search

Derfor skruer TV3 bissen på

Nu bliver det teknisk og forretningstaktisk. Men noget kunne tyde på, at MTG, Viasat eller TV3 – kært barn... har mere end blot løst krudt at skyde med i det optrappede opgør med den rekordstore TV-aftale til 1,1 milliard kroner, der træder i kraft fra den kommende sæson og tre år frem.

Nu bliver det teknisk og forretningstaktisk. Men noget kunne tyde på, at MTG, Viasat eller TV3 – kært barn… har mere end blot løst krudt at skyde med i det optrappede opgør med den rekordstore TV-aftale til 1,1 milliard kroner, der træder i kraft fra den kommende sæson og tre år frem.

Således har, lad os for nemheds skyld holde os til TV3, gjort indsigelse mod Telenors overdragelse af sin superligapakke til svenske Bonnier og TV4, der med Canal 9 i støbeskeen og Canal Digital som platform om kort tid lancerer en ny sports- og underholdningskanal. En betalingskanal af samme kaliber som TV2 Sport, som for det sportsliges vedkommende bygger på den danske superliga, engelsk, italiensk og spansk fodbold, Champions League-håndbold og OL-rettigheder.

Da aftalen for et års tid siden faldt på plads, var det med TV3 som køber af den ene pakke, TV2 Sport af den anden og norske Telenor den tredje. Sidstnævnte som en strategisk løftestang i bestræbelserne på at blive digital gatekeeper i Danmark. Og med en samtidig redningsaktion rettet mod Danmarks Radios besparelsesplaner ved blandt andet at købe public service-stationens OL- og Champions League håndbold-rettigheder.

Telenor tabte gatekeeperopløbet til svenske Boxer, men havde garderet sig i superligaaftalen med DK4 som muligt vindue til brug for superligarettighederne med en fordeling på 60 kampe dér og mindst seks kampe på DR. En fordeling, der i forhold til udbudsmaterialet dannede beslutningsgrundlag for en penetrationsgrad på 60 procent. Altså, så 60 procent af alle danskere havde mulighed for at se kampene. Mens der på de øvrige rettigheder er krav om fuld penetration på en stor del af OL og CL-håndbolden, så dem må Telenor indtil videre lade ligge vederlagsfrit på DR.

TV3s Pakke 1 består af første- plus fjerdevalg i hver spillerunde, Telenors Pakke 2 af andet- plus femtevalg og TV2 Sports Pakke 3 af tredje- plus sjettevalg. TV3 har efter bogen sublicensieret sit fjerdevalg til TV2 Sport, der dermed råder over tre kampe hver weekend, mens TV3 bruger førstevalget til weekendens mest interessante kamp søndag klokken 18.00. Med mindre FCK eksempelvis spiller lørdag på grund af europæisk fodbold, så følger førstevalget holdet, og derfor kan TV3 have lørdagskampen – også noget af et logistisk puslespil at få på plads, når det kommer dertil.

TV3 var ved aftalens indgåelse fint tilfreds med Telenors placering af kampe på DK4 og DR, fordi der ikke var tale om ny konkurrence på platformene. Men ikke ligefrem en givtig forretningsmodel for Telenor med et ringe annoncepotentiale og en økonomisk svag samarbejdspartner. Så da Telenor her i foråret så sit snit til at sælge eller sublicensiere til Bonnier og Canal 9, slog de af gode kommercielle grunde til.

De store distributører YouSee og Stofa vendte dog hurtigt tommelen nedad, fordi de ikke kunne se behovet for endnu en sportskanal og ikke har brug for at fordyre deres i forvejen vigende efterspørgsel på de store TV-pakker. Og så har de allerede DK4 i deres udbud, så fordelene i den oprindelige aftale er indlysende for YouSee og Stofa. Dermed kan Canal 9 ingenlunde leve op til den penetration på 60 procent, som dannede grundlag for Pakke 2. Og da slet ikke på kravene til OL og CL-håndbolden.

Men i en overgangsfase forestiller Canal 9 sig at bruge DR som reguleringsknap for at holde penetrationen og i håbet om en senere løsning med YouSee og Stofa, om end det vil koste dem væsentlige indtægter i ventetiden. Mens et muligt og varslet samarbejde med Boxer ikke øger penetrationsgraden synderligt.

For Divisionsforeningen, der er fodboldens aftalepartner, ser man gerne en ny spiller på markedet i skikkelse af Canal 9, hvis de vel at mærke formår at få penetrationen op på de 60 procent. Men så længe de bruger DR som buffer, er Divisionsforeningen tilfreds, fordi det kan give endnu flere seere. En ny spiller skaber øget konkurrence og dermed håb om en prisspiral til den tv-aftale, der skal forhandles på plads om tre år. En konkurrence, TV3 af selvsamme grund gerne ser elimineret.

Hvis Divisionsforeningen, som jeg adresserede i går, sidder alt for tilbagelænet med udsigten til øget attraktionsværdi og konkurrence frem mod en ny aftale om en tre års tid, gør de måske også regning uden vært. For selvom samarbejdsklimaet med Danmarks dominerende fodboldkanal TV3 er overvejende godt og på mange måder fungerer begge veje, tegner det lige nu i retning af, at TV3 kører i konfrontationens retning og står benhårdt på sin kontraktlige opfattelse af den gældende aftale.

TV3 er ifølge SportsBlokken.dk’s oplysninger af den overbeviste mening, at Canal 9, der endnu ikke eksisterer, har en penetrationsgrad på 0, og at sublicensieringen ikke er juridisk gyldig på forventet efterbevilling. Samtidig bød TV3 også på Pakke 2, tabte et angiveligt tæt opløb, men tog det lidt mere roligt ved udsigten til DK4 og DR som konkurrencevindue. Den ro er nu afløst af et noget nær krigerisk modtræk.

Så hvis du sidder og ser en superliga-kamp, bare fortsæt som om intet er hændt. Ingen ved endnu, i hvilken retning du skal rette remoten efter sommerferien…

LÆS OGSÅ:
Taktisk TV-spil i superligaen

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen