search

Designet til fremtiden

  Kim Meyer Andersen fra designfirmaet Kontrapunkt taler om det nye ATP-logo DESIGN. »Hvis du undrer dig, så er det i orden,« siger Kim Meyer Andersen, der er kreativ direktør i designfirmaet Kontrapunkt. Han taler om det nye logo, som Kontrapunkt har designet til Arbejdsmarkedets Tillægspension, bedre kendt som ATP. Her har 4,3 millioner danskere en tvungen pensionsopsparing.

Kim Meyer Andersen fra designfirmaet Kontrapunkt taler om det nye ATP-logo

DESIGN. »Hvis du undrer dig, så er det i orden,« siger Kim Meyer Andersen, der er kreativ direktør i designfirmaet Kontrapunkt. Han taler om det nye logo, som Kontrapunkt har designet til Arbejdsmarkedets Tillægspension, bedre kendt som ATP. Her har 4,3 millioner danskere en tvungen pensionsopsparing.

Opgaven for Kontrapunkt har været at lave noget nyt, der ikke er overdesignet. Logoet skal på en stilfærdig måde signalere, at ATP er et effektivt firma, der uden omsvøb leverer et billigt standardprodukt. Derfor er bogstaverne taget fra standardskrifttypen Helvetica. Dog har Kontrapunkt specialdesignet a'et for også at signalere, at selskabet har deres egen karakter.

Lighedstegnet er tænkt som en metafor til at vise, at ATPs produkt er lige for alle: Kunderne kan ikke vælge mellem forskellige ordninger. Derudover viser lighedstegnet, at produktet bevæger sig i en atmosfære af økonomi, forklarer Kim Meyer Andersen.

Han siger, at Kontrapunkt har valgt at beholde ATPs grønne farve som baggrundsfarve. Den gamle mørkegrønne farve er justeret, så den er mere på forkant.

»Nu er det en varm forårsgrøn, der måske for nogen kan virke lidt sofistikeret eller lidt underlig,« siger Kim Meyer Andersen, der dog mener, at det kun er et spørgsmål om tid.

»Man kan placere et logo i en tidsmæssig horisont,« forklarer han. Et logo, der er designet til først at slå helt igennem om nogle år, skaber let undren, lige når det kommer på markedet, da vi sjældent er helt opdateret med hensyn til form og farve.

»Skulle man i stedet lave et logo for noget, der skal sælge her og nu, for eksempel et stykke chokolade, så skulle det designes, som om det var lavet for fem år siden. Så vækker det bedre genkendelse,« siger Kim Meyer Andersen. Inden for farver arbejdes der generelt med tre forskellige signaler, forklarer han. Blå står for det ypperste inden for et område, mens rødt signalerer individualitet og tilgængelighed – et produkt, der populært sagt gør sig lidt til. Den grønne farve, som Kontrapunkt har valgt at beholde til ATPs logo, signalerer, at kvaliteten her ligger i det effektive, det enkle og det billige.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen