Design-stjerner: Her er mit bedste design fra 2018

Lørdag var cirka 450 grafiske designere samlet til konferencen We Love Graphic Design i København. Journalisten bad dagens oplægholdere vise os deres bedste design fra 2018. De pegede bl.a. på design af T-shirts, plakater, magasiner og cider-etiketter. Se det hele her
  • Jakob Printzlau for Warpigs
    Den danske designer Jakob Printzlau har i år været særlig stolt af sit arbejde for ølbaren Warpigs, som han har designet T-shirts for.
08.10.2018 · 08:50

En dag i kreativitetens tegn. Sådan lød velkomsten, da konferencieren lørdag formiddag bød velkommen til den 8. udgave af den årlige konference ’We Love Graphic Design’.

Omkring 450 deltagere var samlet i Dronningesalen på Den Sorte Diamant i København for at opleve talks med nogle af de dygtigste og mest kreative grafiske designere.

Journalisten ville gerne se, hvad de bedste kan præstere. Derfor bad vi dagens seks oplægsholdere udpege det design fra 2018, som de selv er mest stolte over at have lavet. Deres skriftlige svar kan du læse her.

1. Ur-design

De første talere på scenen lørdag var design-duoen Anton & Irene, der har base i New York. Deres oplæg handlede om, hvordan de har organiseret deres arbejde, så 40 procent af arbejdstiden kan gå til egne, personlige projekter.

Et af de projekter, de fortalte om på scenen, er et armbåndur, de selv har designet og sat i produktion. Uret viser tiden på en ny måde, som du kan læse om her. Det er også det, de peger på som deres favorit-projekt fra i år: 


Anton & Irene

2. Organiseret kaos-collage

Nummer to på scenen var den danske design-duo bag designstudiet TOT CPH. De arbejder med grafisk design, illustration og art direction for kunder som F.C Copenhagen, Nordisk Film og Universal Music.

Siden 2014 har TOT CPH stået bag den visuelle identitet for Roskilde Festival. Det gjorde de også i år, og det arbejde peger de selv på som det fra 2018, de er mest glade for.

”Roskilde Festival er mange ting og mere end ”bare” musik, og det ville festivalen gerne kommunikere ud,” skriver TOT CPH om oplægget til opgaven.


TOT CPH for Roskilde Festival

”Vi er selv kommet på festivalen siden midten af 90'erne og har ofte beskrevet den indbyrdes som 'organiseret kaos'. Så vi lavede en collageløsning, som både skal repræsentere den vilde og energiske stemning, der er på festivalen, men som samtidig kan visualisere en masse historier og følelser. Og så har vi 'gemt' en masse små sjove elementer i collagen, så der er en masse at gå på opdagelse i.”

3. Klistermærker mod (over)forbrug

Tredje taler på scenen lørdag var Daniel Gjøde, som er grundlægger og partner i branding og designbureauet Stupid Studio. På scenen præsenterede han blandt andet Stupid Studios arbejde for Odense Symfoniorkester og for et svensk børneteater.

”Man elsker jo alle sine børn. Men hvis jeg skal fremhæve ét projekt, er det vores Zmartfone Blocker, som vi lavede for at stille skarpt på – og skabe en debat om – vores forhold og (over)forbrug af smartphones,” skriver Daniel Gjøde, da Journalisten spørger, hvad han er mest stolt af fra 2018.

Zmartfone Blocker er et plaster udviklet til smartphone-skærme for at forhindre folk i ubevidst at gribe ud efter telefonen og spilde tid på hovedløs tapping, scrolling og swiping.


Zmartfone Blocker, Stupid Studio

”En dansk C25 virksomhed har lige købt Zmartfone Blockers til alle deres ansatte, netop for at sætte fokus på udfordringen på en humoristisk og tankevækkende måde,” skriver Daniel Gjøde.

4. Rent og tidløst cider-design

Efter Daniel Gjøde trådte den ungarske designer Eszter Laki på scenen. Hun har grundlagt det lille Studio NUR og arbejder især med design af restauranter og emballager og kogebøger.

”Jeg elsker virkelig vores design for Budaprés Cider,” svarer hun på spørgsmålet om, hvad hun er mest stolt af blandt sine designs fra 2018.

”Deres mål var at få skabt en visuel identitet for deres produkt, der var tidsløst, unikt og rent.”


Studio NUR, Eszter Laki

”Det er også min favorit, fordi det er den første branding, jeg har lavet sammen med min tidligere praktikant Réka Imre, som hurtigt er blevet en nøglemedarbejder i vores nye studio,” skriver Eszther Laki.

5. Mark Porter

Dagens næstsidste taler på scenen i Den Sorte Diamant var den britiske art director og designer Mark Porter. Hans firma Mark Porter Associates har specialiseret sig i redaktionelt design.

Selv peger han på deres design af et temanummer af det italienske ugemagasin Internazionale som det, han er mest stolt af fra 2018. Det ugentlige nyhedsmagasin udkommer hver tredje måned i en temaudgave designet af Mark Porters studie.

”I april i år var Internazionale Extra en avis, solgt foldet i et omslag, om begivenhederne i 1968. Et år fyldt med politiske uroligheder verden over, Dr. Martin Luther Kings død og opblomstringen af den psykedeliske revolution,” forklarer Mark Porter.


Creative director: Mark Porter. Design: Alan Keer. Foto: Andrea Fiorito

”Avisformatet gav os en mulighed, vi ikke kunne misse, for at vise min kærlighed til de sene 1960'ere og de tidlige 1970'eres undergrundspresse,” siger Mark Porter.

6. Jakob Printzlau

Sidste taler på scenen lørdag eftermiddag var danske Jakob Printzlau. Han er selvstændig designer og arbejder til daglig fra et kontor i haven bag sit hus på Thurø.

I år har han været særlig stolt af sit arbejde for ølbaren Warpigs, som han har designet T-shirts med udgangspunkt i deres ølnavne for.

”Det er mit yndlingsdesign for dette år, fordi jeg elsker tilgangen til at arbejde med Warpigs. Dette design blev vellykket på grund af samspil mellem farver og motiv,” skriver Jakob Printzlau.


Jakob Printzlau for Warpigs

Kommentar

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10