle personer på portrætter fra 1800-tallet et underligt stirrende blik, som kom af modellens anstrengelser ved at sidde stille i så lang tid.

Men så kom rullefilmen og den hurtige eksponering.

 

Pludselig kunne fotografer som Jacques Henri Lartigue og andre tage billeder af folk midt i en bevægelse. Man kunne fange en handling lige i det øjeblik, som allerbedst udtrykte, hvad det handlede om. Det kaldte Henri Cartier-Bresson for »det afgørende øjeblik«. Øjeblikket, hvor balletdanseren er allerhøjest i sit spring, hvor den sørgende mor er helt i sine følelsers magt, eller hvor flyet rammer Twin Towers. Med ny teknik opstår nye billeder.

 

I de seneste år er panorama-kameraet blevet et nyt værktøj for fotografer. Enhver, der har været inde på ejendomsmæglernes hjemmesider, kender dem, men ikke ret mange seriøse fotografer har taget det til sig. En af undtagelserne er den amerikansk-vietnamesiske fotograf Thinh Le.

 

»Da jeg prøvede at tage billeder fra gaden i min hjemby, følte jeg mig begrænset af det traditionelle billedformat, som kun viste en del af alle de interessante aktiviteter, som foregik simultant omkring mig,« fortæller han på internet-portalen photoeye.com.

 

I stedet begyndte han at bruge det roterende kamera – med nogle fantastiske billeder som resultat. Billeder, som er overvældende fulde af liv og handling. Billeder, som fortæller historien om, hvad der sker i de to sekunder, optagelsen varer – hele vejen rundt, og ikke kun det, der er plads til i den traditionelle 2×3-beskæring.

 

»Det roterende kamera har fuldstændig forandret min måde at se på. 'Det afgørende øjeblik' er nu trukket ud og integreret i det større og fuldstændige format, i hvilket alle detaljer i cirklen er registreret med lige stor betoning. Ingen detaljer er udeladt,« forklarer Thinh Le på photoeye.com.

 

»Ud over at fange det rumlige forhold mellem motiverne inden for cirklen prøver jeg at indføre filmiske elementer (tidsmæssige forhold) ved at lade begyndelsen og slutningen af eksponeringen overlappe hinanden. Jeg lader kameraet rotere og eksponere mere end 360 grader for at vise, at scenen har ændret sig og ikke længere er den samme.«

* Blå bog – Thinh Le
Thinh Le er født i Saigon, Vietnam, i 1964, men emigrerede til USA i 1981.
Har en bacheloruddannelse i matematik og arkitektur fra Carnegie-Mellon University i Pittsburg og arbejder i dag som software-ingeniør i Californien.
Hans hjerte tilhører dog de fotografiske projekter, og i øjeblikket arbejder han på at få udgivet en bog med panoramabilleder taget i fem asiatiske byer over de seneste par år. Han har haft to soloudstillinger i Hanoi og har siden 2000 deltaget i adskillige gruppeudstillinger i Vietnam, Frankrig og USA.
Se Thinh Les billeder i bladudgaven af Journalisten eller på www.thinh.com.

* Journalisten præsenterer over fire numre en række anderledes fotografer. Læs også de øvrige portrætter:

Judy Olausen – Mor som sofabord (Journalisten nummer 17/2004).
Jim Vecchi – Kig på en pæl (Journalisten nummer 19/2004).
Duane Michals – En rejse tilbage i tiden (Journalisten nummer 20/2004).

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen